Hej!
Jag har tidigare testat Ubuntu på min burk, men tröttnat då det strulat sig med ATI-drivrutinerna till mitt 4870-kort. Nu tänkte jag ge Ubuntu en ny chans, och jag undrar, finns det något program som man kan klocka sitt graffekort med?
Grejen är den att jag inte vill höja klockfrekvensen, utan sänka den, då mitt grafikkort är lite halvtrasigt och egentligen skulle behövas bytas ut. Kör jag på standard clock buggar sig grafiken, men klockar jag ner det lite fungerar det fint. Så, så länge det fungerar någorlunda har jag på grund av min snålhet tänkt att behålla det, därför måste jag klocka ner det.
Hej!
Jag har tidigare testat Ubuntu på min burk, men tröttnat då det strulat sig med ATI-drivrutinerna till mitt 4870-kort. Nu tänkte jag ge Ubuntu en ny chans, och jag undrar, finns det något program som man kan klocka sitt graffekort med?
Tacksam för svar!
ATI eller kanske jag bör säga AMD har ett minst sagt slapphänt förhållande till linuxanvändare.
Det skulle förvåna mig djupt om du slapp artefakter och svåra grafikbuggar med den officiella drivrutinen oavsett om du så hade kortet under rumstemperatur.
Tackar! Fungerar fin fint! Flashade bios med de programmen, installerade ATI-drivrutinerna i Ubuntu (FGLRX) och nu verkar det inte ploppa runt prickar och annat skumt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!