• 1
  • 2
2010-10-12, 15:35
Medlem
Hur är det att bo i rinkeby som svensk tjej?
Kan man gå ut ensam?
Fått förstahands kontrakt mitt i rinkeby, men vet inte om jag är så sugen på just det stället pga allt man hör.
Citera
2010-10-12, 15:37
Medlem
ABBORREs avatar
Klart du kan gå ut ensam, men risken är att när du sen går in i porten så är ni 4-5st
Citera
2010-10-12, 15:44
Bannlyst
Hur kan man ens komma på tanken? Är du från nån by i Kiruna?
Citera
2010-10-12, 15:57
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumsz
Hur är det att bo i rinkeby som svensk tjej?
Kan man gå ut ensam?
Fått förstahands kontrakt mitt i rinkeby, men vet inte om jag är så sugen på just det stället pga allt man hör.

Det är oftast inga problem. Det bor en del studenter i Rinkeby. Det är väldigt få som blir utsatta för våld, men du bör tänka på att rent procentuellt är chansen större att du kan bli utsatt för något brott om du tex kommer hem sent efter en fest i Rinkeby än i något "bättre" ställe. Att ha en kompis som bor i Rinkeby kan vara en stor fördel.
Citera
2010-10-12, 15:58
Medlem
Du behöver inte oroa dig för något. Folket som postat i den här tråden har troligtvis aldrig varit i Rinkeby.
Citera
2010-10-12, 16:05
Medlem
Awesomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macche
Du behöver inte oroa dig för något. Folket som postat i den här tråden har troligtvis aldrig varit i Rinkeby.
Jag har varit i Rinkeby. Skulle på en fest men jag och några blev påhoppade den korta sträckan mellan tunnelbanan och huset. En annan gång jag var där så besökte jag en specialklinik (hade problem med foten) och när jag körde därifrån så kastades stenar efter bilen.
Citera
2010-10-12, 17:00
Medlem
Nej är inte från någon by haha, men känner ingen som bor där längre och ville veta om det verkligen är så galet som alla säger.
Men tydligen?
Så jag borde tacka nej?
Citera
2010-10-12, 18:12
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumsz
Nej är inte från någon by haha, men känner ingen som bor där längre och ville veta om det verkligen är så galet som alla säger.
Men tydligen?
Så jag borde tacka nej?

Nej för i helvete. Tacka aldrig nej till ett förstahandskontrakt i Stockholm, herregud! Det kan ta år innan du får en sådan chans igen. Att man i Stockholm får bo i en lite sämre förort de första en-två åren man har en egen lägenhet är hur vanligt som helst.

Flytta in i Rinkeby och fortsätt söka så kan du säkert om en två - tre år fixa en lägenhet i ett bättre område. Det är farligare att gå ute på kvällen i Södermalm än i Rinkeby.
Citera
2010-10-12, 18:56
Medlem
hottentots avatar
Jag har varit i rinkeby en gång och köpt en begagnad soffa, intrycken jag fick av rinkeby va:

Här va ju inte speciellt illa, ungefär som vilket "getto" som helst med några utländska namn i trappuppgången, volvo 740/risiga 850 på parkeringen och föräldrar som inte hade speciellt stor koll på sina småungar (både svenska o utländska).

Jag bör nog låsa bilen när jag lämnar den (mest pga rinkebys rykte och inte pga folket jag träffade)

Skapligt fräscht jämfört med vad jag hade tänkt mig.

Ligger rätt soft till ijämter stora öppna ytor och stort köpcentrumområde.

Fan vad husen ser tråkiga ut på utsidan.

Till TS: åk dit och gör ett "studiebesök" så du får en egen uppfattning om stället.
Citera
2010-10-12, 21:10
Moderator
rotadents avatar
Nej, Rinkeby är inte farligt. Det är större risk att något händer om du knallar genom Humlegården än om du knallar genom Rinkeby. Som vanligt har plattskallarna som uttalat sig förmodligen aldrig varit i Rinkeby. Om de har det så kommer de dit med Flashback-mentaliteten att alla invandrare är psykopater med stor kniv och våldtäkt i sinnet som vill bära hand på deras små anemiska datanördskroppar. Jag har gått genom Rinkeby dag som natt, full som nykter, och har aldrig drabbats av minsta ansats till våld. Visst kan det hända saker, men det kan det göra överallt. Det mest påfallande med förorter på nätterna brukar vara att det är helt jävla folktomt, inte en människa ute. Vilket i och för sig kan vara lite läskigt i sig. Rinkeby är trist, husen är fula och dina närmaste butiker lär med största sannolikhet vara turklivs. Men mycket värre än så är det inte.
Citera
2010-10-13, 03:53
Bannlyst
Stockholms invandrartätaste förort , finns nog bara ett litet kvarter med bostadsrätter , resten är sunkiga och ofräscha hyresrätter. Svenskar och övriga europeer har för länge sedan flyttat ut därifrån.
Farligt är det ju inte , men det är oerhört deprimerande... och som sagt mycket invandrare vilket inte är någon höjdare.... Finns ju det betydligt trevligare villaområdet Spånga på andra sidan vägen.
Citera
2010-10-13, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Nej för i helvete. Tacka aldrig nej till ett förstahandskontrakt i Stockholm, herregud! Det kan ta år innan du får en sådan chans igen. Att man i Stockholm får bo i en lite sämre förort de första en-två åren man har en egen lägenhet är hur vanligt som helst.

Flytta in i Rinkeby och fortsätt söka så kan du säkert om en två - tre år fixa en lägenhet i ett bättre område. Det är farligare att gå ute på kvällen i Södermalm än i Rinkeby.
Det är det bättre att vänta tills man får ett kontrakt i en lite bättre förort som inte har samma sociala problem.
Att det är farligare på Södermalm beror på att dom kriminella som bor i Rinkeby åker dit och rånar folk, om det började flytta svenskar till Rinkeby skulle rånen ske där istället.
Senast redigerad av kroppskultur 2010-10-13 kl. 08:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in