• 1
  • 2
2010-10-10, 18:49
Medlem
Hej,

Jag har köpt en lägenhet som jag renoverar från topp till tå med hjälp av en hantverkare.
Denna hantverkare har borrat, sågat och slagit i väggar vilket har upprört flera grannar. Idag när jag var i lägenheten hade han slagit mycket i en vägg och det hade dånat rejält (i ca 10 minuter). Efter ett tag bankar det på dörren och 2 grannar skriker till mig att jag inte kan uppföra mig och säger "vi vill inte ha såna som dig här, vi kommer göra en anmälan".

Jag försöker förklara mig för grannarna att det är hantverkaren som missförstått situationen och att jag inte varit i lägenheten på hela veckan då jag jobbat. Grannarna lugnar ner sig och jag ber om ursäkt.
När jag ska åka hem ser jag att på lappen med "regler för renovering" i trapphuset har någon skrivit "TILL VILKEN NYTTA????" på och jag blir väldigt orolig.

Jag har inte ens börjat leva/bo i lägenheten och det är hantverkaren som stått för allt jävla ljud (slängt ut honom nu) och jag är otroligt orolig för att bli vräkt?

Vad tror ni, är mina chanser helt gone? Får jag en varning först?

Vad kan jag göra? Jag vill verkligen inte bli vräkt på grund av detta och har jobbat hårt/lagt mycket pengar på lägenheten som snart är redo att bo i!
Tänkte ringa ordförande imorgon och förklara min situation och säga att det inte kommer inträffa igen och att hantverkaren är utskickad för gott.

Tack på förhand!
Citera
2010-10-10, 19:11
Medlem
XeKaazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patanga
Hej,

Jag har köpt en lägenhet som jag renoverar från topp till tå med hjälp av en hantverkare.
Denna hantverkare har borrat, sågat och slagit i väggar vilket har upprört flera grannar. Idag när jag var i lägenheten hade han slagit mycket i en vägg och det hade dånat rejält (i ca 10 minuter). Efter ett tag bankar det på dörren och 2 grannar skriker till mig att jag inte kan uppföra mig och säger "vi vill inte ha såna som dig här, vi kommer göra en anmälan".

Jag försöker förklara mig för grannarna att det är hantverkaren som missförstått situationen och att jag inte varit i lägenheten på hela veckan då jag jobbat. Grannarna lugnar ner sig och jag ber om ursäkt.
När jag ska åka hem ser jag att på lappen med "regler för renovering" i trapphuset har någon skrivit "TILL VILKEN NYTTA????" på och jag blir väldigt orolig.

Jag har inte ens börjat leva/bo i lägenheten och det är hantverkaren som stått för allt jävla ljud (slängt ut honom nu) och jag är otroligt orolig för att bli vräkt?

Vad tror ni, är mina chanser helt gone? Får jag en varning först?

Vad kan jag göra? Jag vill verkligen inte bli vräkt på grund av detta och har jobbat hårt/lagt mycket pengar på lägenheten som snart är redo att bo i!
Tänkte ringa ordförande imorgon och förklara min situation och säga att det inte kommer inträffa igen och att hantverkaren är utskickad för gott.

Tack på förhand!

Som sagt, ring hyresvärden(ordförande) och förklara för grannarna att renovationen är över (när den är det) och att du ber om ursäkt för det förgånga. Fjäska helt enkelt.
Citera
2010-10-10, 19:27
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeKaaz
Som sagt, ring hyresvärden(ordförande) och förklara för grannarna att renovationen är över (när den är det) och att du ber om ursäkt för det förgånga. Fjäska helt enkelt.

Vadå för hyresvärd?? det är ju en bostadsrätt.

Du borde naturligtvis först ha underrättat styrelsen om att du skulle påbörja renovering, kollat upp vilka regler som gäller i föreningen när det gäller tidpunkter för störande arbeten och till sist satt upp en lapp i trapphuset där du informerade grannarna om vad som var på gång.
Citera
2010-10-10, 19:28
Medlem
25TaLifes avatar
Ja, kort och gott - du kan bli vräkt ifrån en bostadsrätt.
I ditt specifika fall ska jag inte uttala mig, det verkar inte finnas någon riktig praxis.
Googla lite, det finns gott om information

Edit: Med Hyresvärd lär väl personen i fråga ha menat ordföranden för bostadsrättsföreningen
Citera
2010-10-10, 19:35
Medlem
Jag vet att man inte får renovera på söndagar och har tydligt förklarat detta för hantverkaren (idag skulle han bara måla men idioten hade börjat hamra i väggen) och jag hade kontaktat styrelsen innan renoveringen samt satt upp en lapp i trapphuset med information.

Jag är sjukt nojig just nu och vet inte riktigt vad jag ska göra
Senast redigerad av patanga 2010-10-10 kl. 19:38.
Citera
2010-10-10, 20:07
Medlem
gefys avatar
Tror inte att det är några problem.
Vet inte hur era stadgar för föreningen ser ut.
Detta är reglerat i bostadsrättslagen.

Håller man sig inom humana tider är det inga problem med att
borra, hamra, banka, bila, hugga, såga, fräsa, spika, dunka osv.

Antagligen har du lyckats flytta in i en fastighet med många
muppar i.
Citera
2010-10-10, 20:08
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Jag vet att man inte får renovera på söndagar och har tydligt förklarat detta för hantverkaren (idag skulle han bara måla men idioten hade börjat hamra i väggen) och jag hade kontaktat styrelsen innan renoveringen samt satt upp en lapp i trapphuset med information.

Jag är sjukt nojig just nu och vet inte riktigt vad jag ska göra

Vad är det för märkliga ställen folk bor på? Har spenderat hela dagen borrandes/sågandes/bankades i en br i Göteborg. I mitt yrke jobbar jag visserligen inte på söndagar normalt sett, men det förekommer när det är tight med tid och har aldrig fått några klagomål överhuvudtaget. Generellt sett verkar grannar ha stor förståelse att folk tvingas använda sin fritid (helger) för att renovera.
Nu är det en klen tröst för dig visserligen, men kände mig ändå tvungen att ventilera mina erfarenheter i frågan
Citera
2010-10-10, 20:09
Medlem
Benganiolos avatar
Vad sa styrelsen då när du kontaktade den? Hantverkaren, vilka tider har han varit igång och hantverkat, 7-16?

Tycker du ska känna dig lugn, folk har renoverat lägenheter förr i Sverige!
Citera
2010-10-10, 20:11
Medlem
Westridges avatar
Har du bara pensionärer som grannar?
Låter som det, för knappast kan hantverkarn jobbat nattetid
Citera
2010-10-10, 20:41
Medlem
Styrelsen gav godkännande för att renovera. Hantverkaren har kört ungefär från 07.00 - 18.00 och idag slog han ju i väggen i ca 10 minuter vid ca 11.30.

Det var en äldre dam och en äldre herre som slog och plingade på dörren ja. Men jag är rädd för att andra kanske är irriterande trots att dom inte kom och knackade på.

Vad säger jag till ordförande? tänker ta upp att jag gått igenom reglerna om renovering klart och tydligt för honom, att jag inte varit i lägenheten i veckan och att jag kastat ut honom efter idag.
Citera
2010-10-10, 20:46
Medlem
johanness avatar
chilla. det enda du vet är att ett äldre par har stört sig på renoveringen, det är säkert de som klottrat på lappen i trappuppgången också. prata med ordföranden, men du behöver inte utgå från att hela föreningen är i uppror bara för att de här två gamla stötarna knackade på din dörr.
Citera
2010-10-10, 21:11
Medlem
mrf00ls avatar
Citat:
Styrelsen gav godkännande för att renovera. Hantverkaren har kört ungefär från 07.00 - 18.00 och idag slog han ju i väggen i ca 10 minuter vid ca 11.30.

Det var en äldre dam och en äldre herre som slog och plingade på dörren ja. Men jag är rädd för att andra kanske är irriterande trots att dom inte kom och knackade på.

Vad säger jag till ordförande? tänker ta upp att jag gått igenom reglerna om renovering klart och tydligt för honom, att jag inte varit i lägenheten i veckan och att jag kastat ut honom efter idag.

Typiskt gamla surkärringar och gubbar. Letar efter minsta fel och hugger direkt. Förmodligen så är dessa personer "kända" hos ordföranden, och har redan klagat massvis med gånger förut på alla hyresgäster. Ordföranden kommer garanterat inte att vräka dig på momangen om det råkar hamras i din vägg på en söndag kl 11.30. Inte heller för lite oväsen under en vecka. Du kommer få minst en varning först.

Se till att hålla honom uppdaterad med din plan för renoveringen så att han vet vad du ska göra och hur länge det ska pågå. Sätt upp lappar med samma info till dina grannar.

För övrigt så tycker jag att det var rätt dumt att kicka din hantverkare för att han råkade föra lite liv. Det är så det går till på ett "bygge".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in