• 1
  • 2
2010-10-09, 16:18
Bannlyst
Hello,

Det är som så att min sambo studerar, och jag skall antagligen börja studera snart jag också. Jag kanske kommer läsa 5 år, iaf 3 år, på högskolan snart. Min sambo är klar med sin utbildning om ett år.

Hur ser chanserna ut till att vi skulle bli beviljade ett bostadslån i dagsläget, på omkring 500k till en miljon, hos någon bank?

Vi vill hellst inte vänta med att flytta till hus tills varken sambon eller jag är klar med våra utbildningar, d.v.s. vi vill kunna flytta till hus fortast möjligast, då vi i dagsläget bor i en hyresrätt som vi trättnat rejält på.

Jag är snart 23 och sambon 20.
Citera
2010-10-09, 16:53
Medlem
Vad har ni för inkomster? csn räknas ej som inkomst. Lägger ni 50% själva så kanske ni kan få en bank att låna ut, om ni har borgenär..Tror det är riktigt kört om ni nu inte har andra inkomster.
Citera
2010-10-09, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kriscenter
Vad har ni för inkomster? csn räknas ej som inkomst. Lägger ni 50% själva så kanske ni kan få en bank att låna ut, om ni har borgenär..Tror det är riktigt kört om ni nu inte har andra inkomster.

Jag jobbar ju just nu, så jag har ju imkomst, men kommer börja läsa till våren.

Sen börjar väl min sambo få inkomst när hon får jobb efter utbildningen.
Citera
2010-10-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amagadfittnoob
Jag jobbar ju just nu, så jag har ju imkomst, men kommer börja läsa till våren.

Sen börjar väl min sambo få inkomst när hon får jobb efter utbildningen.

Att du jobbar kan ju ge en möjlighet, beror på vad din inkomst är, risken är ju att du får stå på lånet. Att han kanske får ett jobb om ett år är ointressant. Har du hyffsat hög lön samt pengar till handpenningen så är det ju inte omöjligt, säg dock inget till banken om dina planer på att studera.
Citera
2010-10-09, 17:39
Medlem
Hur mycket kommer ni behöva låna? 90%? 80%?
Citera
2010-10-09, 18:06
Medlem
Alibis avatar
Om ni kan visa att ni tjänat pengar innan ni studerade och att sannolikheten för nytt jobb efter avslutade studier är "goda" brukar http://www.bluestep.se/ vara villiga.
Citera
2010-10-09, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kriscenter
säg dock inget till banken om dina planer på att studera.

Nej, det försämrar väl chanserna avsevärt kan jag tänka mig.

Citat:
Ursprungligen postat av aoe2fan
Hur mycket kommer ni behöva låna? 90%? 80%?

Som det ser ut i dagsläget så har vi noll kronor på sparkontot. Jag är nyanställd på jobbet, då jag det senaste året pluggat ett "bas år" på komvux för att få behörigheter, och därför ser det ut så på våra konton. Inte ens fått första lönen än, då man jobbar in lönen och får den nästkommande månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Alibi
Om ni kan visa att ni tjänat pengar innan ni studerade och att sannolikheten för nytt jobb efter avslutade studier är "goda" brukar http://www.bluestep.se/ vara villiga.

Jo, jag jobbade ju ett par år innan jag läste på komvux nu det senaste året. Sambon har inte haft något jobb än, då hon studerat och studerar.

Inga av oss har betalningsanmärkningar. Vi har ju dock csn lånen att betala tillbaka båda två, men inget annat.

Det känns liksom mer värt att lägga pengarna som annars går till lägenhetshyran, 5k/m, på ett boendelån istället. När man betalar hyra så försvinner ju pengarna för gott, medans man i princip "betalar" till sig själv via ett boendelån då pengarna sedan finns i bostadens värde så att säga. Förstår ni hur jag menar? Det är väl delvis av den anledningen som vi vill flytta också, eftersom pengarna man betalar i hyra hamnar i fastighetsägarens fickor istället för våra egna, att det verkligen inte är värt att bo i en hyreslägenhet.
Senast redigerad av amagadfittnoob 2010-10-09 kl. 18:37.
Citera
2010-10-09, 20:00
Medlem
Låt bli att köp, blir för dyrt. Ska man köpa hus är det inte bara lånekostnaden utan det är uppvärmning, el, försäkring, repfond etc etc för saker och ting går sönder. Kommer bara bli problem, låt de gå några år, spara ihop pengar och när båda har jobb så köp. Ingen bank kommer låna ut heller, de kollar ju fjolårets inkomst, har du enbart jobbat än månad så glöm det. Lyd mitt råd om att spara och se till att ha en rejäl buffert.
Citera
2010-10-10, 12:12
Medlem
Ickets avatar
En kompis till mig köpte en lägenhet som student, det gick utmärkt då han har sina föräldrar som borgenär. Men då handlade det om ca 250k och en lägenhet, jag vet inte hur banken ställer sig till ett lån då det gäller hus.
Kan någon/några av era föräldrar tänka sig att ställa sig som borgenär? Om ni har bra kontakt och inte har haft problem att sköta det ekonomiska tidigare så borde det ju vara möjligt.

Jag passar på att låna tråden då jag har en snarlik fråga, jag hoppas att det är ok.
Om man har en bostadsrätt på annan ort som man säljer, kan man då förhandla med banken så att man får använda försäljningspengarna till att köpa en ny bostadsrätt på en annan ort? Efter skatterna är dragna så borde jag gå såpass plus på försäljningen så att jag bör kunna betala 10% kontant så topplånet kan man bortse ifrån. Även jag är student.
Citera
2010-10-11, 01:35
Medlem
ghoxosters avatar
Jag passar på att låna tråden då jag har en snarlik fråga, jag hoppas att det är ok.
Om man har en bostadsrätt på annan ort som man säljer, kan man då förhandla med banken så att man får använda försäljningspengarna till att köpa en ny bostadsrätt på en annan ort? Efter skatterna är dragna så borde jag gå såpass plus på försäljningen så att jag bör kunna betala 10% kontant så topplånet kan man bortse ifrån. Även jag är student.

Svar: Det avgör banken men om du har lånet kvar så måste du betala av det gamla lån. Sen kan du satsa hela din vinster på nya lägenheten. Betonar HELA vinster.
Så gör du ett uppskov på din vinstskatt, det är ett sätt att slippa vinstskatt.
Jag köpte en 100k-lgh sen sålde dem efter 4år för 300k och köpte 500k-lgh, det gick bra.
Citera
2010-10-13, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ghoxoster

Svar: Det avgör banken men om du har lånet kvar så måste du betala av det gamla lån. Sen kan du satsa hela din vinster på nya lägenheten. Betonar HELA vinster.
Så gör du ett uppskov på din vinstskatt, det är ett sätt att slippa vinstskatt.
Jag köpte en 100k-lgh sen sålde dem efter 4år för 300k och köpte 500k-lgh, det gick bra.

Ja, det stämmer. Men kom ihåg att du också måste betala en räntekostnad på skatten som du skjuter upp. Det är med andra ord räntan på vinstskatten som skatteverket förlorar genom att du inte betalar in din vinstskatt. Den räntekostnaden är relativt låg, men har du gjort en stor vinst så kan det svida. Min farmor till exempel betalar ca 11 000 i räntekostnader på den uppskjutna skatten. Hon gjorde dock en enorm vinst.
Citera
2010-10-14, 10:29
Medlem
Tycker att det låter som om ni borde vänta med husköp, det blir snabbt kostnader som skenar när man bor i hus och det är alltid saker som måste fixas trots att man kolla upp huset noga innan...Jag själv köpte ett hus för 600k och har vikariat med stoor chans till förlängning och min sambo har fast båda är "tjänstemän" med inte bra löner men betydligt mer än som student och det är ändå alltid körigt med pengar, det är uppvärmning som ska handlas det är något rör som läcker och måste fixas det är möbler som inte passar/får plats så man måste köpa nya..vi ska byta lite tapeter och köpa några möbler och detta+ några andra måste grejer landar på ca: 50k och det är BARA smågrejer som ska fixas inga hantverkare eller liknande.

Har ni heller inga pengar sparade blir det ännu värre att få lån då ni måste ta blanco lån med högre ränta. Satsa på att spara och koncentrera er på utbildning/jobb så kan ni köpa hus när ni är klara.

Det är inte roligt att behöva fixa med huset när man har massor av plugg att göra eller jobbar sent på nya jobbet!!

Tänk på uppvärmning med, tex ved ganska mycket jobb när det kommer nytt lass, pellets, el osv är dyrt! elen kommer bli väldigt dyr i vinter med..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in