Citat:

Ursprungligen postat av aremak

Familjens vulgära frossande i lathet och lyx äcklar mig. De man betalar för att göra ett jobb skall göra det, denna familjen har ju livslång semester i New York, Miami, Rivieran, Söderhavet, Brasilien etc. Då och då får de avbryta den för att klippa ett band, hålla en middag som innebär ännu mera frossande etc. Det är väldigt lite arbete och väldigt mycket ledighet för extremt mycket pengar. Respekt mot befolkningen i landet de är satta att vara statsöverhuvud vet de inte vad det är, å andra sidan är vi svenskar tydligen så korkade att vi blir mer imponerade av ett kungahus som frossar 

Jag skulle aldrig kalla mig rojalist. Men jag vet inte om president är en bättre eller billigare lösning. Apanaget var ca 57 mnkr 2009. Det ska täcka resor, representation samt lön för drygt 60 anställda. Har svårt att tänka mig att en president skulle vara billigare, låter som en normal myndighet – 1 mnkr per anställd (löner, lokaler, IT-kostnader osv). 
Slottstaten får 54 mnkr i anslag – det ska täcka förvaltning av slotten m.m. Det tycker jag är viktigt oavsett statsskick. Det vore sorgligt att låta så mycket kulturhistoria förstöras. Kostnadsaspekten på kungahuset känns inte särskilt upprörande.
Sedan kan man ju fundera på hur många som ska leva på apanaget. Innan kungen gifte sig var han väl i princip ensam om det, kanske Prins Bertil fick en del. Kungens systrar har väl aldrig fått apanage efter de har gift sig? Jag utgår från att Carl P och Madeleine inte heller ska leva på apanage i framtiden. Carl Philip ärver ju allt kungen äger (slott och egendomar). Madeleine får väl jobba eller gifta sig rikt. Jag gissar att kungen har sparat undan lite åt barnen.
Och när det gäller frossande och resor är väl inte kungafamiljen värre än några andra med gott om pengar. 
Nej, särskilt upprörd blir jag inte. Jag blir mer upprörd av fifflare/bedragare som af Donner och andra i näringslivet som låter sin girighet gå före vad som är bäst för både företag och samhälle.