2010-10-12, 15:01
Medlem
soundchecks avatar
Jag vet inte om det här är specifikt ett macproblem, men jag testar.

Min mejl skickar skräpost till både vänner och folk som jag aldrig har mött på.
Vad kan jag göra? Det är mycket irriterande. Och pinsamt.
Citera
2010-10-12, 15:07
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soundcheck
Jag vet inte om det här är specifikt ett macproblem, men jag testar.

Min mejl skickar skräpost till både vänner och folk som jag aldrig har mött på.
Vad kan jag göra? Det är mycket irriterande. Och pinsamt.

Är det från en hotmail-adress?

Då har du säkerligen klickat på en länk någonstans där du fyllt i dina hotmailuppgifter, i sådana fall. Byt lösenord på hotmail till att börja med.
Citera
2010-10-13, 09:53
Medlem
soundchecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Är det från en hotmail-adress?

Då har du säkerligen klickat på en länk någonstans där du fyllt i dina hotmailuppgifter, i sådana fall. Byt lösenord på hotmail till att börja med.

Det är från MIN hotmail-adress all skräppost skickas ifrån. Men okej, jag ska testa det.
Citera
2010-10-16, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soundcheck
Det är från MIN hotmail-adress all skräppost skickas ifrån. Men okej, jag ska testa det.
Din Hotmail-adress bor inte i första hand på din dator, utan på Microsofts servrar, och kan som du säkert vet användas från vilken Internet-uppkopplad dator som helst. Om någon annan har kommit över dina inloggningsuppgifter så kan de förstås också logga in på ditt Hotmail-konto, och som sagt göra det från i stort sett vilken dator som helst. Och följaktligen kan de då också, om de vill, skicka skräppost från ditt konto. Av den här anledningen är det viktigt att komma ihåg att alltid logga ut från Hotmail efter att man kollat färdigt sin mejl - och alldeles särskilt viktigt är det om man kollar sin mejl från en kompis dator eller ännu värre från en dator på bibliotek, skola eller arbetsplats. Annars kan ju vem som helst som använder datorn efter dig komma åt dina uppgifter för ditt Hotmailkonto, eftersom datorn redan är inloggad på kontot.

Som redan nämnt är ett första steg att byta lösenordet. Funkar inte det så rekommenderar jag att du tar kontakt med Microsoft, så kan de möjligen hjälpa till att stävja den utgående skräppostfloden. Fast allra bäst/säkrast är i de flesta fall att istället använda en "riktig" e-post (det brukar ingå i abonnemanget från din Internetleverantör) och inte webbaserad e-post som exempelvis Hotmail eller Gmail och liknande.

Se också till att brandväggen är aktiverad i din Mac, under Systeminställningar > Säkerhet. Om man vill kan man dessutom komplettera den med en lite vassare brandvägg från någon tredjepartstillverkare, till exempel Intego. Det kostar dock en slant. Min favorit på Windows-sidan är producerad av det finska företaget F-Secure, och de kommer snart att släppa en antivirus- och brandväggslösning även för Mac. Produkten finns redan nu som beta-version, och man kan hämta hem och testa den kostnadsfritt under en period om man vill: F-Secure Mac Protection Technology Preview. Jag har prövat den, och tycker den verkar smidig, även om gränssnittet faktiskt är lite väl enkelt. När väl programmet släpps i en färdig, skarp version så kommer det förstås också att kosta pengar - men det är det värt, tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in