Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-08, 15:07
  #13
Medlem
Behovstyrds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graveman
är det långt norrut kan man fånga laxen när den leker i vattendrag, kanske med smågrenar flätade till ett stelt nät? jag vet inte... man kan ju alltid bygga fällor på vintern, med flätade långtarmar från stora djur, några stenar och några kraftiga pinnar kan man säkert få ihop någon effektiv mekanism, eller vad tror ni? tänker mig att man på något sätt spänner tarmen på ett vis så att den utlöser en sten eller något som drämmer in i djuret

Detta fick mig att tänka på:
http://images.travelpod.com/users/ct...cs_233_464.jpg

någon form av fallgrop med vassa pinnar, övertäckt med tunna pinnar och löv, garnerat med lite inälvor från något mindre djur. Typ
Citera
2010-10-08, 15:09
  #14
Medlem
Drumsticks avatar
Klart man hade kunnat göra det! Så levde människan förr.
Du får väl börja med att tillverka vapen och ge dig ut på jakt! Föda klarar man sig inte utan
Citera
2010-10-08, 15:10
  #15
Medlem
gravemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Behovstyrd
Detta fick mig att tänka på:
http://images.travelpod.com/users/ct...cs_233_464.jpg

någon form av fallgrop med vassa pinnar, övertäckt med tunna pinnar och löv, garnerat med lite inälvor från något mindre djur. Typ


uuuuh skulle inte vilja ramla in en sån ^^ med den får man ju djur på vintern också, den kan ju bara stå och göra sitt jobb medan man själv är och fiskar eller roar sig med vad man nu roar sig med :P
Citera
2010-10-08, 15:12
  #16
Medlem
Behovstyrds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drumstick
Klart man hade kunnat göra det! Så levde människan förr.
Du får väl börja med att tillverka vapen och ge dig ut på jakt! Föda klarar man sig inte utan

Kloka ord. Vilket vapen hade du satsat på att tillverka?
Citera
2010-10-08, 15:14
  #17
Medlem
Behovstyrds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graveman
uuuuh skulle inte vilja ramla in en sån ^^ med den får man ju djur på vintern också, den kan ju bara stå och göra sitt jobb medan man själv är och fiskar eller roar sig med vad man nu roar sig med :P

Precis. Det krävs visserligen en del slit med att gräva en stor grop utan spade. Men när det väl är gjort så står den bara å "väntar". Sen att få upp ett djur som väger mer än 50 kg ur en sådan grop... Bygga egen lyftkran?
Citera
2010-10-08, 15:19
  #18
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAGirlCalledBrian
Det stora problemet är ju att få tag på mat. Under sommaren och tidiga hösten kan du ju leva på bär och svampar men jag vettefan om du skulle överleva vintern faktiskt.

Nej, bär och svampar ska undvikas att använda som "mat" i överlevnadssituationer just eftersom de innehåller så obefintlig näring att man inte kan just "leva på dem".

Bär är dock en mycket bra källa för diverse andra nyttiga grejor som t.ex. C-vitamin så man ska inte strunta i dem helt, men överleva på dem gör man inte, och i stora mängder ger de dessutom diarréer vilket bara sabbar för kroppen ännu mer.

Svamp är helt förkastligt, dess enda syfte i överlevnadssammanhang är som smaksättare på saker som annars inte smakar glass och tårta (vilket iofs inte mycket alls gör i naturen).

Sommaren är faktiskt på många sätt den absolut svåraste årstiden att hitta ätlig (vegetarisk) föda ute i skog och marker, bl.a. eftersom de flesta rötter man kan vilja käka då har förbrukat sin näring och skjutit skott, dvs man får vänta till nästa höst/vinter innan rötter och knoppar har något att bidra med igen.

Som sagt, kunskap är en ganska viktig del för att kunna överleva den föreslagna situationen. Jag skulle KANSKE klara det, men utan kläder och utrustning blir det jävligt hårt. Maten är den absolut lättaste biten, inga problem alls där, däremot att få eld för att värma sig och nedlägga djur, dels för föda men också till kläder som sagt, blir en stor utmaning.

Fiske kan fungera hjälpligt eftersom tunna gran- och björkrötter faktiskt kan användas som fiskelina, och en fiskesticka/krok troligen hjälpligt kan tuggas till av ene-trä och sedan vässas mot t.ex. en sten om man tar det försiktigt och inte "ruggar upp" spetsen för mycket.

EDIT: Bra "källa", inte "känsla"
__________________
Senast redigerad av VenomX 2010-10-08 kl. 15:30.
Citera
2010-10-08, 15:20
  #19
Medlem
Såg på typ ultimate surviver att han megaöverlevarliraren la en pinne som en liten ramp upp mot ett träd och sen en snara ovanför. Eftersom ekorrar tydligen är lata så springer de gärna upp på "rampen" och typ hängs.
Han lyckades faktiskt fånga en jävel så det skulle kanske funka att överleva på på vinter om man satte ut fruktansvärt många.
Citera
2010-10-08, 15:30
  #20
Medlem
Behovstyrds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Nej, bär och svampar ska undvikas att använda som "mat" i överlevnadssituationer just eftersom de innehåller så obefintlig näring att man inte kan just "leva på dem".

Bär är dock en mycket bra känsla för diverse andra nyttiga grejor som t.ex. C-vitamin så man ska inte strunta i dem helt, men överleva på dem gör man inte, och i stora mängder ger de dessutom diarréer vilket bara sabbar för kroppen ännu mer.

Svamp är helt förkastligt, dess enda syfte i överlevnadssammanhang är som smaksättare på saker som annars inte smakar glass och tårta (vilket iofs inte mycket alls gör i naturen).

Sommaren är faktiskt på många sätt den absolut svåraste årstiden att hitta ätlig (vegetarisk) föda ute i skog och marker, bl.a. eftersom de flesta rötter man kan vilja käka då har förbrukat sin näring och skjutit skott, dvs man får vänta till nästa höst/vinter innan rötter och knoppar har något att bidra med igen.

Som sagt, kunskap är en ganska viktig del för att kunna överleva den föreslagna situationen. Jag skulle KANSKE klara det, men utan kläder och utrustning blir det jävligt hårt. Maten är den absolut lättaste biten, inga problem alls där, däremot att få eld för att värma sig och nedlägga djur, dels för föda men också till kläder som sagt, blir en stor utmaning.

Fiske kan fungera hjälpligt eftersom tunna gran- och björkrötter faktiskt kan användas som fiskelina, och en fiskesticka/krok troligen hjälpligt kan tuggas till av ene-trä och sedan vässas mot t.ex. en sten om man tar det försiktigt och inte "ruggar upp" spetsen för mycket.

Okej, så vi skippar svampar tills vidare.

Men om nu eld är en av de svårare sakerna.. Hur göra? Kan man göra upp eld med vad som går att finna i våra svenska skogar? Jag har gjort det med tändstål och kniv + insidan av björken bark ("änglahår"/"änglavingar"?). Men vilka saker behövs för att få en gnista eller hög värme? Gnugga två pinnar mot varandra känns lite döfött.

Bra fisketips f.ö.
Citera
2010-10-08, 15:32
  #21
Medlem
nickedicks avatar
Nog skulle det kunna gå.
Men jag tror inte att de flesta av oss skulle klara det.
Kräver nog en riktigt bra fysik och ett starkt psyke i kombination med rätt kunskaper.
En mild vinter någonstans norrut i landet där det fortfarande finns lite riktiga skogar kvar skulle säkert underlätta en hel del.
Men visst, ingenting är omöjligt.
Citera
2010-10-08, 15:38
  #22
Medlem
Behovstyrds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickedick
Nog skulle det kunna gå.
Men jag tror inte att de flesta av oss skulle klara det.
Kräver nog en riktigt bra fysik och ett starkt psyke i kombination med rätt kunskaper.
En mild vinter någonstans norrut i landet där det fortfarande finns lite riktiga skogar kvar skulle säkert underlätta en hel del.
Men visst, ingenting är omöjligt.

Där sätter du fingret på det viktigaste. Psyke och fysik har jag så jag klarar mig. Men kunskapen har jag nog inte tillräckligt än.

Skogar norrut säger du. Hur lever skogssamérna idag? Mkt bekvämligheter och kabel-tv? Om man kasta ut en hård samé och en överlevnadsexpert från fallskärmsjägarna så skulle de nog klara det. Men frågan kvarstår: Har någon gjort det i modern tid?
Citera
2010-10-08, 15:46
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Behovstyrd
Där sätter du fingret på det viktigaste. Psyke och fysik har jag så jag klarar mig. Men kunskapen har jag nog inte tillräckligt än.

Skogar norrut säger du. Hur lever skogssamérna idag? Mkt bekvämligheter och kabel-tv? Om man kasta ut en hård samé och en överlevnadsexpert från fallskärmsjägarna så skulle de nog klara det. Men frågan kvarstår: Har någon gjort det i modern tid?

Ingen har nog någonsin gjort det i svenska skogar utan stöld från gårdar odylikt.
Citera
2010-10-08, 15:53
  #24
Medlem
ICBMs avatar
Vad finns det för faror?
Björn, varg? giftiga svampar?

Andra människor?
Säg att man nu har vistats 11 månader ute i naturen, du har världens skägg och ser ut som en jävla luffare i allmänhet, luktar skit gör du också.
Ingen kontakt med människor har gjort att din talförmåga har degenererat till en två-årings nivå. (hur sannolikt är det att något sådant vill hända?)

Hursomhelst så upptäcker ett par polska svamp-plockare dig.
De lär ju förmodligen reagera med rädsla av ditt utseénde att döma, din skitlukt och de gutturala läten du frambringar när du försöker be dem att dra. Det här är din skog.

Polackerna tar upp sina mobiltelefoner och ringer snuten som efter en kort tids sökande hittar dig.
Polisen konstaterar att något inte står rätt till och upplever dig som hotfull.
De lastar av dig på psyket.
Väl inlåst och stationerad på psyket så skjuter läkarna i dig tunga lugnande substanser som i sin tur gör att du förvandlas till ett drägglande kolli för all framtid.

Vad tror ni om ett sådant scenario?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback