2010-10-11, 00:09
Medlem
RetardedDonuts avatar
Jag ska ha en "mycket speciell" picknick med flickvnnen imorgon, och d tnkte jag att jag skulle f anvndning fr en flaska champagne som jag fick av en polare som var i Frankrike (eller mousserande vin r det kanske). Saken r den att jag r ganska obevandrad inom alkoholhaltiga drycker d jag helt enkelt inte dricker srskilt mycket, s jag har dlig koll p vad som passar bra ihop med champagne...

Som sagt r det en picknick s det fr vara ngon form av mat som inte behver vara varm, och inte heller ngot som mste tas p tallrik med bestick osv.. Sen r tjejen inte srskilt frtjust i fisk, skaldjur osv... s havets ckligheter (som jag kallar dom ) gr bort direkt...

Vad finns kvar som passar till champagne? Kan man dricka champagne till bde "mat" och en eventuell "efterrtt"? Eller passar det bttre till den ena eller den andra s att sga?

Spontant tnkte jag kpa ngot nybakt italienskt brd eller liknande och kanske steka lite kycklingfil och gra ngon form av pestoblandning samt lite tomat, isbergssallad osv, men jag vet inte riktigt n, och som sagt passar champagne till det? Om inte, vad gr det? Eller finns det ngot annat smidigt man kan laga?

Tacksam fr alla snabba tips d detta sker imorgon!
Senast redigerad av RetardedDonut 2010-10-11 kl. 00:19.
Citera
2010-10-11, 01:18
Medlem
dirnas avatar
Jordgubbar r vl ett givet svar? Jordgubbar och champagne r en klassiker...
Citera
2010-10-11, 01:21
Medlem
RetardedDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirna
Jordgubbar r vl ett givet svar? Jordgubbar och champagne r en klassiker...

Jo det tnkte jag frska mig p att hitta, ifall det sljs i affrerna fortfarande...?

Men gllande "varmrtten" (tnkte mig ngon form av mer matig sak och sen lite "efterrtt", dr jordgubbarna knns givna), kan man ha champagne till typ en baguette med lite saker i ocks, eller blir det askonstigt?
Citera
2010-10-11, 02:53
Moderator
Allaballawallas avatar
Fr att ge dig ett enkelt svar p dina frgor utan att snobba ivg fr mycket kan jag sga att det beror vldigt mycket p vilken typ av champagne eller mousserande vin det r som ska drickas, nr du avgr vad det r lmpligt att kombinera med.

Du kan dricka Champagne till bde frrtt, varmrtt och dessert beroende p vad det r du tnkt ta...

Jag gillar sjlv combon Champagne och Popcorn, eller Champagne (Blanc de Blanc.) och Sushi (r vegetarian s jag kr sushi utan fisk eller skaldjur.)...

Eftersom jag inte vet vad det r fr typ av bubbel du har s rekommenderar jag din vn Google.

http://www.google.se/#hl=sv&&sa=X&ei...f0bbd32aff44e0

Lycka till.
Citera
2010-10-11, 11:49
Medlem
TheSituations avatar
Gslever p ett smrstekt brd med calvadosgel och riven tryffel?

Ost till efterrtt? Varfr inte en Oud Amsterdam kombinerat med era favoritostar. Frga osthandlaren vad han rekommenderar till just ditt vin.
Citera
2010-10-19, 01:41
Medlem
RetardedDonuts avatar
Tack fr hjlpen grabbar, kan iaf hlsa att det gick bra, hon sa ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in