• 1
  • 2
2010-10-14, 17:17
Medlem
Jag brukar bara köra smeten med stavmixer göra "bullar" och steka/fritera dem i "Arla smör-rapsolja" (inte för att göra reklam XD) man "steker" bara med typ friterings resultat. Sen köpa pitabröd och bara köra dem i brödrosten om man är lat, är alltid extra gott med riktiga hemmagjorda. Brukar ta 30-40min för att göra allt pitabröd, falafel och tzatziki, då gör jag själv (inte för att skryta, faktiskt ett av de få saker jag kan inom matlagning XD). Bra recept (om det skulle behövas): http://www.recept.nu/1.37580/pelle_j...linser/falafel
http://www.recepten.se/recept/tzatziki.html

Precis dessa recept jag kör funkar utmärkt!

Edit: notera potatismjöl funkar om man inte har majstärkelse då tar man ca 1,5 msk.
Citera
2010-10-23, 06:43
Bannlyst
Bumpar nu för jag åt precis falafel från mitt FAVORITKEBABSTÄLLE!

Jag tror inte inte ni förstår graden av hur god deras kebab är. Jag älskar deras kebab. Hade deras kebab varit en kvinna hade den varit Megan Fox, Heather Graham och Julian Assange blandad i en enda person.

Deras falafel var dock en FET besvikelse. Fy fan. Det är som om din perfekta fru som tar den i tvåan är kass på att suga kuk när det väl kommer till kritan. FAAAAN!

Jag kan iaf göra en godare falafel efter era tips och jag är evigt tacksam!
Kikärtor + kummin + najs = NAJS
Citera
2010-10-23, 06:50
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Bumpar nu för jag åt precis falafel från mitt FAVORITKEBABSTÄLLE!

Jag tror inte inte ni förstår graden av hur god deras kebab är. Jag älskar deras kebab. Hade deras kebab varit en kvinna hade den varit Megan Fox, Heather Graham och Julian Assange blandad i en enda person.

Deras falafel var dock en FET besvikelse. Fy fan. Det är som om din perfekta fru som tar den i tvåan är kass på att suga kuk när det väl kommer till kritan. FAAAAN!

Jag kan iaf göra en godare falafel efter era tips och jag är evigt tacksam!
Kikärtor + kummin + najs = NAJS
Öhh.. vad fan?

Bre recept f.ö.. Ska testa i kväll (även om jag anser kött är bättre och godare än grönsaker).
Citera
2010-10-23, 07:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Öhh.. vad fan?

Bre recept f.ö.. Ska testa i kväll (även om jag anser kött är bättre och godare än grönsaker).
Heather Graham och Megan Fox är utseendet, Julian är hjärnan!
Citera
2016-03-03, 16:45
Medlem
HeyHeyCrayCrays avatar
Heyhey

Prövade göra falafel igår och jag blev redigt besviken. Visst det var min första gång och man lär sig - men smaken var sjukt skum? Har aldrig ätit falafel innan men har gjort hummus iaf (dock på konserverade kikärtor, bläh!).

Det jag gjorde var:
Blötlade torkade ärtor i 12 timmar, bytte vatten 3 ggr. (Står att man ska koka men efter googlande+flashbackande är kokning en nedgradering!)
Hackade vitlök och purjolök vid sidan om.
Kryddade med chili och kummin.

Mixade det ovanstående i en på tok för liten mixer, blev helt svettig när jag var tvungen att röra om för att få allt mixat Ska mixa lite åt gången nästa gång. Dessutom rullade jag för stora bollar tycker jag.

Smeten blev alldeles för torr och kornig att jag hade i lite sesampasta för att få det klibbigare. Och en skvätt vatten. Tänkte köra med ströbröd i framtiden (det är tydligen nyttigt också?). Och persilja då.. Det glömde jag köpa.

Men har ni tips eller? För det smakade verkligen torrt och tråkigt. På det hade jag enorma problem med mixandet och att sen rulla bollarna. Jag kanske helt enkelt har en dålig mixer bara. Det känns som att möjligheterna är oändliga? man kan blanda i pumpafrön, sesam och lite allt möjligt egentligen?

Dela med er

Jag har en ny sats med kikärtor nu som legat i vatten i över 24 timmar i alla fall. Ska pröva igen ikväll!
Ska även pröva göra med bondbönor i helgen tänkte jag.
Funderar på om man ska införskaffa nån slags mortel också. Mixern är verkligen sämst och dryg att diska.

/Craycray
Citera
2016-03-03, 17:52
Medlem
Har du kummin i så smakar det säkert skumt, spiskummin skall det vara
Citera
2016-03-03, 18:28
Medlem
HeyHeyCrayCrays avatar
Heyhey
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Har du kummin i så smakar det säkert skumt, spiskummin skall det vara
Omg.

Hahaha! Det är sant, har inte ens tänkt på det. Får springa och köpa det då.

Jag är riktigt dålig i köket som sagt. Tack för att du uppmärksammade det!

/Craycray
Citera
2016-03-03, 18:43
Medlem
HeyHeyCrayCrays avatar
Heyhey igen.

Ni har inte tips på såser? Misstänker att det fortfarande blir för torrt, även med spiskummin.
Tänkte testa yoghurt blandat med tahini ikväll. Har även en överbliven tacosås, plus att jag har sambal oelek.

/Craycray
Citera
2016-03-03, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyHeyCrayCray
Heyhey igen.

Ni har inte tips på såser? Misstänker att det fortfarande blir för torrt, även med spiskummin.
Tänkte testa yoghurt blandat med tahini ikväll. Har även en överbliven tacosås, plus att jag har sambal oelek.

/Craycray
Yoghurt, tacosås, sambal och pressad vitlök i önskade proportioner blir en god sås (skulle köra på merparten yoghurt). Sedan skulle jag inte ha purjo i falafeln utan väldigt finhackad gul lök och pressad vitlök. Ha i lite sambal i smeten och glöm inte salt. Stek ett litet smakprov innan du gör hela satsen då du kan se om det behövs kryddas mer.
Citera
2016-03-03, 20:29
Medlem
Citat:
Heyhey

Jag har en ny sats med kikärtor nu som legat i vatten i över 24 timmar i alla fall. Ska pröva igen ikväll!
Ska även pröva göra med bondbönor i helgen tänkte jag.
Funderar på om man ska införskaffa nån slags mortel också. Mixern är verkligen sämst och dryg att diska.

/Craycray

Jag gjorde falafel för första gången i helgen. Körde helt enligt detta receptet. Kryddning nr1.
http://taffel.se/recept/falafel-med-...ka-kryddningar

Blev svingott. Minst lika bra som falafelställena i Malmö. Körde också paprikasåsen till som omnämns i receptet + egen vitlökssås.

Här använde jag alltså enligt receptet en köttkvarn på grövsta inställningen. Bollarna höll ihop bra vid friteringen, ingen gick sönder. De blev också saftiga och väldigt sakrika och goda.

För att bollarna ska hålla ihop, samt för att de ska bli saftiga tror jag att man inte ska ha för finfördelad smet. Smeten ska vara ganska grov, det blev den när jag körde den i köttkvarnen. Så om du kör med mixer, kör i omgångar och var försiktig så att du inte mixar för fint.

Ett alternativ är att du mixar en del ganska fint och en del grovt och sedan blandar ihop detta.

(och självklart, endast blötlagda ej kokta kikärtor)
Citera
2016-03-04, 12:56
Medlem
Citat:
Heyhey igen.

/Craycray

Ett tips för att göra falafeln mindre torr (om man är öppen för att ändra smaken lite) är att blanda i ugnsrostad mosig sötpotatis! Blir saftigt och gott Förutom att göra tahinisås (t.ex. på (2 dl tahini, 2 msk citronjuice, 0,5 msk olivolja, 0,5 msk vatten, 1 tsk citronzest), så brukar jag ibland mixa ihop kokosgrädde (alltså bara det krämiga som finns på tetra, inte det vattniga i botten på burkarna) med koriander, mynta, ev. lite honung/sweet chilisås, vitlök, salt och peppar. Blir en fräsch sås
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in