2010-10-08, 01:33
Medlem
kames avatar
Tänkte köpa en gibson och har fått ett erbjudande på en Gibson Les Paul Standard från 80-talet till samma pris för en som är en -07,a. Vad skiljer dom sig åt? Vilken är bättre? Har inte möjlighet att provspela den äldre då det är en kompis släkting som skickar den isåfall.

Och så en grej jag inte fattar med deras Serial numbers är "Julian date". Först år tiondet, sen, så kallade julian date. Sen året. Sen 3 sista är Något fabriks nummer. Hur räknar man vilket dag på året julian date är?

Har hört att dom äldre les paul väger mer än dom nyare. Blir det jobbigt på scen?
Citera
2010-10-08, 01:52
Medlem
Frasbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kame
Och så en grej jag inte fattar med deras Serial numbers är "Julian date". Först år tiondet, sen, så kallade julian date. Sen året. Sen 3 sista är Något fabriks nummer. Hur räknar man vilket dag på året julian date är?
http://amsu.cira.colostate.edu/julian.html
Citera
2010-10-08, 02:30
Medlem
Citat:
Tänkte köpa en gibson och har fått ett erbjudande på en Gibson Les Paul Standard från 80-talet till samma pris för en som är en -07,a. Vad skiljer dom sig åt? Vilken är bättre? Har inte möjlighet att provspela den äldre då det är en kompis släkting som skickar den isåfall.

Har hört att dom äldre les paul väger mer än dom nyare. Blir det jobbigt på scen?

Möjligt, men tro för den skull inte att de nya är så lätta. Har själv en och kan intyga att så ej är fallet. Min Strata och t.o.m. min Epiphone Emperor #2 (Joe Pass-modell) är rena bomullstussarna i jämförelse. Man kan ju borra småhål på baksidan för att ändra på det, men det ser ju inte så snyggt ut.
Citera
2010-10-08, 02:42
Medlem
sunderlings avatar
Man får mer känsla genom av att ha en gammal gibson som är tyngre. Jag tror dock de gamla ger ifrån sig lite "äldre" ljud . Vilket vissa tycker är snyggt . Jag tror det mer är en smaksak. Sen kan de gamla vara lite osköna att spela på . Slitna och liknande.
Citera
2010-10-08, 04:33
Bannlyst
Gissningsvis innehåller den äldre gitarren hondurasmahogny, som numera är förbjudet att handla med. Rent allmänt är nog -07:an bättre spelmässigt, men med sämre material och kanske tillverkad i asien dessutom.
Citera
2010-10-08, 11:28
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Gissningsvis innehåller den äldre gitarren hondurasmahogny, som numera är förbjudet att handla med. Rent allmänt är nog -07:an bättre spelmässigt, men med sämre material och kanske tillverkad i asien dessutom.

Med tillverkad i asien menar du att han skulle ha hittat en kopia? För så vitt jag vet sysslar inte Gibson med någon tillverkning i Asien.
Citera
2010-10-08, 11:55
Medlem
kames avatar
Citat:

Jo hondurs mahogny är väldigt efftertraktat.

Vad tycker ni då? Vad är en 80-talare värd? Någonting jag bör kontrollera?

Känner mig tveksam med vikten. Vill inte att den ska vara jobbigt att spela med axelband.

De så callade "Swiss cheese holes" Som är urborrade på de nyare gibsons. Borde inte de pajja ljudet lite av själva "les paul ljudet"?
Citera
2010-10-08, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Med tillverkad i asien menar du att han skulle ha hittat en kopia? För så vitt jag vet sysslar inte Gibson med någon tillverkning i Asien.

"I just learned Gibson Guitar will soon be returning to an industrial heartland, but in China's Northeast Liaoning Province this time. Gibson just purchased China's third-biggest piano maker, state-owned Dongbei Piano Group. The company will be renamed Baldwin-Dongbei Piano & Musical Instruments Co Ltd, incorporating the Baldwin piano name already owned by Gibson. Gibson already produces around 150,000 guitars a year for from a factory in Qingdao and it has a marketing office in Shanghai. Gibson also makes its cheaper Epiphone guitar line at a factory in southern Guangdong Province."

http://www.chinalawblog.com/2006/12/gibson_guitars_from_kalamazoo.html
Citera
2010-10-08, 16:06
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
"I just learned Gibson Guitar will soon be returning to an industrial heartland, but in China's Northeast Liaoning Province this time. Gibson just purchased China's third-biggest piano maker, state-owned Dongbei Piano Group. The company will be renamed Baldwin-Dongbei Piano & Musical Instruments Co Ltd, incorporating the Baldwin piano name already owned by Gibson. Gibson already produces around 150,000 guitars a year for from a factory in Qingdao and it has a marketing office in Shanghai. Gibson also makes its cheaper Epiphone guitar line at a factory in southern Guangdong Province."

http://www.chinalawblog.com/2006/12/gibson_guitars_from_kalamazoo.html

Ja, där ser man.

Lustigt att de framställer sig som det typiska "Amerikanskblodiga företaget" om de tillverkar en del av sina gitarrer i Asien. Att de hade dotterbolag såsom Epiphone som tillverkades där visste jag om, men inte att deras egna märke blir tillverkat där.

Inte för att det har någon enorm betydelse, men jag tycker ändå att det var en del av Gibson att de faktiskt var amerikanskt.
Citera
2010-10-08, 20:31
Medlem
EddieShredders avatar
Grattis till god gitarrsmak. I min lilla bubbla mår jag mkt bättre av att lira på en gura som jag vet satt i näven på en människa för 30 år sedan. Har ehuru aldrig lirat på en riktig taskig Gibson LP std, så det blir nog bra vilket alt du än väljer. Gamla gitarrer börjar ju dessutom få ett farligt högt samlarvärde, så ekonomiskt och funktionellt tjänar du nog mer på den nyare varianten
Citera
2010-10-09, 00:03
Medlem
kames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieShredder
Grattis till god gitarrsmak. I min lilla bubbla mår jag mkt bättre av att lira på en gura som jag vet satt i näven på en människa för 30 år sedan. Har ehuru aldrig lirat på en riktig taskig Gibson LP std, så det blir nog bra vilket alt du än väljer. Gamla gitarrer börjar ju dessutom få ett farligt högt samlarvärde, så ekonomiskt och funktionellt tjänar du nog mer på den nyare varianten

Jo visst frästas det med att ha en gitarr som varit med ett tag

Hur menar du? Om den äldre gitarren har ett höre samlarvärde och jag får den för samma pris som den nyare, Hur kan jag då tjäna på att köpa den nyare? Är det någon skillnad på 1982 och 1997? Hittade en för samma pris från 1997 som var väldigt mycket finare i lacken än den äldre. Men den äldre har ju sin charm med. Oroar mig mest just nu att den kommer väga för mycket. Jag är trots allt inga 2+ meter muskellberg

Är det viktskillnad på en 82a och 97a? Förlorar man något på vikt-redukeringen?
Citera
2010-10-09, 01:43
Medlem
Headshrinkers avatar
Citat:
Jo visst frästas det med att ha en gitarr som varit med ett tag

Hur menar du? Om den äldre gitarren har ett höre samlarvärde och jag får den för samma pris som den nyare, Hur kan jag då tjäna på att köpa den nyare? Är det någon skillnad på 1982 och 1997? Hittade en för samma pris från 1997 som var väldigt mycket finare i lacken än den äldre. Men den äldre har ju sin charm med. Oroar mig mest just nu att den kommer väga för mycket. Jag är trots allt inga 2+ meter muskellberg

Är det viktskillnad på en 82a och 97a? Förlorar man något på vikt-redukeringen?

Beror givetvis på skick men jag hade nog köpt den nyare om den inte är uppborrad för då känns det som att det är en acke gura du har på axeln. En les paul ska vara tung och det ska kännas att den väger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in