• 1
  • 2
2010-10-10, 15:58
Medlem
Hej,
Anser ni att man bör amortera huslån när lånen är under 30% på husvärdet?
Om man får pengar över varje månad - vad bör man köpa som investering? - är det guld eller andra spännande metaller?
Fonder kanske - men dom har stor insyn från skatteverket..
Tips??
Citera
2010-10-10, 16:28
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Hej,
Om man får pengar över varje månad - vad bör man köpa som investering? - är det guld eller andra spännande metaller?
Tips??

har du pengar över så kan det ju alltid vara bra att amortera eftersom räntorna förr eller senare kommer gå upp igen. annars kan du ju spara dem och tex. sätta in dem på en bank i schweiz och köpa tex. fonder, strukturerade produkter eller certifikat. låt din banktjänsteman ge dig råd om vilka värdepapper som kan vara fördelaktiga. undvik räntepapper och sparkonton eftersom schweiz kommer dra 20% (från 1 juli 2011 35%) av inkomsten i skatt och skicka till sverige(!) visserligen anonymt -men tämligen onödigt. jag kan inte se in i framtiden, men guldpriset idag är mycket högt. det är nog för sent för att stiga in på den marknaden. som svensk kan det vara förståndigt att köpa hårdvalutor (tex. NOK eller CHF) och stoppa in i ett bankfack hos din bank i sverige, passa på när SEK är lite starkare, den guppar nämligen upp och ner som en barkbåt i atlanten.
Citera
2010-10-10, 17:09
Bannlyst
Att börja göra affärer via schweiz för att man har "lite pengar över" varje månad verkar synnerligen korkat, och framförallt dyrt i förhållande till det investerande kapitalet.

Att amortera är som sagt alltid bra, men det beror också lite på vad du har för villkor på dina lån. Skulle du kunna presentera räntan, eventuellt bidningstid osv?

Fonder är i regel ingen höjdare, framförallt inte med mindre investerat belopp. Avgifterna/courtaget äter upp en del vilket är ganska kännbart då avkastningen ofta inte heller är så stor. Det finns många exempel på där sparkonton har gett bättre avkastning än fonder.

Det bästa är att, genom rena aktier, bygga din egen fond. Då skräddarsyr du ditt innehav och har samtidigt möjlighet att göra en bra avkastning. www.aktiedirekt.se är ett billigt och bra alternativ. Du kan även använda dig av kapitalförsäkring så kringgår du vinstskatten. Jag antar att det var det du ville undvika när du skrev att "fonder har stor insyn från skatteverket".
Citera
2010-10-10, 17:30
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Att börja göra affärer via schweiz för att man har "lite pengar över" varje månad verkar synnerligen korkat, och framförallt dyrt i förhållande till det investerande kapitalet.

Att amortera är som sagt alltid bra, men det beror också lite på vad du har för villkor på dina lån. Skulle du kunna presentera räntan, eventuellt bidningstid osv?

Fonder är i regel ingen höjdare, framförallt inte med mindre investerat belopp. Avgifterna/courtaget äter upp en del vilket är ganska kännbart då avkastningen ofta inte heller är så stor. Det finns många exempel på där sparkonton har gett bättre avkastning än fonder.

Det bästa är att, genom rena aktier, bygga din egen fond. Då skräddarsyr du ditt innehav och har samtidigt möjlighet att göra en bra avkastning. www.aktiedirekt.se är ett billigt och bra alternativ. Du kan även använda dig av kapitalförsäkring så kringgår du vinstskatten. Jag antar att det var det du ville undvika när du skrev att "fonder har stor insyn från skatteverket".

det beror på vilken bank du väljer. det finns banker i schweiz som är mycket prisvärda. och en annan fördel är att schweiz (samt en rad andra länder) inte känner till någon reavinstskatt och inte heller kommer dra någon preliminärskatt om man nu skulle ha turen att kunna lyfta en reavinst.

genom att enbart köpa aktier (vilket i sig kan vara tämligen dyrt och att man aldrig når en diversifikation som håller måttet) kommer du att den dagen du säljer och har lyckan att också göra en vinst att betala en inte blygsam reavinstskatt -därför är det enligt min åsikt betydligt bättre att köpa hårdvaluta och stoppa dem i bankfacket = skattefritt om man bor i sverige. ju mindre skatteverket och dess lakejer (svenska banker etc.) vet, desto bättre. varför pyssla med bökiga kapitalförsäkringar när det finns enklare medel?
Citera
2010-10-10, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
det beror på vilken bank du väljer. det finns banker i schweiz som är mycket prisvärda. och en annan fördel är att schweiz (samt en rad andra länder) inte känner till någon reavinstskatt och inte heller kommer dra någon preliminärskatt om man nu skulle ha turen att kunna lyfta en reavinst.

genom att enbart köpa aktier (vilket i sig kan vara tämligen dyrt och att man aldrig når en diversifikation som håller måttet) kommer du att den dagen du säljer och har lyckan att också göra en vinst att betala en inte blygsam reavinstskatt -därför är det enligt min åsikt betydligt bättre att köpa hårdvaluta och stoppa dem i bankfacket = skattefritt om man bor i sverige. ju mindre skatteverket och dess lakejer (svenska banker etc.) vet, desto bättre. varför pyssla med bökiga kapitalförsäkringar när det finns enklare medel?

Det finns billiga aktiemäklare, aktiedirekt.se som jag gav som exempel.

Som sagt, han undviker ju vinstskatten genom kapitalförsäkringen. Rent spontant känns det lättare att öppna en kapitalförsäkring på Nordnet jämfört med att bli kund, öppna konto och göra transaktioner mot Schwetiz. Förmodligen mycket billigare också, framförallt för TS som har ett begränsat kapital.

Du låter som en gammal svensk pensionär från Ockelbo när du tipsar om att köpa hårdvaluta som ska stoppas i ett bankfack och glömmas bort för resten av livet. Men visst, anser du det vara en bättre affär för TS som har några tusen över varje månad så får det stå för dig.
Citera
2010-10-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Hej,
Tips??
Så vad, vi har väl ingen förmögenhetsskatt just nu iaf?
Citera
2010-10-10, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Så vad, vi har väl ingen förmögenhetsskatt just nu iaf?

Nej, man han vill väl slippa vinstskatt.
Citera
2010-10-10, 21:09
Medlem
terrorrunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
har du pengar över så kan det ju alltid vara bra att amortera eftersom räntorna förr eller senare kommer gå upp igen. annars kan du ju spara dem och tex. sätta in dem på en bank i schweiz och köpa tex. fonder, strukturerade produkter eller certifikat. låt din banktjänsteman ge dig råd om vilka värdepapper som kan vara fördelaktiga. undvik räntepapper och sparkonton eftersom schweiz kommer dra 20% (från 1 juli 2011 35%) av inkomsten i skatt och skicka till sverige(!) visserligen anonymt -men tämligen onödigt. jag kan inte se in i framtiden, men guldpriset idag är mycket högt. det är nog för sent för att stiga in på den marknaden. som svensk kan det vara förståndigt att köpa hårdvalutor (tex. NOK eller CHF) och stoppa in i ett bankfack hos din bank i sverige, passa på när SEK är lite starkare, den guppar nämligen upp och ner som en barkbåt i atlanten.
Om man skall se till ränteläget är det klokare att spara pengarna och försöka generera högre avkastning än räntan, vilket inte är någon omöjlighet. Be aldrig en privatrådgivare om råd, då han endast kommer se till vilka produkter banken tjänar på e.g. strategifonder. Undantaget kapitalrådgivare och private banking, vilka i regel, kan sin sak.

Att gå in i guldet idag är förmodligen en god idé då Federal Reserve idag egentligen bara har ett alternativ, nämligen att pressa ned statsobligationerna och fortsätta den konstgjorda andning man företagit sig. Dollarn kommer att depreciera och man flyr till guldet som gemensam/internationell valuta. Silvret, som i mycket större utsträckning används inom industrin kommer även den att öka. Kineserna köper silver som galningar. Schweizerfrancen som du menar att man skall köpa är idag hög och schweizarna gör allt för att få ned valutakursen -> köp inte detta.

Slutligen köptips (för råvaror); Mini long guld, Mini long silver samt ev. Mini short USD/SEK.
Citera
2010-10-10, 22:44
Medlem
submariners avatar
hej,

jag har alltid valt att amotera mycket eftersom jag värderar känslan av skuldfrihet väldigt högt

det beror väl på skulle jag säga - 30% av vad? viss skillnad på en kåk på Lidingö och Ormträsk. men jag tycker personligen att slutar du amotera så bör pengarna istället placeras långsiktigt i t.ex. fonder. att sluta amotera för att konsumera är visserligen bra för samhället, men inte för dig långsiktigt (bortsett njutningen av shoppingen såklart).
Citera
2010-10-11, 00:57
Medlem
ghoxosters avatar
Säger som terrorrune:Be aldrig en privatrådgivare om råd. För de har det nog inte själv.
Frågar dem om de kan garantera vinster till dig.

Mitt råd är att du bygger upp din rikedomen genom förbättra din kassaflöde.
Några har redan nämnt att investera i silver o guld men jag tror som någon skrev: Att det är "försent" för det har ökat i pris nu, det finns nyhet i E24 som tar upp det.

Om du hade varit ute kanske par år sedan så det e mer värt att satsa på guld o silver.
Att plugga om investeringar kan vara lönsamt, kanske köpa par böcker och bli mer proffs på det.
Utveckla dig själv på nytt område eller område som du e expert på, det kan vara lönsamt i framtiden.
Senast redigerad av ghoxoster 2010-10-11 kl. 01:00.
Citera
2010-10-11, 07:34
Medlem
Jag inbillar mig att vara skuldfri kommer att generera en massa kostnader på, säg 25 års sikt.
Detta för att den offentliga ekonomin kommer att bli sämre och jag förväntas konsumera bundet kapital innan te'x allmän pension betalas ut, ungefär som kommunalt ålderboende hanteras idag.
Alltså- det kommer att ställas krav på att belåna kåken för pension.

Anledning två till "insyns-skydd" är just beskattning. Ett regeringsbeslut kan ge en helt annan matchbild som jag ser det. Det finns människor i min omgivning som låtit upptaxera sina hus nu när fastighetsskatten är borta - dom lär ångra sig när denna regel ändras.

Att låta pengar växa utan att officiell förmögenhet ökar - då kan myndigheterna ändra vilka regler dom vill utan att jag berörs - det ger mig känsla av frihet.

Därav är bankfack med guld eller konto i schweiz intressanta - fast även annan investering där pengar kan växa för att sedan byta skepnad till kanske guld.

Tänker jag fel?
Citera
2010-10-11, 11:00
Medlem
Som sagt, att slösaktiga och skuldsatta hela tiden skall få mer än de som lever snålare och försöker sköta sin egen ekonomi är ju jävligt fail.

Saker som a-kassa och dylikt borde man ju få hur som helst, situationen / förlusten är ju densamma även om två personer kanske har skött den egna ekonomin olika.

Snackar vi socialbidrag, pension och äldreomsorg så är det kanske svårt att inte erbjuda den som inte har något någon hjälp. Men då får man väl helt enkelt erbjuda alla samma tjänster även om en del kanske hade kunnat betala för sig själva.

Varför skall den som har levt ett snålt liv bränna skiten när den blir gammal medan någon som bara har slösat bort allt och "levt lyxliv" få sakre och ting gratis istället?

Sedan kommer säkert en del whinea om att man isf får betala skatt och betala ut pengar till folk som redan har. So what? Alla har ju bidragit lika mycket (sanning med modifikation.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in