Heyhey
Prövade göra falafel igår och jag blev redigt besviken. Visst det var min första gång och man lär sig - men smaken var sjukt skum? Har aldrig ätit falafel innan men har gjort hummus iaf (dock på konserverade kikärtor, bläh!).
Det jag gjorde var:
Blötlade torkade ärtor i 12 timmar, bytte vatten 3 ggr. (Står att man ska koka men efter googlande+flashbackande är kokning en nedgradering!)
Hackade vitlök och purjolök vid sidan om.
Kryddade med chili och kummin.
Mixade det ovanstående i en på tok för liten mixer, blev helt svettig när jag var tvungen att röra om för att få allt mixat

Ska mixa lite åt gången nästa gång. Dessutom rullade jag för stora bollar tycker jag.
Smeten blev alldeles för torr och kornig att jag hade i lite sesampasta för att få det klibbigare. Och en skvätt vatten. Tänkte köra med ströbröd i framtiden (det är tydligen nyttigt också?). Och persilja då.. Det glömde jag köpa.
Men har ni tips eller? För det smakade verkligen
torrt och tråkigt. På det hade jag enorma problem med mixandet och att sen rulla bollarna. Jag kanske helt enkelt har en dålig mixer bara. Det känns som att möjligheterna är oändliga?

man kan blanda i pumpafrön, sesam och lite allt möjligt egentligen?
Dela med er
Jag har en ny sats med kikärtor nu som legat i vatten i över 24 timmar i alla fall. Ska pröva igen ikväll!
Ska även pröva göra med bondbönor i helgen tänkte jag.
Funderar på om man ska införskaffa nån slags mortel också. Mixern är verkligen sämst och dryg att diska.
/Craycray