2010-06-22, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaHead
Jag kan inte förstå alla som är så avundsjuka på kungafamiljen. Tänk er själva att ständigt vara i rampljuset. Victoria har levt hela sitt liv i blickfånget. Varje steg hon har tagit i livet har följts av media. Hur kul kan det vara? Hela hennes liv utstakat och att välja har varit en omöjlighet för henne. Visst - hon får flyga privatjet och behöver aldrig bekymra sig om pengar. Men vilket pris har inte hon betalat för de förmånerna? Låt 'sessan åka och gömma sig några veckor utan att gnälla på hur hon tog sig dit.

Familjens vulgära frossande i lathet och lyx äcklar mig. De man betalar för att göra ett jobb skall göra det, denna familjen har ju livslång semester i New York, Miami, Rivieran, Söderhavet, Brasilien etc. Då och då får de avbryta den för att klippa ett band, hålla en middag som innebär ännu mera frossande etc. Det är väldigt lite arbete och väldigt mycket ledighet för extremt mycket pengar. Respekt mot befolkningen i landet de är satta att vara statsöverhuvud vet de inte vad det är, å andra sidan är vi svenskar tydligen så korkade att vi blir mer imponerade av ett kungahus som frossar
Citera
2010-06-22, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aremak
Familjens vulgära frossande i lathet och lyx äcklar mig. De man betalar för att göra ett jobb skall göra det, denna familjen har ju livslång semester i New York, Miami, Rivieran, Söderhavet, Brasilien etc. Då och då får de avbryta den för att klippa ett band, hålla en middag som innebär ännu mera frossande etc. Det är väldigt lite arbete och väldigt mycket ledighet för extremt mycket pengar. Respekt mot befolkningen i landet de är satta att vara statsöverhuvud vet de inte vad det är, å andra sidan är vi svenskar tydligen så korkade att vi blir mer imponerade av ett kungahus som frossar

CRED!
Citera
2010-06-22, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bbbrn
Sessan som du kallar henne, har ett val. Prick som drottning Kristina och Prins Edward kan hon välja att abdikera. Vem skulle missunna henne att göra det? Att utan vakande paparazzis besöka Pêre Lachaise kyrkogården i Paris för att vörda Edith Piaf och Oscar Wilde...jogga genom Central Park i New York" eller svalka fötterna i Mälarens vatten en varm försommarkväll. Vilket pris har hon inte fått betala för de förmånerna?", fortsätter du. Är det någonting att vara avundsjuk på? Nej, endast beklaga. Hade du velat vara i de kläderna? Säkerligen inte. Inte jag heller. Så var i allt detta finns avundsjukan??? Finns det verkligen vettigt folk, som är avundsjuka på det utstakade livet???
Vi är överens på en punkt: låt sessan få en välbehövlig paus från den här cirkusen och jönseriet.
Kronprinsessan skulle inte direkt få det lugnt och skönt och slippa media och papparazzis om hon plötsligt abdikerade..Hon är och förblir den hon är, och det får nog både hon och vi andra respektera.
Jag tycker hela bröllopet blev en succè och hur hade det sett ut om hon efter alla dessa år som kronprinsessa smet iväg och gifte sig i skymundan? Det hade blivit ramaskri utan dess like.
De få som nu gnäller över detta, antingen om det gäller pengar eller TV-tid är en ytterst liten klick..
merparten av svenska folket är nöjda..det hade de inte varit om hon inte "bjussat" på detta.
Jag unnar som du de bägge en välbehövlig smekmånad.
Citera
2010-06-22, 21:06
Medlem
MegaHeads avatar
Visst har Kronprinsessan den möjligheten att abdikera. Men du förstår precis som de flesta andra människor att vissa valmöjligheter endast existerar på papperet. Vissa val kan man av olika anledningar inte göra. Denna "valmöjlighet" ändrar heller inte det faktum att hela hennes liv har varit dokumenterat i media och att hon ALDRIG kunnat vara, eller kommer att vara anonym.
Citera
2010-06-22, 21:09
Medlem
dansunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aremak

Jag skulle aldrig kalla mig rojalist. Men jag vet inte om president är en bättre eller billigare lösning. Apanaget var ca 57 mnkr 2009. Det ska täcka resor, representation samt lön för drygt 60 anställda. Har svårt att tänka mig att en president skulle vara billigare, låter som en normal myndighet – 1 mnkr per anställd (löner, lokaler, IT-kostnader osv).
Slottstaten får 54 mnkr i anslag – det ska täcka förvaltning av slotten m.m. Det tycker jag är viktigt oavsett statsskick. Det vore sorgligt att låta så mycket kulturhistoria förstöras. Kostnadsaspekten på kungahuset känns inte särskilt upprörande.

Sedan kan man ju fundera på hur många som ska leva på apanaget. Innan kungen gifte sig var han väl i princip ensam om det, kanske Prins Bertil fick en del. Kungens systrar har väl aldrig fått apanage efter de har gift sig? Jag utgår från att Carl P och Madeleine inte heller ska leva på apanage i framtiden. Carl Philip ärver ju allt kungen äger (slott och egendomar). Madeleine får väl jobba eller gifta sig rikt. Jag gissar att kungen har sparat undan lite åt barnen.
Och när det gäller frossande och resor är väl inte kungafamiljen värre än några andra med gott om pengar.
Nej, särskilt upprörd blir jag inte. Jag blir mer upprörd av fifflare/bedragare som af Donner och andra i näringslivet som låter sin girighet gå före vad som är bäst för både företag och samhälle.
Citera
2010-06-22, 21:14
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbbrn
NEPOTISM i en dammig och förlegad värld, som inte hör hemma i vår moderna tid.
Fram för en folkvald president eller statsminister. Se bara på dessa juvel och ordensbehängda reliker, som stapplade fram på bröllopet och mer verkade vara på rymmen från Madame Toussauds vaxkabinett. Fjäskare, ja-sägare och "infödingar." Carl-Johan Bernadotte (93 år gammal) fastslår i en TV-intervju att Prins Daniel är empatisk. Vad bestod empatin i? Jo, Victoria och Daniel besökte Carl-Johan och hans hustru i deras hem i Skåne när Carl-Johan snubblade till. Citat: "Genast tog Daniel mig under armen för att jag inte skulle falla. Det kommer jag inte att glömma så länge jag lever" slut på citat. SKRÄMMANDE. Är någonting så självklart som empati och medmänsklighet en bristvara i Kungahuset???

Med ett sådant citat undrar man ju vad Carl-Johan hade förväntat sig av Knugen i samma situation.

Hade Knugen:
1. Pekat finger och skrattat åt en gammal man.
x. Knäppt med fingrarna och sagt åt sin adjutant att hjälpa sin farbror.
2. ?
Citera
2010-06-22, 21:15
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaHead
Jag kan inte förstå alla som är så avundsjuka på kungafamiljen. Tänk er själva att ständigt vara i rampljuset. Victoria har levt hela sitt liv i blickfånget. Varje steg hon har tagit i livet har följts av media. Hur kul kan det vara? Hela hennes liv utstakat och att välja har varit en omöjlighet för henne. Visst - hon får flyga privatjet och behöver aldrig bekymra sig om pengar. Men vilket pris har inte hon betalat för de förmånerna? Låt 'sessan åka och gömma sig några veckor utan att gnälla på hur hon tog sig dit.

Glöm att jag skulle vara avundsjuk. Ytterligt få människor vill leva som kändisar.
Citera
2010-06-22, 21:43
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Beskeden om smekmånadsfärden är så detaljerade att man undrar om det är PR-geniet Hult som själv ringt upp och talat ut om vilken fin liten människa han är.

Har tänkt detsamma resan var ju tänkt att vara hemlig?

En teori - någon såg kronprinsparet på Arlanda och tipsade pressen som kollade vilka plan som avgick och kom fram till att det var miljardnären Hults plan. Vet inte om resrutter är offentliga handlingar som kan begäras ut?

Men lite av det andra som t.ex att paret stannade inne i planet på Tahiti medans säpovakterna ordnade med pappren och sedan flög vidare en kort sträcka till en väntande lyxyacht står ju inte i resrutten. Samt att Hakans säpofavorit finns med på resan.

Verkar finnas en läcka eller så har media broderat ut ordentligt med utgångspunkt från resrutten? hmm
Citera
2010-06-22, 21:53
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Med ett sådant citat undrar man ju vad Carl-Johan hade förväntat sig av Knugen i samma situation.

Hade Knugen:
1. Pekat finger och skrattat åt en gammal man.
x. Knäppt med fingrarna och sagt åt sin adjutant att hjälpa sin farbror.
2. ?

Tror på 2. Han "räddade" ju Siwan helt nyligen (länk) och helt känslokall är han nog inte när det gäller sin farbror, var bl.a med om att fira hans 90-årsdag (länk). Men få tillbaka sin prinstitel och rang på ålderns höst kommer inte på tal.
Citera
2010-06-22, 21:56
Medlem
cynthias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjudant
Har tänkt detsamma resan var ju tänkt att vara hemlig?

En teori - någon såg kronprinsparet på Arlanda och tipsade pressen som kollade vilka plan som avgick och kom fram till att det var miljardnären Hults plan. Vet inte om resrutter är offentliga handlingar som kan begäras ut?

Men lite av det andra som t.ex att paret stannade inne i planet på Tahiti medans säpovakterna ordnade med pappren och sedan flög vidare en kort sträcka till en väntande lyxyacht står ju inte i resrutten. Samt att Hakans säpofavorit finns med på resan.

Verkar finnas en läcka eller så har media broderat ut ordentligt med utgångspunkt från resrutten? hmm
Eller så är det fejk för att media ska luras ut på någon söderhavsö.
Citera
2010-06-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansund
Jag skulle aldrig kalla mig rojalist. Men jag vet inte om president är en bättre eller billigare lösning. Apanaget var ca 57 mnkr 2009. Det ska täcka resor, representation samt lön för drygt 60 anställda. Har svårt att tänka mig att en president skulle vara billigare, låter som en normal myndighet – 1 mnkr per anställd (löner, lokaler, IT-kostnader osv).
Slottstaten får 54 mnkr i anslag – det ska täcka förvaltning av slotten m.m. Det tycker jag är viktigt oavsett statsskick. Det vore sorgligt att låta så mycket kulturhistoria förstöras. Kostnadsaspekten på kungahuset känns inte särskilt upprörande.

Sedan kan man ju fundera på hur många som ska leva på apanaget. Innan kungen gifte sig var han väl i princip ensam om det, kanske Prins Bertil fick en del. Kungens systrar har väl aldrig fått apanage efter de har gift sig? Jag utgår från att Carl P och Madeleine inte heller ska leva på apanage i framtiden. Carl Philip ärver ju allt kungen äger (slott och egendomar). Madeleine får väl jobba eller gifta sig rikt. Jag gissar att kungen har sparat undan lite åt barnen.
Och när det gäller frossande och resor är väl inte kungafamiljen värre än några andra med gott om pengar.
Nej, särskilt upprörd blir jag inte. Jag blir mer upprörd av fifflare/bedragare som af Donner och andra i näringslivet som låter sin girighet gå före vad som är bäst för både företag och samhälle.

va menar du med att Carl Philip ärver allt kungen äger, varför bara han?

hur länge till ska apanaget gå till carl philip och madeleine? är det en viss tid ? eller tills dom gifter sig eller victoria får barn?
Citera
2010-06-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carolina86
hur länge till ska apanaget gå till carl philip och madeleine?

Tills de blir vuxna och förståndiga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in