• 1
  • 2
2010-10-11, 15:45
Bannlyst
Jag har lovat att styra igng lite falafel hr hemma men jag har aldrig gjort det frut. Har ni ngra tips fr att f till en schysst konsistens p dom? Det vore kul att brcka mamma och pappa p frsta frsket!

Standardtillvgagngsttet hr r nog att blanda ner all skit i en mixer och sen plutta ut p en plt och in i ugnen. Jag tror inte jag pallar fritera dom, det verkar rtt jobbigt, men finns det ngot tredje stt som r bttre fr att f till det?

Och vad ska man ha i smeten? Kort sagt, langa alla era bsta falafeltips i den hr trden!
Citera
2010-10-11, 15:50
Medlem
Verdess avatar
Jag brukar kra med en stavmixer och sen fritera dom. Blir alldeles lagom Ugn har jag inte testat men det fr jag nog ta och gra nsta gng, tack fr det tipset.
Citera
2010-10-11, 15:59
Bannlyst
Har du ngra riktlinjer p sjlva smeten d?

3 dl kikrtor
2 vitlksklyftor
1 liten lk, gul eller rd
5-10 cm purjolk
dl persilja
dl frsk mynta eller koriander
1 msk vetemjl
1 tsk salt
tsk bakpulver
2 msk vatten
1 krm kajennpeppar
1 tsk spiskummin
2 krm kanel
ev 1 dl sesamfr till panering
matolja att fritera/steka i

Sounds about right? Eller?
Citera
2010-10-11, 16:09
Medlem
zepofans avatar
Fr det frsta, skippa burkrtorna och bltlgg sjlv i ett dygn, det blir en enorm skillnad. Det som jag anser ska vara med r vitlk och lk, i vilken mngd kan du bestmma sjlv det r inte s noga. Krydda med salt, chili, persilja, kummin, eller vad du tycker r gott. Kr i mixer tills du har en fast smet, blir det fr lst kan du ha i lite strbrd. Forma till sm bollar och fritera eller gr centimetertjocka "biffar" och stek i rikligt med olja p stekpanna. Att kra i ugnen tror jag inte riktigt p.
Citera
2010-10-11, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Att kra i ugnen tror jag inte riktigt p.
Inte jag heller, det brukar bli lite torrt. Men d steker jag skiten helt enkelt, jag pallar INTE fritera!

Det hr med bltlagda kikrtor r lite fr sent ocks eftersom jag tnkte brja laga om en kvart eller s, men fr gra det nsta gng.

Tack fr tipsen! Vad brukar ni ha till er falafel d? Ris och tomatss lutar det t hr.
Citera
2010-10-11, 16:40
Medlem
zepofans avatar
Ris till falaffel? Det mste vl vara jvligt svenskt iaf. Jag vill ha grnsallad och ev. en bit brd (om det inte serveras i brd) och en yoghurtss.
Citera
2010-10-11, 18:06
Medlem
varfr skulle det vara jobbigare att fritera de kan jag inte fatta... dyrare isf
Citera
2010-10-12, 08:44
Medlem
DemTheDodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fr det frsta, skippa burkrtorna och bltlgg sjlv i ett dygn, det blir en enorm skillnad.

S man behver inte koka dom d? Gr det hela vldigt mycket mer behndigt i s fall.
Citera
2010-10-12, 11:14
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemTheDodo
S man behver inte koka dom d? Gr det hela vldigt mycket mer behndigt i s fall.

Vissa njer sig med att bltlgga rtorna, andra vill ven koka (och ibland ven grodda innan kokning). Har inte sjlv provat men en vninna kr med bara bltlggning, det sker ju nd en tillagning vid fritering.
Har sett tips om att man kan bltlgga en stor mngd och sedan frysa in fr framtida behov.

Sumak kan vara en passande krydda i smeten.
Citera
2010-10-12, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av emy90
varfr skulle det vara jobbigare att fritera de kan jag inte fatta... dyrare isf
Frst fixa ngra liter olja att fritera i, fritera skiten och SEN, SEN efter man r klar, hlla upp oljan i ngot annat och gra sig av med den och whatnot. N, enklare att bara ta stekpannan d!

Det blev hur som helst gott och jag ska gra det igen, nsta gng ska jag dock g den extra biten och fritera dom samt baka lite schysst brd att ta dom ur.
Citera
2010-10-12, 17:33
Medlem
Amsterdaims avatar
Tja! Min m amma gr underbara falafel.

Ta en lite strre gryta, kr ner olja, och "stek" dom. Mamma plattar till dem ocks och gr dem inte runda, s det r bara och vnda p "bollarna" nr det r dags. Perfekt och enkelt.

Och jag frbjuder dig att grilla dem
Citera
2010-10-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Frst fixa ngra liter olja att fritera i, fritera skiten och SEN, SEN efter man r klar, hlla upp oljan i ngot annat och gra sig av med den och whatnot. N, enklare att bara ta stekpannan d!

Det blev hur som helst gott och jag ska gra det igen, nsta gng ska jag dock g den extra biten och fritera dom samt baka lite schysst brd att ta dom ur.

jag menade fritera i stekpannan, do behver man iaf inte mer n en halvliter, o hller de bara rakt ner i disken sen me as mkt diskmedel, men aja jag frstor dig,

aaa gr de, ja e fett avundsjuk po er att ni har tillgong till liba brd i sverige ja har frskt baka dom hr men dom blir aldrig lika mjuka so de blir alltid hol nagonstans, dom e ju sopass tunna.. men baguette e iaf enkelt o kan funka bra som fan me tillrckligt med soos helst om man grper ur lite ur den frst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in