• 1
  • 2
2010-10-11, 15:45
Bannlyst
Jag har lovat att styra igång lite falafel här hemma men jag har aldrig gjort det förut. Har ni några tips för att få till en schysst konsistens på dom? Det vore kul att bräcka mamma och pappa på första försöket!

Standardtillvägagångsättet här är nog att blanda ner all skit i en mixer och sen plutta ut på en plåt och in i ugnen. Jag tror inte jag pallar fritera dom, det verkar rätt jobbigt, men finns det något tredje sätt som är bättre för att få till det?

Och vad ska man ha i smeten? Kort sagt, langa alla era bästa falafeltips i den här tråden!
Citera
2010-10-11, 15:50
Medlem
Verdess avatar
Jag brukar köra med en stavmixer och sen fritera dom. Blir alldeles lagom Ugn har jag inte testat men det får jag nog ta och göra nästa gång, tack för det tipset.
Citera
2010-10-11, 15:59
Bannlyst
Har du några riktlinjer på själva smeten då?

3 dl kikärtor
2 vitlöksklyftor
1 liten lök, gul eller röd
5-10 cm purjolök
½ dl persilja
½ dl färsk mynta eller koriander
1 msk vetemjöl
1 tsk salt
½ tsk bakpulver
2 msk vatten
1 krm kajennpeppar
1 tsk spiskummin
2 krm kanel
ev 1 dl sesamfrö till panering
matolja att fritera/steka i

Sounds about right? Eller?
Citera
2010-10-11, 16:09
Medlem
zepofans avatar
För det första, skippa burkärtorna och blötlägg själv i ett dygn, det blir en enorm skillnad. Det som jag anser ska vara med är vitlök och lök, i vilken mängd kan du bestämma själv det är inte så noga. Krydda med salt, chili, persilja, kummin, eller vad du tycker är gott. Kör i mixer tills du har en fast smet, blir det för löst kan du ha i lite ströbröd. Forma till små bollar och fritera eller gör centimetertjocka "biffar" och stek i rikligt med olja på stekpanna. Att köra i ugnen tror jag inte riktigt på.
Citera
2010-10-11, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Att köra i ugnen tror jag inte riktigt på.
Inte jag heller, det brukar bli lite torrt. Men då steker jag skiten helt enkelt, jag pallar INTE fritera!

Det här med blötlagda kikärtor är lite för sent också eftersom jag tänkte börja laga om en kvart eller så, men får göra det nästa gång.

Tack för tipsen! Vad brukar ni ha till er falafel då? Ris och tomatsås lutar det åt här.
Citera
2010-10-11, 16:40
Medlem
zepofans avatar
Ris till falaffel? Det måste väl vara jävligt svenskt iaf. Jag vill ha grönsallad och ev. en bit bröd (om det inte serveras i bröd) och en yoghurtsås.
Citera
2010-10-11, 18:06
Medlem
varför skulle det vara jobbigare att fritera de kan jag inte fatta... dyrare isf
Citera
2010-10-12, 08:44
Medlem
DemTheDodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
För det första, skippa burkärtorna och blötlägg själv i ett dygn, det blir en enorm skillnad.

Så man behöver inte koka dom då? Gör det hela väldigt mycket mer behändigt i så fall.
Citera
2010-10-12, 11:14
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemTheDodo
Så man behöver inte koka dom då? Gör det hela väldigt mycket mer behändigt i så fall.

Vissa nöjer sig med att blötlägga ärtorna, andra vill även koka (och ibland även grodda innan kokning). Har inte själv provat men en väninna kör med bara blötläggning, det sker ju ändå en tillagning vid fritering.
Har sett tips om att man kan blötlägga en stor mängd och sedan frysa in för framtida behov.

Sumak kan vara en passande krydda i smeten.
Citera
2010-10-12, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av emy90
varför skulle det vara jobbigare att fritera de kan jag inte fatta... dyrare isf
Först fixa några liter olja att fritera i, fritera skiten och SEN, SEN efter man är klar, hälla upp oljan i något annat och göra sig av med den och whatnot. Nä, enklare att bara ta stekpannan då!

Det blev hur som helst gott och jag ska göra det igen, nästa gång ska jag dock gå den extra biten och fritera dom samt baka lite schysst bröd att äta dom ur.
Citera
2010-10-12, 17:33
Medlem
Amsterdaims avatar
Tja! Min m amma gör underbara falafel.

Ta en lite större gryta, kör ner olja, och "stek" dom. Mamma plattar till dem också och gör dem inte runda, så det är bara och vända på "bollarna" när det är dags. Perfekt och enkelt.

Och jag förbjuder dig att grilla dem
Citera
2010-10-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Först fixa några liter olja att fritera i, fritera skiten och SEN, SEN efter man är klar, hälla upp oljan i något annat och göra sig av med den och whatnot. Nä, enklare att bara ta stekpannan då!

Det blev hur som helst gott och jag ska göra det igen, nästa gång ska jag dock gå den extra biten och fritera dom samt baka lite schysst bröd att äta dom ur.

jag menade fritera i stekpannan, do behöver man iaf inte mer än en halvliter, o häller de bara rakt ner i disken sen me as mkt diskmedel, men aja jag förstor dig,

aaa gör de, ja e fett avundsjuk po er att ni har tillgong till liba bröd i sverige ja har försökt baka dom här men dom blir aldrig lika mjuka so de blir alltid hol nagonstans, dom e ju sopass tunna.. men baguette e iaf enkelt o kan funka bra som fan me tillräckligt med soos helst om man gröper ur lite ur den först
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in