• 1
  • 2
2010-10-12, 14:44
Medlem
almerias avatar
Jag har samlat på mig lite skrotkabel genom mitt jobb och behöver tips på ett bra verktyg alt. annan bra metod för att skala en grövre gummikabel så att jag sedan kan sälja det som ren koppar. (Polackvarning, jag vet)

Hur som helst är kabeln ca 15-20mm2!

Alla tips välkomnas
Citera
2010-10-12, 15:22
Medlem
..51..s avatar
är det tillräckligt mycket kan du få en skrothandlare komma och hämta och få betalt för kopparn, de kan hantera även kabel med yttermantel. ring o testa.
Citera
2010-10-12, 15:26
Medlem
Tuvtramps avatar
Elda den!

Annars så är det vass kniv och tålamod som gäller (akta fingrarna bara).
Citat:
Ursprungligen postat av ..51..
är det tillräckligt mycket kan du få en skrothandlare komma och hämta och få betalt för kopparn, de kan hantera även kabel med yttermantel. ring o testa.
Skillnad är ~30kr/kg för ren koppar mot ~5kr/kg oren...
Senast redigerad av Tuvtramp 2010-10-12 kl. 15:28.
Citera
2010-10-12, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Elda den!

Enklast om det är mycket. har jag hört.
Citera
2010-10-12, 15:34
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Enklast om det är mycket. har jag hört.
Ryker, luktar illa och är inte så snällt mot naturen, dessutom är det olagligt så man får ju bo lite avsides om man ska göra det bara.
Citera
2010-10-12, 15:45
Medlem
Homer82s avatar
Vad är det för kabel?
area?
antal ledare?
Citera
2010-10-12, 15:56
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Bind fast en ände av en lagom lång bit och skär så det blir såhär: O > U sen är det bara att dra av höljet.

Va? Skulle O:et vara kablen och U:et kablen när den är skalad på ena sidan?
Citera
2010-10-12, 16:38
Medlem
fhoshos avatar
Skär ett "sträck" ifrån start till slut fingra upp en ledare och dra den uppåt(som tecknade filmer när dem drar upp en kabel ifrån marken/under mattan, samma princip) och sen så är det kirrat.

Finns verktyg för detta men funkar fint med kniv, speciellt när det inte spelar nån roll ifall du skadar nån ledare eller dylikt, bara och kötta.
Citera
2010-10-12, 16:42
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Va? Skulle O:et vara kablen och U:et kablen när den är skalad på ena sidan?
Hehe, förstod nästan att det var lite väl förenklat..

Det jag menade var att om man håller kabeln spänd (därav fastbindandet) och "hyvlar" mot sig så kopparn blir frilagd på en "sida". Det var gummit i kabeln som i genomskärning ser ut som ett U när man är färdig när den från början ser ut som ett O.
Sen kan man dra av resten.
Citat:
Ursprungligen postat av fhosho
Skär ett "sträck" ifrån start till slut fingra upp en ledare och dra den uppåt(som tecknade filmer när dem drar upp en kabel ifrån marken/under mattan, samma princip) och sen så är det kirrat.

Finns verktyg för detta men funkar fint med kniv, speciellt när det inte spelar nån roll ifall du skadar nån ledare eller dylikt, bara och kötta.
Detta tycker jag är både jobbigare och farligare än att "min" teknik, fast det är antagligen en vanesak?
Senast redigerad av Tuvtramp 2010-10-12 kl. 16:46.
Citera
2010-10-12, 19:34
Medlem
almerias avatar
Jag gillar din idé Tuvtramp! Att spänna upp kabeln så man slipper hålla i den själv verkar som en bra idé.

Det här är alltså gummikabel utan enskilda ledare utan bara ren tvinnad koppar i, ca 15mm2.

Ingen som har koll på något schysst verktyg för ändamålet?
Citera
2010-10-12, 21:52
Bannlyst
Prova med en mantelskärare. Funkar även utmärkt till att skära upp rör, slang, barn med mera...

Nästan längst ner på sidan http://www.pipelife.dk/web/se.nsf/we...B?OpenDocument
Citera
2010-10-12, 22:34
Medlem
Megahallons avatar
För att det ens skall vara värt jobbet och slitet så bör du nog elda upp isoleringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in