Jag har samlat på mig lite skrotkabel genom mitt jobb och behöver tips på ett bra verktyg alt. annan bra metod för att skala en grövre gummikabel så att jag sedan kan sälja det som ren koppar. (Polackvarning, jag vet)
är det tillräckligt mycket kan du få en skrothandlare komma och hämta och få betalt för kopparn, de kan hantera även kabel med yttermantel. ring o testa.
Annars så är det vass kniv och tålamod som gäller (akta fingrarna bara).
Bind fast en ände av en lagom lång bit och skär så det blir såhär: O > U sen är det bara att dra av höljet.
Citat:
Ursprungligen postat av ..51..
är det tillräckligt mycket kan du få en skrothandlare komma och hämta och få betalt för kopparn, de kan hantera även kabel med yttermantel. ring o testa.
Skillnad är ~30kr/kg för ren koppar mot ~5kr/kg oren...
Senast redigerad av Tuvtramp 2010-10-12 kl. 15:28.
Skär ett "sträck" ifrån start till slut fingra upp en ledare och dra den uppåt(som tecknade filmer när dem drar upp en kabel ifrån marken/under mattan, samma princip) och sen så är det kirrat.
Finns verktyg för detta men funkar fint med kniv, speciellt när det inte spelar nån roll ifall du skadar nån ledare eller dylikt, bara och kötta.
Va? Skulle O:et vara kablen och U:et kablen när den är skalad på ena sidan?
Hehe, förstod nästan att det var lite väl förenklat..
Det jag menade var att om man håller kabeln spänd (därav fastbindandet) och "hyvlar" mot sig så kopparn blir frilagd på en "sida". Det var gummit i kabeln som i genomskärning ser ut som ett U när man är färdig när den från början ser ut som ett O.
Sen kan man dra av resten.
Det var ett jobbigt inlägg att författa 20min efter 4.20 och det var säkert inte en själ som blev något klokare heller?
Citat:
Ursprungligen postat av fhosho
Skär ett "sträck" ifrån start till slut fingra upp en ledare och dra den uppåt(som tecknade filmer när dem drar upp en kabel ifrån marken/under mattan, samma princip) och sen så är det kirrat.
Finns verktyg för detta men funkar fint med kniv, speciellt när det inte spelar nån roll ifall du skadar nån ledare eller dylikt, bara och kötta.
Detta tycker jag är både jobbigare och farligare än att "min" teknik, fast det är antagligen en vanesak?
Senast redigerad av Tuvtramp 2010-10-12 kl. 16:46.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!