2010-10-12, 15:19
Bannlyst
Citat:
Hade Bengt, Kajsa, Ingvar eller Jonas begått samma gärning i lördags hade inte Aftonbladet prioriterat fallet utan hade gett samma svar som Aftonbladet gett Osama när barnens mamma i maj utförde samma gärning.

Kristina Holmström säger att Aftonbladet inte skulle ha brytt sig om pappan haft en annan nationalitet. Är det hennes vän Osama som har lurat i henne det här? Eller är det någon annan?

När mamman flyttade i maj så var det för det första lagligt och vad menar Osamas vän Kristina skulle ha skett. Skulle myndigheter förbjuda mamman att bosätta sig var hon ville i Sverige. Tydligen tycker de det. Hur illa är det.

Den här kvinnan anser jag är grundlurad av Osama. En så kallad nyttig idiot helt enkelt.
Citera
2010-10-12, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Eh? Inte försvarbart att myndigheter gör rätt?
Hahaha. Du har verkligen bestämt dig för vilken sida du håller på...
My bad, felvänd mening
Citera
2010-10-12, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Brottsbalken, 17 kap:

Så länge du håller dig till sanningen är det inget problem.

Bra, tack för lagtexten
Citera
2010-10-12, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Kristina Holmström säger att Aftonbladet inte skulle ha brytt sig om pappan haft en annan nationalitet. Är det hennes vän Osama som har lurat i henne det här? Eller är det någon annan?

När mamman flyttade i maj så var det för det första lagligt och vad menar Osamas vän Kristina skulle ha skett. Skulle myndigheter förbjuda mamman att bosätta sig var hon ville i Sverige. Tydligen tycker de det. Hur illa är det.

Den här kvinnan anser jag är grundlurad av Osama. En så kallad nyttig idiot helt enkelt.

Återigen, jag kannog inte upprepa det tillräckligt många gånger, när hon drog i Maj så hade paret gemensam vårdnad - så nej det var inte lagligt
Citera
2010-10-12, 15:28
Medlem
KiaWs avatar
Jag har varken ork eller tid att fördjupa mej ytterligare just nu, särskillt som risken är enorm att tråden kommer att utvecklas till könskamp...alla ingredienser finns där och tendenserna utanför fb börjat visa sig.

Nå, det jag vill ha sagt är att jag till del kan förstå Osamas känsla av att ha blivit förfördelad, det är många som går ur en VT med den känslan...men det betyder inte att han har blivit förfördelad pga könet. Det är dock lätt att tro då man själv inte kan se någon orsak till att bli "straffad"...saken är den att man blir inte tilldelad ett straff även om det är så man känner det.

Jag kan också förstå att han har väldigt lätt att tro att det beror på att han är man och att han är från annat land, framförallt ett muslimskt land.

Jag kan också förstå alla dem som väljer att stötta honom just pga föreställningen att han är den svage, den med sämst förutsättningar...

Av det han skrivit på bloggen så kan jag inte se att de enskilda han pekar ut gjort några direkta sakfel, inte på det sätt han påvisar i allafall.
Han har dessutom haft möjlighet att svara och vara delaktig för att lösa situationen, men han valde att inte göra så.

Uppgifter på bloggen säger att han erbjöd mamman pengar för vårdnaden mot att hon skulle få oförändrat umgänge och att han skulle vara snäll.
När hon inte gick med på det ville han inte längre delta i samarbetssamtalen...ingenstans ser jag att han säger att mamman ställde orimliga krav och att det var därför han avbröt samarbetssamtalen.

Av det drar jag slutsatsen att mycket pekar på att han inte var samarbetsvillig och att de orimliga kraven var han själv som stod för. Lägg till erkännandet om att han sagt att han sökt vårdnaden om barnen i Irak, toillsammans med att mark köpts i Irak och att han säljer sitt hus.

Betyder det att han faktiskt planerade ta barnen?
Nej.

Betyder det att man kan ta det som riskfaktorer för att han ska ta barnen?
Ja.

Fanns det för mamman rimlig anledning att känna oro?
Ja.

Kunde hon vara säker på att han faktiskt tänkte sticka?
Nej.

Gjorde hon rätt som vidtog försiktighetsåtgärder och lämnade över till myndigheterna att avgöra?
Ja.

Om vi tar mammans roll så har jag svårt att se att hon lyckas planera så att Osama uttalar hot om att ta barnen till annat land samt lyckas få alla i processen att inte bara tro henne utan också förmå dem att fabricera bevis eller ljuga.
Citera
2010-10-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negnat
Och inte passar?
Han måste in i det juridiska systemet - det är bara det att jag tycker att alla saker borde komma fram, inte som det har varit nu. Om han åker in så åker han in.
Om han inte gör det så gör han det inte, enkelt.

Att han namngivit sina barn? hönan och ägget= sorry, men jag förstår inte (faktiskt) vad du syftar på.

Jag har återigen inte en enda gång hävdat att det han gjort är bra.

om en undersökande journalist tar sig an fallet och då menar jag en journalist och inte en jornalest. Och den komemr fram till saker som inte passar osama vad händer då? är journalisten då också en feminist? Ibland önskar man uppmärksamhet men när man får den och kritiskt granskande sker så blir man arg för de ser inte den sanningen som man själv tycker sig se.

Helt enkelt: jag tror inte osama fallet tål en granskning. Inte så det smickrar honom. Kan ha totalt fel.

Med hönan och ägget menar jag att genom sin blogg med namn på barnen och bilder var det lätt som en plätt för pressen publicera rubbet.
Man kan inte gnälla för att pressen gör exakt vad man själv gör. Namnger barnen som inte ska namnges. Han publicerade först. Liksom en person som han bevisligen haft kontakt med.
Citera
2010-10-12, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Negnat
Återigen, jag kannog inte upprepa det tillräckligt många gånger, när hon drog i Maj så hade paret gemensam vårdnad - så nej det var inte lagligt

Okej, vilket datum fick hon skyddad adress enligt dig då, du som vet?
Citera
2010-10-12, 15:50
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Min teori att allt detta bloggande om återlämning på Fredag och "erbjudande" till Danderyd mm är dimridåer står fortfarande benhårt fast.

Därmed sagt, karln ger ett totalt skogstokigt intryck och eftersom nu Danderyd inte svarat på hans uppmaning (och hur många är förvånade över det ?) så borde i alla fall en psykiatiker läsa allt detta och ge polis samt myndigheter råd. Vilket kanske redan görs i och för sig.

Hans skriverier hade varit roande om det inte är för det faktum att han faktiskt har 2 barn med sig och hos sig.

Som vanligt (och vart har vi sett det förut ?) är allt bara alla andras fel, han själv är så klart helt utan ansvar. Han nämner ingenting om de 3 miljoner han erbjöd sig att betala för barnen, ingenting om det han fällts för. Kvinnan som skrev risk-rapporten är bara en "feminist". Att den bekräftats av en man, och numera av Osama själv, verkar vara något som hans anhängare ser mellan fingrarna.

Jag tycker så sanslöst synd om dessa barn, och jag hoppas innerligt att dom återfinns snarast.
Varför tycker du så synd om barnen? Är det något du känner till som ingen annan vet, att de skulle fara illa på något sätt?
Citera
2010-10-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Varför tycker du så synd om barnen? Är det något du känner till som ingen annan vet, att de skulle fara illa på något sätt?
Seriöst, hur anser du att barnen inte tar skada av det som hänt? att de är aningslösa väsen osv.
Citera
2010-10-12, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Vad man därtill kan undra över är om Negnat har tagit del av alla originaldokument från domstol, eller enbart läst det som Osama har valt att filtrera ut till folk.

Jag har idag läst olaga hot-dom mm och noterar att Osama döms för att vid tre tillfällen ha hotat mamman samt två olika män som mamman har träffat. För mig lyser det svartsjuka. Osama medger själv i rätten att syftet varit att mamman inte skulle träffa någon ny.

Det handlar om rätt grova hot. Ene mannen ska han högga av handen på - den andre hotar han att gräva ner i trädgården.

Vänner och släkt verkar inte hjälpa polisen:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2169079/de-kommer-inte-att-hitta-honom

Bär fick mamman skyddat boende. Det är ju inte alls omöjligt att hon fått myndigheternas godkännande att flytta pga dessa rätt grova hot som Osama har kommit med. Och är dömd för i vissa fall. Men jag ska inte säga något säkert.
Citera
2010-10-12, 16:20
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk

Lägg ner nu. Du kan väl inte på allvar mena att barnen inte tar skada av det inträffade? Jag rekommenderar dig att sätta dig in i fallet lite mer grundligt än att bara ta del av uppgifterna på Osamas blogg.

I absolut bästa fall håller han barnen inlåsta på en plats där de inte får kontakt med omvärlden. Det är best-case scenariot. Barnen är trots allt inte så unga att de inte förstår att någonting är fel.

Som sagt; att andra män diskrimineras i vårdnadstvister innebär inte per automatik att så sker i samtliga fall. I det här fallet är det ett faktum att mannen har fällts för olaga hot mot barnens mamma och hennes nya karl. Hot som har kunnat styrkas dels via SMS, men även genom att mannen faktiskt erkänt hoten. Det är även ett faktum att mannen har hotat med att kidnappa barnen och flytta dem utomlands - och att han utöver hoten dessutom begått ett flertal handlingar som indikerat att han planerat göra just detta. Och i lördags försvann han med barnen. Ingenting att oroa sig för? Inga varningssignaler som går igång?

Inget av detta sker i "vanliga" vårdnadstvister.

Ett litet tankeexperiment:
Fråga dig själv varför han inte har lagt ut domslutet om intermistisk vårdnad eller domslutet där han fälldes för olaga hot på sin blogg. En slump? Skulle inte tro det...
Senast redigerad av RedX 2010-10-12 kl. 16:23.
Citera
2010-10-12, 16:25
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinglaklara
Spontant kan du se detta, om du vill veta ytterligare så blir det inte svårt, men den tiden får du kosta på dig själv.

http://www.tv4.se/1.1853889/2010/10/11/sa_skyddar_du_dina_barn_i_vardnadstvister
En mycket intressant TV-snutt. Uppmärksamheten för detta fall gör att man kan tro att det är helt unikt, men som det nämndes handlar det om 700 fall om året. Vi får hoppas att fler fall blir uppmärksammade för med en sådan omfattning kan man ana att det finns maffialiknande strukturer och organisationer bakom i många fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in