2004-06-15, 16:16
Medlem
jobes avatar
Inventerade frysen idag och upptäckte att mycket var frysbränt. Det äldsta jag har i frysen har legat där sedan september förra året, då frysen införskaffades. Varför blir käket frysbränt? Har jag för hög/låg temperatur? För knökat? Någon som vet?
Citera
2004-06-15, 17:04
Medlem
Ralfons avatar
Exakt vad innebär "frysbränd"..?
Citera
2004-06-15, 17:22
Medlem
Aziraphales avatar
Om frysbränt är vad jag tror att det är så handlar det om att vattnet i matens yttre skikt har avdunstat innan det frös. Så blir det ofta för mig i min frys, speciellt när jag fryser in matportioner. Vad det beror på kan jag inte riktigt förklara eftersom jag kuggade min kurs i termodynamik, men jag gissar att det beror på att man ställer in för varma saker i frysen.
Citera
2004-06-15, 17:28
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Det beror på att ångtrycket för vatten inte är noll i frysen, dvs att frysta grejer långsamt torkar.

Man kan hänga ett par sockar utomhus en dag med minusgrader och de torkar, det är samma problem.

Du kan säkert öka på frysbrännan genom att öppna och ställa in varma grejer eftersom det förmodligen gör att den relativa fuktigheten i frysen sjunker och uttorkningen går snabbare.

Lösning? Lägg skiten i plastpåsar för fan.
Citera
2004-06-15, 18:36
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CgiBinLaden
Det beror på att ångtrycket för vatten inte är noll i frysen, dvs att frysta grejer långsamt torkar.

Man kan hänga ett par sockar utomhus en dag med minusgrader och de torkar, det är samma problem.

Du kan säkert öka på frysbrännan genom att öppna och ställa in varma grejer eftersom det förmodligen gör att den relativa fuktigheten i frysen sjunker och uttorkningen går snabbare.

Lösning? Lägg skiten i plastpåsar för fan.

Du menar att det handlar om att tillsluta sakerna rätt?
Citera
2004-06-15, 19:09
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
nej, ser du inte vad han skriver?
du ska ha varma vintersockar runt maten.
Citera
2004-06-15, 20:10
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
du ska ha varma vintersockar runt maten.
Käft.
Citera
2004-06-15, 20:15
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Om du förpackar maten ordentligt och försöker att få ut så mycket luft som möjligt minskar du risken för frystork-skador. Vanliga plastpåsar går fetbort, det ska vara fryspåsar. Ibland kan det vara vettigt att först vira in i folie och sedan i plastpåsar. Ska du frysa in i byttor, välj en som är lagom stor.

Allt som du stoppar in i frysen måste vara kallt. Kyl gärna ned genom att ställa i kylskåpet först och sedan in i frysen.
Citera
2004-06-15, 21:02
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Om du förpackar maten ordentligt och försöker att få ut så mycket luft som möjligt minskar du risken för frystork-skador. Vanliga plastpåsar går fetbort, det ska vara fryspåsar. Ibland kan det vara vettigt att först vira in i folie och sedan i plastpåsar. Ska du frysa in i byttor, välj en som är lagom stor.

Allt som du stoppar in i frysen måste vara kallt. Kyl gärna ned genom att ställa i kylskåpet först och sedan in i frysen.

Tusen tack för din klockrena förklaring. Nu borde väl jag gå och ta ut alla strumpor ur frysen...
Citera
2004-06-16, 00:02
Medlem
RIP-Polariss avatar
Man kan även glasera det infrysta med lite vatten för att ytterligare öka hållbarheten.
Bara att lägga in det dag 1, ta ut grejen ur frysen dag 2 och doppa i kallvatten och sen in i frysen direkt igen (självklart i fryspåsar etc.).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in