2010-10-07, 23:21
Medlem
The-Johnnys avatar
Vet inte om det här är rätt forum så ursäkta mig ifall det inte är det.

Jag köpte idag en ny dator till mina småsyskon men har stött på ett problem som jag försökt lösa i timmar men ingenting funkar. Datorn kom direkt installerad med Windows 7 64-bit. Grafikkortet har en utgång, VGA. Likaså har bildskärmen. Problemet är att det dyker upp flimmer ibland och bilden är ständigt oskarp. Den är inte så oskarp att datorn inte kan användas, men den är det tillräckligt för att jag ska irritera mig på det. Exempelvis så ser man en svag skugga lite snett bakom alla ikoner.

Jag har ställt in datorn på rekommenderad upplösning men det funkar inte. Jag har testat alla upplösningar det finns, alla frekvenser det finns, uppdaterat drivrutinerna osv men ingenting funkar. Jag testade min egen bildskärm (23 tums full hd) och samma problem där också.

Det ironiska i det hela är att jag för nån vecka sedan köpte en begagnad dator och den hade exakt samma problem fastän det var en helt annan bildskärm (som följde med på köpet) och så körde den windows xp. Jag trodde att det var nåt fel på datorn och lämnade därför tillbaks den... o så får jag samma problem med den nya datorn. Har jag missat något?

Kan nån hjälpa mig?
Citera
2010-10-08, 01:15
Medlem
bergsturks avatar
Sånt här brukar bero på kass kvalitet på analoga kablar eller störningar. Leta upp den fetaste VGA-kabel du har och byt till den, eller lyft bort kablaget från ormboet av strömkabel, eller koppla ur din KVM-switch. Dvs, öka kvaliteten på den analoga signalen.
Citera
2010-10-08, 01:55
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Sånt här brukar bero på kass kvalitet på analoga kablar eller störningar. Leta upp den fetaste VGA-kabel du har och byt till den, eller lyft bort kablaget från ormboet av strömkabel, eller koppla ur din KVM-switch. Dvs, öka kvaliteten på den analoga signalen.

Okej, tack för svaret. Ska nog se ifall jag kan låna en VGA-kabel av en kompis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in