2010-10-12, 00:28
Medlem
går i tankarna om att köpa en ny gitarr. äger för närvarande två stycken amerikanska fender gitarrer och har ägt en del "finare" gitarrer på senare tex. en o annan vintage gura. nu är det så att jag har börjar studera på heltid och har därmed inte lika god ekonomi men är ändå sugen på en ny gitarr.

min rädsla är att om jag köper en budget gitarr är att jag kommer att bli besviken? vad tror ni? kan man gå från de lite bättre gurorna till de lite billigare utan att känna att man har kastat pengarna i sjön?

gitarrer jag har funderat på är tex. epiphone dot eller dylikt då jag lirat en del jazz på senare. annars har jag sett att squier har en del spännande modellar tex. tele med p90 mickar eller tele thinline för typ 3k som tilltalar då jag är ett fender fan.

hoppas ni förstår min problematik och kan hjälpa. tack på förhand.
Citera
2010-10-12, 00:31
Medlem
wzbzs avatar
Jadu, det är inte svårare än att gå och prova sagda gitarrer i närmsta musikaffär. Du har ju tom någonting att jämföra med.
Citera
2010-10-12, 07:24
Medlem
ska tillägga då att jag bor i en mindre stad med lite sämre utbud av gitarrer.
Citera
2010-10-12, 14:36
Medlem
herblackwingss avatar
Har en epiphone special 2 och är helnöjd med den gällande ljudet och hur den känns att spela på och skulle varmt rekomendera den men som sagt...det där med gitarrer är så individuellt så får väl hålla med wzbz att du får masa dig iväg till en musikaffär och testa
Citera
2010-10-12, 15:27
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Det är väl ingenting som hindrar dig från att kunna spela Jazz på en stratocaster. Sen vet jag att "ha-begäret" är svårt att undvika. Men några nya effekter, eller en multieffekt, kanske kan ge dig ljudet du är ute efter.

Det hade blivit billigare och jag tror ändå att du hade blivit nöjd, med ljudet.
Citera
2010-10-12, 15:32
Medlem
uniqezs avatar
du kanske ska kolla runt på blocket i det priset och åka runt att prova och även i musikaffär
det finns mycket där ute som behövs uppteckas
// lycka till
uniqez
Citera
2010-10-12, 18:45
Medlem
Mr.Cookiepants ja det här är helt klart mest för att tillfredsställa något slags "ha-begär". har funderat på att köpa något analogt deley men tror jag är mest sugen på en gura.

herblackwings har du någon lite dyra gitarr att jämföra med? har också spelat på epiphone för några år sedan och var nöjd men vet inte om det räcker idag.

frågan är alltså om man kan tillfredsställa sitt ha begär med billiga gitarrer när man vant sig vid lite mer exklusiva!?
Citera
2010-10-12, 19:29
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodyear90
Mr.Cookiepants ja det här är helt klart mest för att tillfredsställa något slags "ha-begär". har funderat på att köpa något analogt deley men tror jag är mest sugen på en gura.

Isåfall tror jag inte att du uppskattar en ny gitarr, åtminstone inte om de ligger långt under dina nuvarande gitarrer i kvalitet osv.

Anledningen till att jag drar den slutsatsen är kort och gott att du kommer uppskatta den nya gitarren i en vecka, om ens det. När det sen kommer till spelande efter den tiden, så kommer du troligtvis föredra stratorna och bara spela med dem. Jag tror alltså inte att det är något bra köp.

Men om du verkligen vill ha en så kika runt i din lokala musikaffär efter någonting som har något som stratorna inte har.
Citera
2010-10-12, 21:59
Medlem
tackar var ungefär det jag ville höra. blir nog att spara slantarna ett tag till då och köpa en lite dyrare gura framöver. känns lite drygt på en student inkomst bara
Citera
2010-10-12, 23:31
Medlem
Det går säkert att hitta en budget gitarr som låter helt okej, men i musikbranchen så är det att allt det du kan köpa blir bättre med priset. En Squier kommer aldrig att låta som en Fender, en Epiphone kommer inte att låta så bra som en Gibson, hur mycket man än spelar, tyvärr.
Det är allt jag kan säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in