• 1
  • 2
2010-10-07, 20:59
Medlem
soda13s avatar
som rubrik, min laptop dör då och då av någon anledning. vad jag nu misstänker är att jag tror den blir överhettad, för när den dog nu sist så kände jag på undersidan och den var brännvarm. kan det vara anledningen? eller finns det andra faktorer som skulle orsaka min dator att dö då och då
Citera
2010-10-07, 21:09
Medlem
Flytande_argots avatar
Förmodligen överhettning. Testa att lysa in med en kraftig ficklampa vid fläkt-utblåset så ser du om det sitter en massa damm där. Annars kan du testa att lyfta upp datorn någon centimeter från underlaget du har den vilande mot med någon typ av plintar.

Sista utvägen om det inte hjälper att blåsa den ren från damm och/eller lyfta upp den är att köpa en kylplatta.

Ett tips när det gäller fläktarna är att se till att rengöra själva bladen väldigt nogrannt. Det byggs upp damm och smuts på dem vilket gör att de inte skär luften speciellt effektivt vilket påverkar deras verkningsgrad rätt drastiskt. Kan du inte öppna datorn utan att bryta garantind så funkar det att pilla rent med en piprensare eller en tops som är lätt fuktad.

Se dock till att plocka ur batteriet innan du gör det så slipper du kortsluta något på moderkortet av misstag. Ligger spänning kvar i burken även när den är avslagen så länge batteriet sitter kvar.
Citera
2010-10-07, 21:13
Medlem
Jens.Bonds avatar
håller med honom där uppe. det är vanligt med överhettning på laptops.
Citera
2010-10-07, 21:13
Medlem
Curses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soda13
som rubrik, min laptop dör då och då av någon anledning. vad jag nu misstänker är att jag tror den blir överhettad, för när den dog nu sist så kände jag på undersidan och den var brännvarm. kan det vara anledningen? eller finns det andra faktorer som skulle orsaka min dator att dö då och då

Hmm.... Laptops brukar ju vara lite känsligare för överhettning då allt i den sitter rätt trångt i dom... och låter ju onekligen som att det är fallet hära också... kan ju pröva att blåsa rent den på nått sätt, kanske hjälper... eller så måste du lämna in den!!

EDIT: Några hann före, men men
Citera
2010-10-07, 21:18
Medlem
soda13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Förmodligen överhettning. Testa att lysa in med en kraftig ficklampa vid fläkt-utblåset så ser du om det sitter en massa damm där. Annars kan du testa att lyfta upp datorn någon centimeter från underlaget du har den vilande mot med någon typ av plintar.

Sista utvägen om det inte hjälper att blåsa den ren från damm och/eller lyfta upp den är att köpa en kylplatta.

Ett tips när det gäller fläktarna är att se till att rengöra själva bladen väldigt nogrannt. Det byggs upp damm och smuts på dem vilket gör att de inte skär luften speciellt effektivt vilket påverkar deras verkningsgrad rätt drastiskt. Kan du inte öppna datorn utan att bryta garantind så funkar det att pilla rent med en piprensare eller en tops som är lätt fuktad.

Se dock till att plocka ur batteriet innan du gör det så slipper du kortsluta något på moderkortet av misstag. Ligger spänning kvar i burken även när den är avslagen så länge batteriet sitter kvar.

vart sitter fläkt-utblåset och hur mkt kostar en kylplatta? jag tror garantitiden är ute sedan ett tag sen, har haft den här burken i snart fyra år nu.
Citera
2010-10-07, 21:25
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
vart sitter fläkt-utblåset och hur mkt kostar en kylplatta? jag tror garantitiden är ute sedan ett tag sen, har haft den här burken i snart fyra år nu.

Starta burken och känn med handen var luften blåser ut (förhoppningsvis).

Kylplattor finns i hur många modeller och prisklasser som helst.

Men om du misstänker att det sitter en massa smuts och damm i vägen för fläkten, stäng då av datorn och ta en tandpetare som du sticker in i utblåset så att du hindrar fläkten från att snurra och sedan blåser du som fan rakt in. Har du tur då så kommer det att flyga ut en massa skit från luftintaget i andra änden av burken.

Anledningen till att du bör låsa fläktbladen med en tandpetare är att du inte riskerar att skada själva fläkten genom att låta den snurra åt fel håll och med för högt varvtal.

Men det är inte direkt raketforskning. Datorn blir förmodligen överhettad på grund av att luft inte kan strömma fritt genom fläktsystem och kylflänsar som det är tänkt vilket orsakar överhettningen som i sin tur stänger av datorn för att skydda elektroniken.

Om du är osäker så lämna in datorn till en datorfirma så fixar de rengöringen för 200-300 kronor.
Citera
2010-10-08, 10:25
Medlem
pouandreass avatar
Citat:

Dålig heatsink, gammal kylpasta... finns många faktorer.
Men som personen nedanför nämner så handlar det troligtvis om damm.

Blås ur datorn med högtrycksluftpump. Du behöver inte tänka på att fläkten kan skadas.
Den risken är obefintlig. Köp en kylplatta om problemet inte blir löst. Kostar 199kr på MediaMarket.

/a

d.s är du kunnig och vågar skruva i datorn så kan du byta kylpastan.
P.M mig om du har problem eller vill ha guidning om hur du byter kylpastan i just din modell.
Citera
2010-10-08, 10:33
Medlem
morkfromorks avatar
Jag brukar försiktigt dammsuga alla öppningar, fungerar bra.
Citera
2010-10-08, 11:22
Medlem
tapirs avatar
Jag har samma problem på min HP, först dog den när jag hade varmt i lägenheten, sen när jag hade den i knät och till sist när jag hade den på bordet så nu har jag den på bordet men upphöjd av en bok så att avkylningen blir lite bättre, ALDRIG MER I HELVETE HP är allt jag har att säga.
Citera
2010-10-08, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
Jag har samma problem på min HP, först dog den när jag hade varmt i lägenheten, sen när jag hade den i knät och till sist när jag hade den på bordet så nu har jag den på bordet men upphöjd av en bok så att avkylningen blir lite bättre, ALDRIG MER I HELVETE HP är allt jag har att säga.

Jag hade samma problem, men nu har jag köpt en stationär HP istället och problemet är löst. :P
Citera
2010-10-21, 02:20
Medlem
soda13s avatar
kan någon vara möjlig att peka ut vart fläkten sitter och hur man rensar den från damm?
http://img514.imageshack.us/img514/2044/img3127u.jpg
har skruvat ur varenda möjliga skruv jag kan för att försöka dra bort "skalet" på undersidan
Senast redigerad av soda13 2010-10-21 kl. 02:23.
Citera
2010-10-21, 16:07
Medlem
wtbsnuss avatar
När du ändå varit där och pillat bort en del skruvar kan du ju öppna upp datorn och rengöra göra rent fläkten från allt damm. =D
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in