• 1
  • 2
2010-10-08, 22:32
Medlem
Vinstvittrings avatar
Om ni var i besittning av ett virus som skulle sprida sig blixtsnabbt över världen och sterilisera alla människor, skulle ni kunna tänka er att släppa ut det för att rädda världen från oss människor?

Som jag känner idag skulle jag göra det utan att tveka. Jag tycker människan beter sig alldeles för oansvarigt för att få vara den dominerande arten på vår jord.

Att förhindra kommande generationer istället för att döda alla människor direkt borde även minska skadorna vi lämnar efter oss då vi har tid att avveckla farliga industrier/faciliteter/m.m som skulle kunna orsaka katastrofer om människorna som har hand om dem försvann direkt.
Citera
2010-10-08, 23:01
Medlem
Man skulle kunna framställa människor på konstgjord väg så då skulle inte alla förintas och dessutom finns det väl lite indianer varstans där inte viruset hade kommit fram..
Citera
2010-10-08, 23:06
Medlem
Verpines avatar
Så länge människan hinner lämna jorden innan den går under skiter jag i vilket men det gäller att se till att den klarar av att föda oss fram tills dess.
Citera
2010-10-08, 23:28
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinstvittring
Om ni var i besittning av ett virus som skulle sprida sig blixtsnabbt över världen och sterilisera alla människor, skulle ni kunna tänka er att släppa ut det för att rädda världen från oss människor?
Nej. Jag gillar min art, och vill för all del att den överlever. Om något så hade jag förintat viruset.

Citat:
Som jag känner idag skulle jag göra det utan att tveka. Jag tycker människan beter sig alldeles för oansvarigt för att få vara den dominerande arten på vår jord.
Och du tror inte att någon annan art skulle bete sig likadant om de fick chansen? Tror du inte att exempelvis myror skulle förvandla planeten till en gigantisk myrstack för sin egen bekvämlighet, om de hade möjlighet till det? (Och med möjlighet menar jag i princip, om de inte hade någon predator som åt upp dem.)

Citat:
Att förhindra kommande generationer istället för att döda alla människor direkt borde även minska skadorna vi lämnar efter oss då vi har tid att avveckla farliga industrier/faciliteter/m.m som skulle kunna orsaka katastrofer om människorna som har hand om dem försvann direkt.
Suck. Du har en väldigt tragisk syn på din art. Jag hoppas att du aldrig får barn.

EDIT: I övrigt håller jag med Verpine. Vi ska flytta ifrån den här planeten, punkt.

EDIT2:
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Din propaganda-troende artförrädare.
Kunde inte ha sagt det bättre.
Senast redigerad av adequate 2010-10-08 kl. 23:36.
Citera
2010-10-08, 23:33
Bannlyst
Citat:
Eftersom vi i princip inte någon skada här i världen så finns det ingen anledning att förinta oss (du har kort sagt blivit hjärntvättad), men även om vi små människor kunde göra så mycket skada så skulle det inte finnas någon anledning att förinta oss, eftersom vi är de enda som har någon betydelse på den här planeten. Utan oss är jorden bara en meningslös stenboll i rymden där djur försöker överleva och förökar sig utan anledning.

Citat:
Som jag känner idag skulle jag göra det utan att tveka.
Din propaganda-troende artförrädare.

Citat:
Jag tycker människan beter sig alldeles för oansvarigt för att få vara den dominerande arten på vår jord.
Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Djur är ju inte lika intelligenta som vi människor, så de har inte lika mycket värde som vi har. De gör inget viktigt här i världen, de bara äter och förökar sig, medans vi människor gör viktiga vetenskapliga forskningar, teknologi och för filosofiska diskussioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Verpine
Så länge människan hinner lämna jorden innan den går under skiter jag i vilket men det gäller att se till att den klarar av att föda oss fram tills dess.
Tro inte på den där "jorden går under" propagandan. Det har tjatats om i tusentals år av religiösa människor, och i dagens mer moderna värld har vetenskapen tagit över tjatet.
Citera
2010-10-08, 23:52
Medlem
Varangians avatar
Citat:

Ja, i någon "objektiv" meningar har du rätt. Vi förstör för väldigt många andra arter.

Men de flesta av oss är antropocentriska och vi prioriterar därför oss själva högre än andra. Andra djurarter hade sannolikt gjort detsamma om de fått chansen.

Men nej, jag hade inte släppt ut något steriliseringsvirus. Tids nog kommer vi att vara ett självlösande problem ändå.
Citera
2010-10-09, 00:08
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ja, i någon "objektiv" meningar har du rätt. Vi förstör för väldigt många andra arter.
Och det gör ingen annan? FFS, vi är en art som försöker säkra sin överlevnad. Att det sker på bekostnad av andra arter är oundvikligt; vi följer bara livets spelregler. Det grundläggande är att växa eller dö, och alla kan inte växa. Om art A växer så måste arter B till n dö, om de är konkurrenter till A. Den enda skillnaden är att vi råkar vara självmedvetna nog att inse vad liv går ut på; det betyder däremot inte att vi som art måste dö ut.

Vidare, som ikosaedri hintade åt, så är det inte bara vi som dör om vi dör; det är också en enorm kunskap om livet, universum och allting. Eller som Carl Sagan uttryckte det: "Our obligation to survive and flourish is owned not just to ourselves, but also to that cosmos, ancient and vast, from which we spring." Det här är mycket större än oss. Vår kunskap om universum förtjänar att överleva, och vad vi vet kan den bara överleva genom oss.
Senast redigerad av adequate 2010-10-09 kl. 00:12.
Citera
2010-10-09, 00:15
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Och det gör ingen annan? FFS, vi är en art som försöker säkra sin överlevnad. Att det sker på bekostnad av andra arter är oundvikligt; vi följer bara livets spelregler. Det grundläggande är att växa eller dö, och alla kan inte växa. Om art A växer så måste arter B till n dö, om de är konkurrenter till A. Den enda skillnaden är att vi råkar vara självmedvetna nog att inse vad liv går ut på; det betyder däremot inte att vi som art måste dö ut.

Vidare, som ikosaedri hintade åt, så är det inte bara vi som dör om vi dör; det är också en enorm kunskap om livet, universum och allting. Eller som Carl Sagan uttryckte det: "Our obligation to survive and flourish is owned not just to ourselves, but also to that cosmos, ancient and vast, from which we spring." Det här är mycket större än oss. Vår kunskap om universum förtjänar att överleva, och vad vi vet kan den bara överleva genom oss.

Tagga ner lite nu, som jag skrev är vi antropocentriska. Men vad är värdet av kunskap i sig egentligen? Dess värde ligger alltid i relation till en viss nytta för någon.

P.S. Det verkar som du själv förspråkar sterilisering med tanke på hur många som du önskar barnlöshet.
Citera
2010-10-09, 00:20
Medlem
adequates avatar
Citat:
Tagga ner lite nu, som jag skrev är vi antropocentriska. Men vad är värdet av kunskap i sig egentligen? Dess värde ligger alltid i relation till en viss nytta för någon.
Jag måste återigen citera Carl Sagan: "We are a way for the cosmos to know itself."
Universum lär känna sig själv genom oss. Om det någonsin har funnits någon mening med liv och medvetande så är det just detta, och det är (vad vi vet) enbart vi som uppfyller den meningen.

Citat:
P.S. Det verkar som du själv förspråkar sterilisering med tanke på hur många som du önskar barnlöshet.
Nejdå. Jag vill bara inte att folk med en sådan negativ syn på sin art som TS har ska uppfostra sina barn till att se på sin art på samma sätt. Ty detta kan ha enormt förödande konsekvenser för arten, om barnen lyckas lägga sina vantar på fel saker (läs: massförstörelsevapen).
Citera
2010-10-09, 00:25
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jag måste återigen citera Carl Sagan: "We are a way for the cosmos to know itself."
Universum lär känna sig själv genom oss. Om det någonsin har funnits någon mening med liv och medvetande så är det just detta, och det är (vad vi vet) enbart vi som uppfyller den meningen.

Men det är ju en form av irrationell religiös förklaring. "Kosmos" skiter fullständigt i oss människor då kosmos med mycket stor sannolikhet inte har något medvetande...
Det är mänsklig (antropocentrisk) poesi, inget annat.

Citat:
Nejdå. Jag vill bara inte att folk med en sådan negativ syn på sin art som TS har ska uppfostra sina barn till att se på sin art på samma sätt. Ty detta kan ha enormt förödande konsekvenser för arten, om barnen lyckas lägga sina vantar på fel saker (läs: massförstörelsevapen).

Är det inte bättre att lära barnen en hälsosam dos av ödmjukhet? Man får ju ta det goda med det onda.
Citera
2010-10-09, 00:32
Medlem
adequates avatar
Citat:
Men det är ju en form av irrationell religiös förklaring. "Kosmos" skiter fullständigt i oss människor då kosmos med mycket stor sannolikhet inte har något medvetande...
Det är mänsklig (antropocentrisk) poesi, inget annat.
Huh. Kanske det. Har inget svar just nu, så vi får väl "agree to disagree" där.

Citat:
Är det inte bättre att lära barnen en hälsosam dos av ödmjukhet? Man får ju ta det goda med det onda.
Tja, om TS kan göra det, så visst. Men min poäng kvarstår: Det här är en mem vilken jag inte vill ska fortplanta sig över generationerna.
Citera
2010-10-09, 00:36
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Tja, om TS kan göra det, så visst. Men min poäng kvarstår: Det här är en mem vilken jag inte vill ska fortplanta sig över generationerna.

Menar du att hans kritiska syn gällande människosläktets beteende skulle spridas genetiskt eller vad?

Du bör nog mer oroa dig över de religiösa som anser att "Jordens undergång" är något man bör se fram emot. Kanske t.o.m. aktivt eftersträva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in