2010-10-07, 21:40
Medlem
Innan jag börjar så vill jag bara säga att jag blir förvånad om det inte finns en liknande tråd som jag inte hittat, det vore skumt... Men alla mods är välkommna att ta bort/flytta på tråden om den redan existerar.

Önsketänkandet vore om det kunde bli en egen kategori under musik då varje låt får en egen tråd där man kan diskutera och tolka texten på.

Men iallafall som rubriken lyder kan man här ange en låt och diskutera hela texter eller citat i den.

Bara att börja posta!
Citera
2010-10-07, 22:05
Medlem
kaxerus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasporr
Ursäkta off topic, men tråden är helt fel placerad.

Helt felplacerad tycker jag nog var att ta i. Musik allmänt hade väl varit vad som passade bäst, medan till exempel underforumet för rasforskning hade varit längre ut och vandrat.

Jag slänger även in den generella tolkningen "den handlar om heroin och kärlek" på alla texter som kommer postas i tråden.
Citera
2010-10-07, 22:20
Medlem
Kasporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxeru
Helt felplacerad tycker jag nog var att ta i. Musik allmänt hade väl varit vad som passade bäst, medan till exempel underforumet för rasforskning hade varit längre ut och vandrat.

Jag slänger även in den generella tolkningen "den handlar om heroin och kärlek" på alla texter som kommer postas i tråden.

Även tappra försök måste ibland spolas ner i toaletten.
Men visst, kunde funnit ett bättre adjektiv.

Kiss from a Rose - Seal. Där är bara att välja mellan de två orden i din generella tolkning
Citera
2014-11-11, 20:34
Medlem
Gautamas avatar
Crowded House - Don't Dream It's Over (Vad betyder titeln?)

Menar han "Don't dream, it's over"? Alltså med komma. Typ: "Dröm inte, det är ändå över."?

eller

Menar han "Don't dream it's over"? Alltså utan komma. Typ "Dröm inte att det ska vara över"?
Citera
2014-11-11, 20:39
Medlem
Snides avatar
Det förstnämnda var det jag tänkte på i alla fall.

Efter att ha lyssnat på låten tror jag dock på det sistnämnda. Det borde ha stått Don't dream. It's over annars också.
Senast redigerad av Snide 2014-11-11 kl. 20:46.
Citera
2014-11-11, 20:44
Medlem
apelsinhimlens avatar
Det är inget kommatecken om du läser på skivkonvolutet. Tolkar det som att det är inte över, det finns fortfarande hopp, men jag kan ha fel.

Herre Jesus så bra de två första skivorna med Crowded House är. Debuten är väldigt, väldigt lyckad och uppföljaren Temple Of Low Men är ännu bättre och en tveklös femma.

Finns inte ett svagt spår på Temple Of Low Men, kanske en av de bättre popplattorna från 80-talet.

Monumentalt bra popmusik. Måste lyssna på den omedelbart!
Citera
2016-07-30, 01:33
Medlem
Några år senare - Jag har en låt som min kille beskrev som en kärlekssång, Roger Pontares "Berg av is", som jag är intresserad av hur andra personer tolkar.

När jag hörde låten för första gången, för några minuter sedan, så kände jag mer att det var en låt om förlorad/avslutad kärlek. Hur skulle ni andra människor beskriva låtens innebörd?
Citera
2019-02-06, 01:15
Medlem
Knivur-273s avatar
Finns det någon

Finns det någon som kan tolka allt om Owe Törnkvists sång om Alptoppens ros ?

Det handlar om Doffes misslyckade kärlek till Eva Braun, om jag skall hjälpa till för den eftir blivne, som inte förstått saken.

Länken från YT: https://www.youtube.com/watch?v=GfiRCoTQQNE

?
Senast redigerad av Knivur-273 2019-02-06 kl. 01:18.
Citera
2019-02-06, 01:17
Medlem
Fetimajns avatar
Misslyckad? Dom gifte sig ju på slutet.
Citera
2019-02-06, 01:20
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetimajn
Misslyckad? Dom gifte sig ju på slutet.
Så sant, men jag och min fru gick lyckligare väg Inte Walther PPK eller cyanvätesyra utan olika vägar i vänskap
Senast redigerad av Knivur-273 2019-02-06 kl. 01:24.
Citera
2019-02-06, 01:29
Medlem
Knivur-273s avatar
Visan innehåller en massa referenser. Därför startade jag en tråd. Visan är liksom lite döljd.

Jag tycker verkligen synd om Eva Braun som valde fel man. Hon fick aldrig en man som hon önskade.

Gapa efter mycke, mista hela stycke, heter det på Svensk eller Öchötska.

Hon ville vara i tycke med stor man, hon föll med honom. Att ta cyanvätesyra i en bunker under tung artilleribeskjuting är nog inte så värst det bästa slutet eller bröllopet, särskilt som den äkta mannen just nu har skjutit sig själv i huvudet med 9mm kort.

Man kan undra om de någonsin gick i säng...
Senast redigerad av Knivur-273 2019-02-06 kl. 02:02.
Citera
2019-02-06, 01:45
Medlem
Knivur-273s avatar
Det sägs att Doffe vägrade att hoppa i säng med relativt vackra Eva Braun Hon trånade Skulle jag trånat som kvinna, skulle det inte varit efter honom.

Hon skulle kunnat fara efter vilken man som helst som hon råkade välja efter penning eller makt.

Det är saken.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-02-06 kl. 01:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in