2010-10-14, 00:28
Medlem
Pinglaklaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negnat
Första gången jag genuint håller med om vad du säger =)
trevligt, det var en sak som nämndes för några månader sedan i ett samtal, en jurist sa att om Osama hade gjort samma sak, dvs fört bort barnen efter några månaders samtal med Soc så hade läget sett exakt likadant ut - fast tvärt om. ja du fattar

Det är just det jag protesterar emot, det skall inte löna sig att gömma barnen som det gör, de flesta skulle aldrig komma på tanken,
Anna gjorde det, där visade hon att hon utnyttjade saken till max, och sket i barnen. Hon ska "vinna"

Jag säger det igen, över 700 barn om året!!!

Är det OK?
Citera
2010-10-14, 00:28
Medlem
Tuesdays avatar
Citat ur utredningen rörande barnen:

'Osama säger att hälften av befolkningen är pedofiler'

Med den inställningen - om han är korrekt citerad - blir det förstås problematiskt med en styvpappa och manlig skolpersonal. Osama upprepar vad som 'en muslimsk mans dotter' inte får vara med om - hur går det då med gemensamma duschar på skolidrott osv? - samt han trycker på hur viktigt det är att han ses med respekt av irakiska landsmän (inte barnens övriga släkt, myndighetspersoner, polis, domstol, skolpersonal, grannar etc).

Osama förstör för de utländska män som inte hotar döda, som inte vill att 'muslimska mäns döttrar' specialbehandlas av samhället (det kan t ex handla om att de förvägras delta i idrott, lära sig simma med skolan, sexualundervisning, religionsundervisning).
Citera
2010-10-14, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken
En sak önskar jag klarläggs: Är det bara rykten på FB att han köpt tomter i Irak? Han påstår ju själv att han inte kan återvända dit, eller handlar det bara om vilja? Saddamregimen finns ju inte längre?
Visst, allt är inte glasklart, låt en advokat företräda honom och låt domstolen utreda dessa frågor, en gång för alla. Låt inte påstådd rasism styra dessa barns liv.

Osama har sagt tidigare att han ville köpa tomter till barnen i Erbil, som en investering för framtiden, han ville då att man bygger hus på dom och hyr ut dom.

Det är ju inte så att 5 och 7 åringar kan bo själva. Så jag kan inte se om det är relevant i en riskbedömning, möjligen kan man se det positivt eftersom fadern uppenbarligen både sparar pengar och investerar i fastigheter till sina barn.

Läget i Erbil är följande, det är nu billigt att köpa mark (man måste vara Irakisk medborgare) det är billigt att bebygga det.

Han kan och har varit i Irak några gånger sedan regimen föll, barnen har aldrig varit där. Barnen har träffat Osamas (hela) släkt en gång och det var i Libanon under förra året.

Så mitt svar måste bli jag vet inte.
Citera
2010-10-14, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Vad är det som är rasism? Kan du sätta fingret på det?

Det krävs en massa läsning, men som exempel så nämns orden Irak, Irakier, Muslim och Muslimsk lag över 100 gånger i Ia Swegers material.
Citera
2010-10-14, 00:36
Medlem
Pinglaklaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

Med den inställningen - om han är korrekt citerad - blir det förstås problematiskt med en styvpappa och manlig skolpersonal. Osama upprepar vad som 'en muslimsk mans dotter' inte får vara med om - hur går det då med gemensamma duschar på skolidrott osv? - samt han trycker på hur viktigt det är att han ses med respekt av irakiska landsmän (inte barnens övriga släkt, myndighetspersoner, polis, domstol, skolpersonal, grannar etc).

Osama förstör för de utländska män som inte hotar döda, som inte vill att 'muslimska mäns döttrar' specialbehandlas av samhället (det kan t ex handla om att de förvägras delta i idrott, lära sig simma med skolan, sexualundervisning, religionsundervisning).

Vems citat är det ? Hans egna ord eller någon som ville påstå han sagt så ?
Citera
2010-10-14, 00:38
Medlem
Vill se en källa på uttalandet om pedofiler. Var kan man läsa det?

Osama tyckte att det kunde vara bra om barnen lär sig lite arabiska för att kunna prata med sina släktingar, vem hade haft något emot det om det varit engelska som varit hemspråket?
De gick till den muslimska friskolan, men han gillade inte vad han såg där (skitigt) och ville inte att hans barn skulle gå där. Det lät väl ändå högst normalt?

För övrigt har detta inte med vårdnadstvisten att göra. Barn ska ha tillgång till båda sina föräldrar, minderåriga ska inte behöva flyga för att träffa sin pappa och att begränsa umgänget till sex bevakade timmar vid ett fåtal tillfällen varje år är TORTYR!

Osama är utsatt för MENTAL TORTYR!

Att han bara gjort detta är ett under, fattar inte att dessa föräldrar står ut! Att begränsa umgänget är ett HÅRT STRAFF! Straff bör väl utdömas av domstolar, inte av tjänstemän! Det är här staten måste förnya sig, man kan inte låta myndigheter utdöma denna form av straff som skär rakt in i psyket!
Citera
2010-10-14, 00:40
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negnat
[...]
Det är långt att kalla det för ett justitiemord, men jag sträcker mig till att bestämt hävda att det är ren och skär rasism.
Så är det. Ia Swegner har kört blattekortet stenhårt. Det kan man inte bortse från, även om det inte varit allt hon sagt.
Och han är man vilket drabbar hans odds illa redan innan han börjat toka sig.

Ska vi kunna göra en självständig bedömning av fallet så måste vi veta mer om vad som utspelat sig. Exempelvis kring de där sms-hoten.
Tuesday har, såvitt jag kunna se, alltid haft rätt när domar hämtats. Men Tuesday brukar också, när det passar den veckodagen, lämna ytterst sparsmakade referat av innehållet.

Det skulle vara intressant att veta om sms-hoten bara var en skrapning på ytan av en i övrigt obegripligt fasansfull våldsbrottslighet som får myten om OG att framstå som godnattsagor.
Eller om de, som påståtts, var utslungade i affekt efter att mor Anna hade olagligen för bort barnen, försnillat flera hundra tusen kronor och baktalat Osama så fort hon kunnat på sin sävliga norrländska.
Det är ju två helt olika bakgrunder.
Citera
2010-10-14, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Jag hotar inte min före detta och hennes pojkvänner utan beter mig trevligt så jag behöver inte ens överväga saken. =)

Dessutom finns det massor av barn som flyger själva varannan helg och på lov och sommarledigheter till den andra föräldern. Det är inte farligt med geografiskt avstånd. Det går att lösa. Om man vill. Men då får man ju sluta hota och det kanske är jobbigt.

Läser du vad du själv skriver???

Var ligger det självklara i att Anna ska ha vårdnaden? Nu har ju det blivit en j-a soppa av allt det här. Men det är inte omöjligt att det kommer fram att Annas oro var totalt överdriven, Irak var aldrig ett alternativ. Men just pga Anna lite hipp som happ stack så har ju Osamas chanser minskat till en delad vårdnad - oavsett om han tagit barnen några dagar extra eller inte.
För handen på hjärtat, med mamman boendes i Piteå vad är oddsen på att de skulle "tvingat" henne tillbaka till Stockholm även om Osama inte gjort nåt dumt, och blivit friad från all flytt-oro.

Faktum är dock... tack vare allt det här så kommer allt utredas mycket mer noggrant än det skulle gjort annars.
Citera
2010-10-14, 00:42
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinglaklara
Vems citat är det ? Hans egna ord eller någon som ville påstå han sagt så ?

Socialtjänstens nedteckning under samtal med Osama - och O har ej framfört i senare skede att det skulle vara fel återgivet. Det är bara ett av flera uppseendeväckande uttalanden.
Citera
2010-10-14, 00:42
Medlem
Citat:

Alltså, jag vet inte just vart det citatet är hämtat - men det låter någon som Osama inte skulle kunna säga.

Jag tror dock inte att Osama förstör för andra utländska män. Osama är som sagt icke praktiserande muslim, och hans barn har mig veterligen varit utsatta för något lagbrott vad gäller deras uppväxt. Så det finns ingen form av förtryck (enligt mig) av barnen som juridiskt sett kan ses som fel.

Däremot har han vid ett tillfälle sagt att han gillar inte att hans lilla dotter ska bada naken med män som han inte ens vet vilka dom är. Vilket jag faktiskt förstår. nu har jag ingen dotter, men jag kan sätta mig in i situationen och se hans syn på det.

Vi måste acceptera att vissa värderingar har folk med sig från sina hemländer - men det är ju någonting bra, inte något dåligt. Lite som burka debatten - det är en ickefråga.

Svensk lag ska dock gälla alla i detta land. Gör man fel ska man ta konsekvenserna av det.
Citera
2010-10-14, 00:44
Medlem
Exakt, Pentyl. Där ligger nog frågan. Man vill se dessa sms-hot. Var de så allvarliga borde hon dock inte ha fått interimistisk vårdnad och han borde ha blivit dömd för dem. Nu är han bara dömd som pappa, eller?
Citera
2010-10-14, 00:45
Moderator
Pentyls avatar
Citat:

Jag är bra nyfiken på hur korrekt han rent faktiskt har uppfattats.
Det är avgörande för att kunna dra den kraftigt moraliserande, till förtal gränsande, slutsats du drar i sista stycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in