• 1
  • 2
2010-10-12, 03:47
Medlem
Får man skicka godis till andra länder?

Jag har en vän som flyttat till Brazilien och han undrar om inte jag kan skicka med en liten låda med hans älsklingsgodis, samt vanilila coke, sockerdricka som inte finns dära. Hur går man till väga? Får man skicka vad som helst dit, och hur lång tid tar det ungefär? Om jag skickar choklad, hinner den smälta eller förstöras? Och så lite OFF, han undrade om jag kunde skicka ner nåt typiskt svenskt, nåt föremål eller nåt, jag tänker först på nån liten dalahäst osv, vad finns det för fler saker? Mvh.
Citera
2010-10-12, 03:50
Medlem
Jag har släkt i Ryssland som skickar godis regelbundet till mig och familjen i tätt förslutna kartonger. Själva godiset var då också inslaget i plast.

Du ska ju i för sig skicka till Brasilien som är ganska så långt bort. Men enligt min släkt så säger dom att dom skickade paketet till oss 2-3 veckor innan vi fick det.
Citera
2010-10-12, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mithos
Jag har släkt i Ryssland som skickar godis regelbundet till mig och familjen i tätt förslutna kartonger. Själva godiset var då också inslaget i plast.

Du ska ju i för sig skicka till Brasilien som är ganska så långt bort. Men enligt min släkt så säger dom att dom skickade paketet till oss 2-3 veckor innan vi fick det.

Ojj, 2-3 veckor!? Håller det så länge? En påse ahlgrens bilar möljigtvis, men choklad?
Citera
2010-10-12, 06:53
Medlem
calina85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akani
Ojj, 2-3 veckor!? Håller det så länge? En påse ahlgrens bilar möljigtvis, men choklad?
Jobbar på utrikesterminalen på Arlanda som all utrikespost går igenom typ...det tar inte 2-3 veckor det tar max en vecka om det inte kommer bort nånstans..ska du skicka och skickar i typ färdiga gröna kuvert så tejpa extra.. Det kommer öppna försändelser varje natt då just de har gått upp och det ligger allt från sillburkar(lagom nasty) till chokladkakor,kaviar,knäckebröd osv...choklad är absolut ingen fara men lösgodis kan ju hårdna lite om det ligger i över en vecka.

Men som sagt du kan skicka godis utan problem

Kom nyss hem från jobbet så jag reserverar mig för grammatiska fel
Citera
2010-10-12, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calina85
Jobbar på utrikesterminalen på Arlanda som all utrikespost går igenom typ...det tar inte 2-3 veckor det tar max en vecka om det inte kommer bort nånstans..ska du skicka och skickar i typ färdiga gröna kuvert så tejpa extra.. Det kommer öppna försändelser varje natt då just de har gått upp och det ligger allt från sillburkar(lagom nasty) till chokladkakor,kaviar,knäckebröd osv...choklad är absolut ingen fara men lösgodis kan ju hårdna lite om det ligger i över en vecka.

Åh shysst! du som är kunnig får man fråga hur det går till? Hur mycket kostar det att skicka iväg, och behövs det nå tillstånd? Etc, man fyller en kartong med lite allt möljigt, godis, läsk och sånt, behöver man nåt speciellt "frimärke" eller vad man nu säger till paket osv. Å polkagrisar och sånt håller väll?
Citera
2010-10-12, 09:06
Medlem
extravaganjas avatar
jag föreslår att du går till postkontoret och frågar.
Citera
2010-10-12, 10:14
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Åh shysst! du som är kunnig får man fråga hur det går till? Hur mycket kostar det att skicka iväg, och behövs det nå tillstånd? Etc, man fyller en kartong med lite allt möljigt, godis, läsk och sånt, behöver man nåt speciellt "frimärke" eller vad man nu säger till paket osv. Å polkagrisar och sånt håller väll?

Killen jobbar på utrikesterminalen, inte postens prissättningsenhet. Vissa länder har regler för vad som får skickas in (du kan t.ex. inte skicka frukt till australien, vill jag minnas) men just godis/läsk bör inte vara några problem alls. Vad gäller pris på försändelsen så beror det på 2 faktorer, precis som allt annat du skickar:
1) Försändelsens storlek
2) Försändelsens vikt

Hur mycket det kommer kosta i just ditt fall kan du få reda på genom att knalla in på postens hemsida, och deras "skicka guide": http://www.posten.se/skickaguiden/main_do.jsp

ett paket med dimensionerna 35x30x10cm vägande 2.5kg gav t.ex. resultatet 376kr.
Citera
2010-10-12, 11:38
Medlem
Citat:

Det måste först gå igenom Rysslands postkontor innan det skickas ut. Det tar 2-3 veckor. Från Ryssland.
Citera
2010-10-12, 15:27
Medlem
whaas avatar
Skickade godis till min syster i australien förra veckan. Lite choklad, ahlgrens bilar, lösgodis, snusklubbor osv.. Gick hur smidigt som helst, tog 5 dagar för paketet att komma fram

Du kan läsa på tullverkets hemsida vad som är förbjudet att skicka till olika länder.

Om jag inte missminner mig så får man aldrig skicka något som kan störa det landets ekosystem, typ frukt, bär, frön, växter och sådant. Du får heller aldrig skicka något i tryckbehållare (typ sprutgrädde).
Citera
2010-10-12, 15:44
Medlem
calina85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mithos
Det måste först gå igenom Rysslands postkontor innan det skickas ut. Det tar 2-3 veckor. Från Ryssland.

Ja men det är från Ryssland...här tror jag vi pratade om att skicka varor ifrån Sverige och inte till?
Citera
2010-10-12, 15:50
Medlem
calina85s avatar
Citat:

Det får du läsa på postens hemsida. Vi skickar/registrerar bara post som ska exporteras, vi väger aldrig in vad saker ska kosta och sånt.
Läsk skulle jag inte rekommendera då jag vet hur vi hanterar posten samt att det kommer få "stryk" i planet dit, turbulens och sånt..den läsken lär vara rätt omskakad när den väl kommer till mottagaren.
Citera
2010-10-12, 18:02
Medlem
Citat:
Det får du läsa på postens hemsida. Vi skickar/registrerar bara post som ska exporteras, vi väger aldrig in vad saker ska kosta och sånt.
Läsk skulle jag inte rekommendera då jag vet hur vi hanterar posten samt att det kommer få "stryk" i planet dit, turbulens och sånt..den läsken lär vara rätt omskakad när den väl kommer till mottagaren.

Aha, okej men alltså etc "svartvinbärsdryck" det är väll svenskt? Alt skicka juicer av slag, räknas det som nån sa där uppe, att det pajjar eko systemet? Annars, tack för din hjälp!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in