2010-10-10, 15:11
Medlem
Eliza CTs avatar
Nu tigger och ber jag Admin att det ska komma ett underforum för alternativ medicin o. dyl!
Detta för att svårt sjuka och de som har mist anhöriga i svår sjukdom ska slippa inlägg om hur livräddande joniserat vatten och ändrad kost är/skulle ha varit!

Det är hånfullt mot dessa kategorier av medlemmar att får läsa detta i sina trådarna!
Och livsfarligt att ge råden till cancerpatienter, diabetiker med flera att sluta sina medicineringar/behandlingar som läkare skrivit ut.
Svårt sjuka i obotliga sjukdomar tar alla chanser med i så fall läser dom säkert en tråd som ger ovetenskapliga råd också.

Fb har många läkare och läkarstuderande som jag är säker på delar min åsikt. Och jag är rätt övertygad om att många delar min åsikt f.ö. det har bara inte kommit till den här delen av Fb vad jag kan hitta. (ber om ursäkt om det faktiskt varit uppe!)

Vi är många som kan strunta i inläggen men de kategorier jag nämnde råkar ut för detta dagligen.
Mvh Eliza
Citera
2010-10-10, 15:17
Medlem
Carelesss avatar
Jag hängde inte riktigt med här, men hur skulle ett underforum förhindra folk från att ge dumma råd?
Citera
2010-10-10, 15:31
Medlem
BlueStars avatar
Ja, varför inte? En huvuddel för allmänna diskussioner, samt ett underforum för alternativmedicin, och ett för diskussioner om läkemedel skulle kanske kunna funka? En liknande uppdelning gjordes ju nyligen i Psykologi & Psykiatri, och det vore väl även lämpligt i Medicin & Hälsa, inte minst med tanke på att det skrivs rätt mycket där.
Citera
2010-10-10, 16:38
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Jag hängde inte riktigt med här, men hur skulle ett underforum förhindra folk från att ge dumma råd?

En av dom som ger sina råd (går ut på att inte använda sej av läkare och läkarordinerade mediciner bl.a.) har skrivit att han skulle hålla sej där om det fanns ett underforum. Där finns en hel del trådar som borde platsa i ett underforum.

"Dumma råd" f.ö. kan vi aldrig bli av med men det finns (bör finnas) måtta på rekommendationer.

Vi är i ett diskussionsforum och alla ska ha rätt till sina åsikter.
Men jag ifrågasätter att rekommendera svårt sjuka att kost och vatten skulle läka dödliga och kroniska sjukdomar och att läkarnas mediciner dödar.

Däremot bör även dessa få lägga fram sina synpunkter! Men vore bäst, säkrast och trevligast om de fick göra detta på en egen plats där den som är intresserad fick välja själv att ta del av det.
Som det är nu så blir det en urspårning av trådar.
Mvh
Citera
2010-10-10, 17:25
Moderator
evilhoneys avatar
Även alternativ medicin passar i medicin-forumet, har man problem med OT så får man RPa det så moderatorerna inte missar det. Att skapa ett underforum löser nog inte problemet.
Citera
2010-10-10, 18:57
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Även alternativ medicin passar i medicin-forumet, har man problem med OT så får man RPa det så moderatorerna inte missar det. Att skapa ett underforum löser nog inte problemet.

Jag räknade faktiskt med detta svar.
Visst passar det in på medicin men det borde vara lite god smak för de som blandar in sina åsikter i trådar med svårt sjuka. Tyvärr är det alltför ofta inte det.
(K595 hade själv en önskan om ett underforum i ämnet tidigare idag)
Jag har ingenting emot alternativ medicin så länge inte meningen är att få sjuka/döende att överge de behandlingar som läkare ger. Resp. att ge efterlevande "dåligt samvete" för att dom litat på medicinsk vetenskap.
Mvh
Citera
2010-10-10, 21:55
Medlem
Sorkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Visst passar det in på medicin men det borde vara lite god smak för de som blandar in sina åsikter i trådar med svårt sjuka. Tyvärr är det alltför ofta inte det.
Jag har ingenting emot alternativ medicin så länge inte meningen är att få sjuka/döende att överge de behandlingar som läkare ger. Resp. att ge efterlevande "dåligt samvete" för att dom litat på medicinsk vetenskap.
Mvh
Jag förstår fortfarande inte hur det löser det egentliga problemet. Om man nu lägger upp en tråd där man öppet skriver om sin sjukdom är det väl bara bra att man får ärlig respons, istället för typisk beating around the bush respons från vänner, familj och läkare. Visst är det onödigt att gå till överdrift, men det jag tror inte att det skulle göra någon skillnad överhuvudtaget av att stapa ett underforum, det kommer alltid att finnas tomtar som inte litar på modern forskning och föreslår att man tuggar på rötter istället för att bruka penicillin.

Däremot ser jag ett behov av ett underforum i stil med Psykologi och psykiatri-delens Psykiska Problem, kanske kan man hoppas att se Sjukdomar och besvär i framtiden?
Citera
2010-10-10, 23:36
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Mvh
Jag har inget mot alternativa metoder heller men om den enda "ursäkten" för att skapa ett underforum är att det hackas för mycket på anhängarna i vanliga forumet så vettifan om jag tycker det räcker.
Finns det fler anledningar till att det bör finnas? Är underlaget på flashback för alternativ medicin så pass stort att det kräver ett underforum?
Citera
2010-10-11, 07:55
Medlem
Sunners avatar
Jag håller med TS.
Dels av den rent humana anledningen som hon(?) tog upp i första posten, dvs att det kan vara rent livsfarligt när kvacksalvare börjar ge råd om vitaminkurer, joniserat vatten och fan vet allt till folk med potentiellt dödliga sjukdomar.
Men också av den anledningen att det allt som oftast får annars intressanta diskussioner att totalt spåra ur när alternativmedicinarna ska propagera för sina "lösningar" i trådar.

Hela "alternativskolan" förhåller sig till skolmedicin ungefär som 9/11-truther-rörelsen förhåller sig till seriösa diskussioner om terrorism, men i det senare fallet så finns det ju ett helt eget forum för foliehattarna.
Citera
2010-10-11, 10:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag har inget mot alternativa metoder heller men om den enda "ursäkten" för att skapa ett underforum är att det hackas för mycket på anhängarna i vanliga forumet så vettifan om jag tycker det räcker.
Som jag läser ElizaCT är det inte alls det hon menar. Hon menar att problemet idag i det samlade medicinforumet att alternativmedicinförespråkare inte bara ger råd om alternativa terapier, som med all sannolikhet är verkningslösa med den etablerade medicinska vetenskapens synsätt, utan också ger råd om att avstå från evidensbaserad "skolmedicinsk" behandling, samt at de kan skuldbelägga anhöriga till svårt sjuke eller nyss avlidna patienter för att de har förlitat sig på konventionell medicinsk behandling. Sen blir det naturligtvis bråk i trådarna när alternativarna ifrågasätts, men det är inte i första hand det som ElizaCT vill åt.

Poängen med att ha ett speciellt forum för alternativmedicin är alltså i första hand att folk som efterfrågar alternativmedicin ska kunna diskutera det där, så att det inte kommer en massa alternativmedicinska förslag och propaganda i det "vanliga "medicinforumet och ställer till med elände där.
Citera
2010-10-11, 14:44
Medlem
Moltas666s avatar
Vad är det som hindrar en "alternativmedicinare" att fortsättningsvis propagera för alternativmedicin i det vanliga medicinforumet om man tänker sig att det bildas ett forum för alternativmedicin? Skall deras inlägg raderas? Kommer dessa att få tillsägelser för off topic?

Vad hindrar en icke "alternativmedicinare" att hävda skolmedicinens fördelar gentemot alternativmedicinen i forumet "Alternativmedicin"? Och så vidare...

Jag har svårt att se att man via uppdelning i olika forum kan få allehanda tomtar att sluta med sina egendomliga råd oavsett om det gäller bilar, juridik, hem och familj eller något annat ämnesområde.

Jag har dessutom svårt att se att FB av någon anledning skulle ha ett större ansvar när det gäller frågor om svåra sjukdomar än när det gäller andra frågeställningar. FB är inte detsamma som sjukvårdsupplysningen.
Citera
2010-10-11, 14:50
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Vad är det som hindrar en "alternativmedicinare" att fortsättningsvis propagera för alternativmedicin i det vanliga medicinforumet om man tänker sig att det bildas ett forum för alternativmedicin? Skall deras inlägg raderas? Kommer dessa att få tillsägelser för off topic?

Vad hindrar en icke "alternativmedicinare" att hävda skolmedicinens fördelar gentemot alternativmedicinen i forumet "Alternativmedicin"? Och så vidare...

Jag har svårt att se att man via uppdelning i olika forum kan få allehanda tomtar att sluta med sina egendomliga råd oavsett om det gäller bilar, juridik, hem och familj eller något annat ämnesområde.

Jag har dessutom svårt att se att FB av någon anledning skulle ha ett större ansvar när det gäller frågor om svåra sjukdomar än när det gäller andra frågeställningar. FB är inte detsamma som sjukvårdsupplysningen.
Och ändå ligger inte Paranormalt som ett underforum till exempelvis Fysik...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in