• 1
  • 2
2010-10-12, 12:51
Medlem
ulexs avatar
Svaret på min fråga kan nog ses som ganska självklart, man går till banken. Men utöver det då? När jag bokat en tid för samtal med min bankman vad behöver jag ha koll på? Årsinkomst? Hur tar jag reda på den, antar att det stod i deklarationen, men jag minns inte hur mycket det var.
Borgenärer, Säg att jag behöver 1 miljon totalt, kan någon stå som borgenär för 500 000 och jag får lån på 500 000?

Jag har i dagsläget 2 jobb varav det ena innebär fasta lördagar, det andra är på timmar på ett större företag som alltid behöver mer hjälp, så jag kan i praktiken jobba varje dag. Men som sagt så är det bara lördagarna som är fasta. Anledningen att jag har det så här är att jag pluggar. Inser själv att fast anställning är mycket bättre men kan jag få lån med de förutsättningar jag har?

Hur mycket kan jag hoppas på att få låna? Jag ska flytta ihop med min flickvän sedan 6 år, vi är båda överännes om att ta varsitt lån och och betala hälften var. Men finns det någon ekonomisk anledning att ta ett lån ihop?

Sägas bör väll att i dagsläget ser hon ut att kunna få en borgenär, vilket jag tyvärr inte kan ordna.

Startar tråden för jag vill inte valsa in på banken som en total novis och ge ett oseriös intryck.

mvh

Edit; Har inga betalningsanmärkningar.
Är dömd för 2 mindre brott. Kan detta spela någon roll?
Citera
2010-10-12, 12:58
Medlem
Henkots avatar
Du är alltså fastanställd en dag i veckan sen timanställd?
Låter inte som dem bästa förutsättningarna
Citera
2010-10-12, 13:03
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Fixa en borgenär så är det knappast några problem. Har ni 15% till handpenningen skadar det ju givetvis inte. Annars blir det ett dyrt blancolån på sista slantarna. Gör en kalkyl där ni visar att ni klarar kostnaderna det medför och lägg gärna till hur det ser ut med ränteökningar.

Jag gjorde olika budgetexempel i excel med alla våra utgifter och inkomster och tre eller fyra olika räntenivåer. Visar ju banken att det är genomtänkt samt att du får se själv om ni verkligen har råd.
Citera
2010-10-12, 13:09
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkot
Du är alltså fastanställd en dag i veckan sen timanställd?
Låter inte som dem bästa förutsättningarna
Ja, precis. På ena arbetsplatsen har jag fasta lördagar, och utöver det så ringer dom mig när det behövs hjälp. På den andra arbetsplatsen har jag inga fasta tider alls, utan går på timme, dock får jag arbeta i princip varje dag. Om jag kan ta med mig lönespecen(stavning?) som visar hur mycket jag jobbar kan det hjälpa mig?
Citera
2010-10-12, 13:10
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulex
Ja, precis. På ena arbetsplatsen har jag fasta lördagar, och utöver det så ringer dom mig när det behövs hjälp. På den andra arbetsplatsen har jag inga fasta tider alls, utan går på timme, dock får jag arbeta i princip varje dag. Om jag kan ta med mig lönespecen(stavning?) som visar hur mycket jag jobbar kan det hjälpa mig?

Den här diskussionen förekom senast igår, banken kommer i första hand att göra en kontroll av dina senast taxerade inkomster.
Citera
2010-10-12, 13:14
Medlem
Kan börja med att reda ut begreppen:

Borgenär är den som lånar ut pengar till någon annan. När man tar bostadslån är det oftast banken som är borgenär.

Borgensman är en person som går i borgen för en låntagare eller annan som åtagit sig en förpliktelse.
Han ställer inte upp med säkerhet. Borgensåtagandet innebär istället att borgensmannen åtar sig gäldenärens skyldighet att fullgöra ett åtagande eller betala en skuld om inte gäldenären ksn eller vill det.
Citera
2010-10-12, 13:32
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Fixa en borgenär så är det knappast några problem. Har ni 15% till handpenningen skadar det ju givetvis inte. Annars blir det ett dyrt blancolån på sista slantarna. Gör en kalkyl där ni visar att ni klarar kostnaderna det medför och lägg gärna till hur det ser ut med ränteökningar.

Jag gjorde olika budgetexempel i excel med alla våra utgifter och inkomster och tre eller fyra olika räntenivåer. Visar ju banken att det är genomtänkt samt att du får se själv om ni verkligen har råd.
Okej, för mig är det jävligt osäkert om jag kan fixa det, Men i slutändan tror jag att det kan lösa sig.

15% Kanske vi har, beror lite på vad bostaden landar på. Jag sitter på runt 60k just nu ytterligare 10-20 kommer rulla in på sparkontot detta året utöver vanliga inkomsten, tjejen har väll sparat ihop en liknande summa, möjligen något lägre säg 50k.

Klockrent tipps med en kalkyl, Lite det jag är ute efter med denna tråd. Tipps på hur jag kan framstå som seriös och pålitlig.
Citera
2010-10-12, 13:33
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife
Den här diskussionen förekom senast igår, banken kommer i första hand att göra en kontroll av dina senast taxerade inkomster.
Betyder det att jag inte behöver ta med mig deklarationen eller liknande dit?

Edit; Betyder det även att det viktigaste är inte om jag är fast eller går på timma, utan hur mycket jag tjänar per månad?
Citera
2010-10-12, 13:34
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusteng
Kan börja med att reda ut begreppen:

Borgenär är den som lånar ut pengar till någon annan. När man tar bostadslån är det oftast banken som är borgenär.

Borgensman är en person som går i borgen för en låntagare eller annan som åtagit sig en förpliktelse.
Han ställer inte upp med säkerhet. Borgensåtagandet innebär istället att borgensmannen åtar sig gäldenärens skyldighet att fullgöra ett åtagande eller betala en skuld om inte gäldenären ksn eller vill det.
Okej, tack ska hålla mig till rett begrepp hädan efter.
Citera
2010-10-12, 13:42
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulex
Betyder det att jag inte behöver ta med mig deklarationen eller liknande dit?

Edit; Betyder det även att det viktigaste är inte om jag är fast eller går på timma, utan hur mycket jag tjänar per månad?

Nej, det gjorde åtminstone inte jag när jag gjorde mina ärenden på banken.

En fast anställning är givetvis att föredra, banken vill ju se sina pengar som de lånat ut trilla in vid samma datum år in och år ut.
Citera
2010-10-12, 13:52
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Då jag varit i samma situation som TS så kan jag med säkerhet säga att det inte behöver vara kört för att man inte har en fast anställning. Nog för att jag använde mig av fel begrepp när jag skrev borgenär istället för borgensman.
Har ni föräldrar eller syskon som kan gå in som säkerhet för erat lån så går det antagligen vägen. Jag studerar och sambon hade inte tagit examen än men hade bara någon månad kvar. Så ingen av oss hade jobb men vi landade ett huslån iaf. Är man tillräcklig trovärdig så går det vägen.
Citera
2010-10-12, 14:19
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife
Nej, det gjorde åtminstone inte jag när jag gjorde mina ärenden på banken.

En fast anställning är givetvis att föredra, banken vill ju se sina pengar som de lånat ut trilla in vid samma datum år in och år ut.
Okej, tack

Jo, det är klart att en fast anställning är bättre Men jag tänker lite som såhär, om jag kan visa upp för banken att jag arbetar närmare 100% så kanske det räcker? Även om jag inte har säkerheten av fast anställning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in