• 1
  • 2
2010-10-08, 21:33
Bannlyst
Jag har märkt att coca colan inte smakar som förr.. Korken har blivit snäppet mindre nu, förmodligen för att spara något öre. Men nu på sista tiden har jag börjat fundera på om det helt enkelt är mindre kolsyra i?

Jag trodde länge att det var den nya korkens fel att kolsyran sipprade ut i kylen men nu är jag osäker..
Jag har druckit rikligt med cola i mina dag och .. it's just not the same.
Citera
2010-10-08, 21:36
Medlem
Fast det skiljer sig väl mellan olika "laddningar" cola? Har du gjort en empirisk undersökning med läsk från flera olika ställen och i olika förpackningar?

Jag tycker det skiljer mellan olika förpackningar, framförallt burk mot 2 liters flaska men även 50 cl flaska mot stor flaska (även om man dricker båda från glas eller direkt från flaskan.)
Citera
2010-10-08, 21:36
Medlem
fjonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getviskarn
Jag har märkt att coca colan inte smakar som förr.. Korken har blivit snäppet mindre nu, förmodligen för att spara något öre men nu på sista tiden har jag börjat fundera på om det helt enkelt är mindre kolsyra i?

Jag trodde länge att det var den nya korkens fel att kolsyran sipprade ut i kylen men nu är jag osäker..
Jag har druckit rikligt med cola i mina dag och .. it's just not the same.

Din teori om att kolsyrans skulle kunna smita ut pga mindre kork stämmer inte då den är ju luft tät right?

Dock känner jag ingen skillnad på genom åren, dock smakar den mycket annorlunda i thailand
Citera
2010-10-08, 21:44
Medlem
Jag tycker att sen dom bytte korkar smakar den vanliga coca-colan mer åt light-hållet.
Citera
2010-10-08, 21:45
Bannlyst
Enda colan med lagom mycket kolsyra är 33cl burk, allt annat smakar avslagen mcdonaldscola.

mvh
Citera
2010-10-08, 21:45
Medlem
Jag dricker aldrig cola i flaskor, känns som du säger att kolsyran försvinner snabbt, därför ska man alltid köpa 33cl burk
Citera
2010-10-08, 21:50
Bannlyst
Burk är som vanligt.. Men flaskorna har förändrats det är jag nästan säker på. Det stack liksom i munnen förut, nu är det inget drag i bitarna.
Citera
2010-10-08, 21:52
Medlem
Vattenspanns avatar
Jag är ingen kemist så nån annan som kan sånt där får gärna säga hur det ligger till men jag har för mig att kolsyra kan försvinna eller nåt om den utsätts för ljus och det är som bekant fallet i flaskcola. Sen tror jag inte korken är helt hundraprocentigt tät varför lite lär läcka ut där även om det nog behövs lång tid på hyllan innan det börjar märkas. Burkcola däremot är innesluten på ett helt annat sätt.

Som redan nämnts, kör bara på burkcola i fortsättningen så kommer du inte bli besviken lika ofta åtminstone. Och undvik för allt i världen den man får på tapp hos donken och så vidare. Sån jävla skit för det mesta.
Citera
2010-10-08, 21:53
Medlem
fjonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getviskarn
Burk är som vanligt.. Men flaskorna har förändrats det är jag nästan säker på. Det stack liksom i munnen förut, nu är det inget drag i bitarna.

Nu när du säger det...
När man var mindre var de vanligt att man nästan blev lite tårögd av en storklunk cola, händer aldrig nu.
Senast redigerad av fjonk 2010-10-08 kl. 22:02.
Citera
2010-10-08, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Jag är ingen kemist så nån annan som kan sånt där får gärna säga hur det ligger till men jag har för mig att kolsyra kan försvinna eller nåt om den utsätts för ljus och det är som bekant fallet i flaskcola. Sen tror jag inte korken är helt hundraprocentigt tät varför lite lär läcka ut där även om det nog behövs lång tid på hyllan innan det börjar märkas. Burkcola däremot är innesluten på ett helt annat sätt.

Som redan nämnts, kör bara på burkcola i fortsättningen så kommer du inte bli besviken lika ofta åtminstone. Och undvik för allt i världen den man får på tapp hos donken och så vidare. Sån jävla skit för det mesta.

Första glaset är helt okej, men om en öppnad cola står i kylen under en natt ska det väll inte vara blask dagen efter?
Citera
2010-10-09, 00:11
Medlem
Mitander1234s avatar
cola ska drickas ur glas(33cl glas) eller burk!
Citera
2010-10-09, 00:16
Medlem
Glasflaska eller burk är det bästa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem