• 1
  • 2
2010-10-12, 23:38
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Jag inbillar mig att vara skuldfri kommer att generera en massa kostnader på, säg 25 års sikt.
Detta för att den offentliga ekonomin kommer att bli sämre och jag förväntas konsumera bundet kapital innan te'x allmän pension betalas ut, ungefär som kommunalt ålderboende hanteras idag.
Alltså- det kommer att ställas krav på att belåna kåken för pension.

Anledning två till "insyns-skydd" är just beskattning. Ett regeringsbeslut kan ge en helt annan matchbild som jag ser det. Det finns människor i min omgivning som låtit upptaxera sina hus nu när fastighetsskatten är borta - dom lär ångra sig när denna regel ändras.

Att låta pengar växa utan att officiell förmögenhet ökar - då kan myndigheterna ändra vilka regler dom vill utan att jag berörs - det ger mig känsla av frihet.

Därav är bankfack med guld eller konto i schweiz intressanta - fast även annan investering där pengar kan växa för att sedan byta skepnad till kanske guld.

Tänker jag fel?

den som lever får se...

men personligen tror jag aldrig det kommer att vara fel att ha låg privat belåning. visst bygger samhållet till stor del på privat konsumtion, men om det skulle komma regleringar som säger att allt större del av vårdbehovet på äldre dar ska finansieras privat lär det slå jämt över och inte utifrån om man har valt att amotera på lånen eller inte... *hoppas jag iaf.*
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in