Citat:
Ursprungligen postat av knoxy
Vet vi? Jag har iallafall ingen aning om ifall sonen är könsstympad eller inte eller om några planer för könsstympning finns för dotter. Jag tvivlar inte en sekund på att Osama inte lägger upp allt på sin blogg, vi är ganska många som fortfarande väntar på hot domen bla. Men ärligt talar, jag har inte sett någon från varken Annas eller Osamas sida som har nämnt något överhuvudtaget om könsstympning. Du är den första som har dragit upp det ämnet, så frågan är väl om det är din oro eller Annas vi pratar om här.
Kvinnlig omskärelse, ibland kallat kvinnlig könsstympning, innebär borttagande av hela eller delar av de yttre kvinnliga könsorganen, d.v.s. klitoris, inre blygdläppar och yttre blygdläppar. Kvinnlig omskärelse utförs på flickor i olika delar av Afrika och Asien, ibland inom ramen för en initiationsrit, och betraktas i många fall som en förutsättning för att flickan ska kunna gifta sig. I vissa grupper anses ingreppen vara religiöst motiverade, medan de i andra inte alls anses ha att göra med religion. WHO beräknar att tre miljoner flickor omskärs varje år, och att totalt minst 100 miljoner kvinnor i världen är omskurna.
Källa: Wikipedia
Nät verket mot kvinnlig omskärelse och avlägsnande av genitalier säger: “…det är inte en islamisk praxis. Kvinnlig omskärelse är en ritual som inte går att för knippa med en viss religion eller kultur. I Afrika och Mellanöstern utförs det av muslimer, koptiska kristna, olika ursprungs befolkningar, protestanter och katoliker, för att nämna några.“ Källa: islam.se
Jag har aldrig hört talas om någon från Irak som låtit könsstympa flickor, detta är absolut inget som Irakier förespråkar.
Pojkar omskärs som liten p. g. a. hygienistiska skäl, inget annat. Det finns inga religiösa ritualer som jag vet om. Så nej sannolikheten att Osama skulle låta könsstympa sin dotter är lika stor som att en vanlig Svensson skulle göra det. Nog med fördomar nu!
Svar på din fråga till HJ , han verkar bry sig mer om barnen "säkerhet" mer än Anna och Osama, Lilla Henrik , du så söt, bry dig om barn säkert , gulligt , vi trodde att du är en liten feg na""""t som bry dig mest om sprida fördomar mot muslimer , vi har fel ,ironi