Citat:
Ursprungligen postat av fredrikdenstore
Ja men här måste det för bövelen bli en lagändring å det snaraste!

Att statschefen har åtalsimmunitet är regel, och jag känner inte till något undantag alls.
Vad som är speciellt med Sverige är att statschefen sitter på livstid, och att det är en pellejöns utan formell makt. (Däremot har han informell makt.) Nu har vi dessutom en åklagare som på egen hand verkar vilja utvidga åtalsimmuniteten att gälla hela kungahuset, i stället för enbart kungen som det står i grundlagen.
(Förutom utvidgningen av åtalsimmuniteten, vilket jag ställer mig mycket tveksam till, så faller kungahuset inte under möjligt mutåtal. Hur konstigt det än kan låta, vilket utretts i detalj i en annan tråd här på FB som satte mig lite generad i skamvrån.)
I Sverige har också Knugen en mycket långtgående immunitet. Jämför med USA där Nixon hade immunitet medan han var president, men som genom juridik jag inte ska försöka mig på att redogöra för, kunde ställas till svars. Här kan Knugen leka Mattias Flink ute på Drottningholm om han vill, och komma undan med att slinka in i en SÄPO-bil för att åka hem och tvätta av sig krutet.