2010-11-23, 10:58
Medlem
Actividentitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksombara
Varför är du så sjukt otrevlig och aggressiv, skriver otrevligheter till alla som undrar saker. Du är då den som mest av alla inger ett väldigt oseriöst och fientligt intryck i denna tråd. Det är bättre då du låter din kompis skriva, som du gjorde igår!

Med vem jag har varit otrevligt??

HJ är ingen person som ute efter sanningen , han är ute efter sprida lögner och fördomar, tro mig , han mår inte bra som person och spela ingen roll hur man svara honom !
Citera
2010-11-23, 11:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Actividentity
Med vem jag har varit otrevligt??

HJ är ingen person som ute efter sanningen , han är ute efter sprida lögner och fördomar, tro mig , han mår inte bra som person och spela ingen roll hur man svara honom !
Fast det vore väl ganska enkelt att prova med rakt svar.

Ja/nej han är/är inte omskuren (pojken)

De är emot/för könsstympning av flickor så det kommer/kommer inte hända flickan.

Då är ju frågorna besvarade och tjatet slut.
Senast redigerad av micro113 2010-11-23 kl. 11:05.
Citera
2010-11-23, 11:19
Medlem
micro113s avatar
Fast såvitt jag vet har faktiskt Actividentity helt rätt - Islam förespråkar inte kvinnlig könsstympning. Koranen förespråkar inte kvinnlig omskärelse och de som arbetar mot företeelsen hävdar att det strider mot Islam.

Citat:
Kvinnlig omskärelse utförs av många muslimska och kristna grupper i ett trettiotal afrikanska länder och i några muslimska grupper i Malaysia, Indien och Indonesien. Det finns också en judisk grupp som praktiserar kvinnlig omskärelse, Falasha-judarna i Etiopien. Denna grupp har med början på 1980-talet i stora tal migrerat till Israel, där praktiken att omskära flickor tycks ha upphört i samband med migrationen.

I många grupper ses omskärelsen av flickor som en religiös plikt. Det är en mycket omdiskuterad fråga, huruvida religionerna kräver eller tillåter genitala ingrepp på flickor och i så fall i vilken form. Varken koranen eller bibeln nämner omskärelse av flickor och en majoritet av världens muslimer och kristna utövar inte denna sed. Kvinnlig omskärelse förekom i Afrika långt innan kristendom eller islam kom dit, men när dessa områden kristnades och islamiserades vävdes praktiken med omskärelse in i de nya religionerna och kom att uppfattas som en religiös tradition.

Koranverser som använts i muslimska kampanjer mot kvinnlig omskärelse är till exempel ”rubba ingenting i Guds skapelse!” (sura 30, vers 30) eller ”allt vad Han skapar ger en fulländad form” (sura 32, vers 7).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvinnlig_omsk%C3%A4relse

Enbart det faktum att Osama är muslim borde alltså inte innebara någon fara för att flickan skall omskäras.
När det gäller Irak så är sedvänjan förekommande främst i Irakiska Kurdistan.

Är Osama därifrån? Eller finns det andra skäl som gör att man funderar kring detta?
Citera
2010-11-23, 11:23
Medlem
Actividentitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det vore väl ganska enkelt att prova med rakt svar.

Ja/nej han är/är inte omskuren (pojken)

De är emot/för könsstympning av flickor så det kommer/kommer inte hända flickan.

Då är ju frågorna besvarade och tjatet slut.

När man säger nej det har inte hänt , nada , det är förbjudet !!! tror du svaret räcker med han , han vill gärna försätta, han är inte ute efter svar tro mig , han är ute efter sprida fördomar , så han blev jätte besviken när jag skrev att tack vara islam att förbjud "könstempel"annars han kanske måste boka tid för könsstämpla sin dotter nu.

han känna sig hotat , han kan inte ljuga mer om det då han måste börja spela dum och fråga igen , visst han är otroligt?? nej Osama MOT könsstämpla tjejer , inte bara han eller hans släkting , finns fler.. typ en och halv miljard muslim som är i mot det... HJ i sin lilla bubbla vill sprida fördomar mot en och halv miljard muslim !!! han sitter och svettas framför data charmen och tror att han gör ett bra jobb!! har frågat Osama om sonen , han säger att vill inte prata privata saker som rör sina barn på nätet , bara för göra en liten feg n""""t lite nöjd bakom sin lilla data charm.
Senast redigerad av Actividentity 2010-11-23 kl. 11:31.
Citera
2010-11-23, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast såvitt jag vet har faktiskt Actividentity helt rätt - Islam förespråkar inte kvinnlig könsstympning. Koranen förespråkar inte kvinnlig omskärelse och de som arbetar mot företeelsen hävdar att det strider mot Islam.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvinnlig_omsk%C3%A4relse
Enbart det faktum att Osama är muslim borde alltså inte innebara någon fara för att flickan skall omskäras.
När det gäller Irak så är sedvänjan förekommande främst i Irakiska Kurdistan.
Är Osama därifrån? Eller finns det andra skäl som gör att man funderar kring detta?
Det är sant att koranen inte förespråkar kvinlig könsstympning, men Mohammed förbjöd det inte heller utan lät det ske så många tolkar det ändå i religionens namn.
Det är också sant att "sedvänjan" främst förekommer i norra Irak, men det betyder inte att den inte tillämpas i andra delar av Irak
Citera
2010-11-23, 11:47
Medlem
knoxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Nej det gör det väl inte. Om Osama inte är verksam muslim, varför skulle han könsstympa sin son?
Vad Ia presenterar till 100% står inte Osama för, han presenterar valda delar, visste du inte det?
Nu vet vi att sonen är könsstympad, hur ställer sig Osama och hans släkt till att Amina också ska genomgå behandlingen för att räknas som en riktig kvinna i deras muslimska synsätt?
Respekterar Osama att mamman inte vill det? Näe för enligt muslimsk tradition är det mannens heder och dess släkt som bestämmer, inte mamman.

Vet vi? Jag har iallafall ingen aning om ifall sonen är könsstympad eller inte eller om några planer för könsstympning finns för dotter. Jag tvivlar inte en sekund på att Osama inte lägger upp allt på sin blogg, vi är ganska många som fortfarande väntar på hot domen bla. Men ärligt talar, jag har inte sett någon från varken Annas eller Osamas sida som har nämnt något överhuvudtaget om könsstympning. Du är den första som har dragit upp det ämnet, så frågan är väl om det är din oro eller Annas vi pratar om här.
Citera
2010-11-23, 11:54
Medlem
knoxys avatar
Citat:
Lite fakta till HJ,
" könstempel" för tjejer funnits länge sen , länge förre i tiden än Islam, i delar av Afrika , Asien och delar av arab världen och var på väg att sprida sig .. tack vara Islam som har stoppat den för cirka 1500 år sen , annars hade säkert även kommit till Europa , vem vet, om Islam ,som du hatar nu, har inte förbjud "könstempel" då , kanske även DU Henrik måste boka tid i vårdcentralen nu för "könsstämpla" din dotter!

Men jisses, vad du kan prata massa goja. Könsstympning förekommer visst i muslimska länder, så inte fan stoppade Islam det för 1500 år sen.
Citera
2010-11-23, 11:55
Medlem
micro113s avatar
Fast han har svarat angående flickan nu.
Citat:
nej Osama MOT könsstämpla tjejer , inte bara han eller hans släkting , finns fler.. typ en och halv miljard muslim som är i mot det.
Han och hans familj är alltså emot könsstympning av flickor/kvinnor.

Att han inte vill diskutera sin sons underliv kan jag tycka är ganska förståeligt faktiskt - jag skulle också avstå.

Som muslim skall pojkar omskäras - det betyder dock inte att pojken ÄR omskuren. Det är Judar som omskär sina pojkar runt åttonde dagen efter födseln - en muslimsk pojke skall omskäras före puberteten - vilket kan innebära allt från bebis och uppåt fram till strax innan dess, det beror på tradition (enligt min kusin, gift med en muslim sedan 27 år).

Edit
Jag har dock svårt att se vad som skulle vara så upprörande om nu pojken var omskuren -- detta är en sed som praktiseras i stora delar av världen - av kristna, judar och muslimer -- och av icke troende.

I USA är majoriteten av männen omskurna av estetiska och hygieniska skäl.

Jag är emot seden. Men den kan knappast användas som argument i en vårdnadstvist.
Senast redigerad av micro113 2010-11-23 kl. 12:02.
Citera
2010-11-23, 12:07
Medlem
Actividentitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxy
Vet vi? Jag har iallafall ingen aning om ifall sonen är könsstympad eller inte eller om några planer för könsstympning finns för dotter. Jag tvivlar inte en sekund på att Osama inte lägger upp allt på sin blogg, vi är ganska många som fortfarande väntar på hot domen bla. Men ärligt talar, jag har inte sett någon från varken Annas eller Osamas sida som har nämnt något överhuvudtaget om könsstympning. Du är den första som har dragit upp det ämnet, så frågan är väl om det är din oro eller Annas vi pratar om här.

Kvinnlig omskärelse, ibland kallat kvinnlig könsstympning, innebär borttagande av hela eller delar av de yttre kvinnliga könsorganen, d.v.s. klitoris, inre blygdläppar och yttre blygdläppar. Kvinnlig omskärelse utförs på flickor i olika delar av Afrika och Asien, ibland inom ramen för en initiationsrit, och betraktas i många fall som en förutsättning för att flickan ska kunna gifta sig. I vissa grupper anses ingreppen vara religiöst motiverade, medan de i andra inte alls anses ha att göra med religion. WHO beräknar att tre miljoner flickor omskärs varje år, och att totalt minst 100 miljoner kvinnor i världen är omskurna.

Källa: Wikipedia

Nät verket mot kvinnlig omskärelse och avlägsnande av genitalier säger: “…det är inte en islamisk praxis. Kvinnlig omskärelse är en ritual som inte går att för knippa med en viss religion eller kultur. I Afrika och Mellanöstern utförs det av muslimer, koptiska kristna, olika ursprungs befolkningar, protestanter och katoliker, för att nämna några.“ Källa: islam.se

Jag har aldrig hört talas om någon från Irak som låtit könsstympa flickor, detta är absolut inget som Irakier förespråkar.

Pojkar omskärs som liten p. g. a. hygienistiska skäl, inget annat. Det finns inga religiösa ritualer som jag vet om. Så nej sannolikheten att Osama skulle låta könsstympa sin dotter är lika stor som att en vanlig Svensson skulle göra det. Nog med fördomar nu!

Svar på din fråga till HJ , han verkar bry sig mer om barnen "säkerhet" mer än Anna och Osama, Lilla Henrik , du så söt, bry dig om barn säkert , gulligt , vi trodde att du är en liten feg na""""t som bry dig mest om sprida fördomar mot muslimer , vi har fel ,ironi
Senast redigerad av Actividentity 2010-11-23 kl. 12:10.
Citera
2010-11-23, 12:18
Medlem
knoxys avatar
Citat:
Kvinnlig omskärelse, ibland kallat kvinnlig könsstympning, innebär borttagande av hela eller delar av de yttre kvinnliga könsorganen, d.v.s. klitoris, inre blygdläppar och yttre blygdläppar. Kvinnlig omskärelse utförs på flickor i olika delar av Afrika och Asien, ibland inom ramen för en initiationsrit, och betraktas i många fall som en förutsättning för att flickan ska kunna gifta sig. I vissa grupper anses ingreppen vara religiöst motiverade, medan de i andra inte alls anses ha att göra med religion. WHO beräknar att tre miljoner flickor omskärs varje år, och att totalt minst 100 miljoner kvinnor i världen är omskurna.

Källa: Wikipedia

Nät verket mot kvinnlig omskärelse och avlägsnande av genitalier säger: “…det är inte en islamisk praxis. Kvinnlig omskärelse är en ritual som inte går att för knippa med en viss religion eller kultur. I Afrika och Mellanöstern utförs det av muslimer, koptiska kristna, olika ursprungs befolkningar, protestanter och katoliker, för att nämna några.“ Källa: islam.se

Jag har aldrig hört talas om någon från Irak som låtit könsstympa flickor, detta är absolut inget som Irakier förespråkar.

Pojkar omskärs som liten p. g. a. hygienistiska skäl, inget annat. Det finns inga religiösa ritualer som jag vet om. Så nej sannolikheten att Osama skulle låta könsstympa sin dotter är lika stor som att en vanlig Svensson skulle göra det. Nog med fördomar nu!

Svar på din fråga till HJ , han verkar bry sig mer om barnen "säkerhet" mer än Anna och Osama, Lilla Henrik , du så söt, bry dig om barn säkert , gulligt , vi trodde att du är en liten feg na""""t som bry dig mest om sprida fördomar mot muslimer , vi har fel ,ironi

Det förekommer i Irak, men jag har inte sett några tecken på att Osama har haft några planer på att dottern ska gå igenom någon omskärelse. Jag har ej heller sett någon förutom HJ uttrycka oro för det, varken på Annas eller Osamas sida, så jag anser att diskussionen om omskärelse hör hemma i en annan tråd.
Citera
2010-11-23, 12:24
Medlem
Actividentitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxy
Det förekommer i Irak, men jag har inte sett några tecken på att Osama har haft några planer på att dottern ska gå igenom någon omskärelse. Jag har ej heller sett någon förutom HJ uttrycka oro för det, varken på Annas eller Osamas sida, så jag anser att diskussionen om omskärelse hör hemma i en annan tråd.

Har aldrig hårt att det finns omskärelse för tjejer i hela mitt liv , jag börja höra om det här i Sverige , märkligt visst?

Men jag hålla med dig , lilla Henrik för leka "barnsäkerhet" leken i annan tråd , för att inte ens barns mamman har varit orolig om det .
Citera
2010-11-23, 13:09
Medlem
Actividentity

Att du inte hört talas om kvinnlig omskärelse förrän du kom till Sverige. Och? Vad vill du säga? att du är så korkad och outbildad eller att Sverige blåser upp religiösa riter med ursprung i annat land?

Tröttsam du är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in