2010-10-07, 14:24
Medlem
vetickes avatar
Hejsan! Ska fota lite hästhoppning vilket jag har gjort innan, men denna gången är det inomhus. Har en canon eos 500d.

Objektiven är sigma 30-700 och canon efs 18-55.

Vilket objektiv tror ni funkar bäst? Kommer ju närmast med sigmat men antar att det är lite för mörkt för att det ska bli bra?

Vilka inställningar rekommenderar ni?

Tacksam för hjälp
Citera
2010-10-07, 16:47
Medlem
Nagas avatar
Skulle satsa på det som är mest ljusstarkt, det innebär lägsta siffra för bländaren, tex om det ena är 3,5-5,6 och det andra är 4,5-6,3 så borde det funka bättre med det som har 3,5, problemet är att det är när du är som mest utzoomat, så om det är liknande värden på dem kan det vara så att det som i teorin borde vara "sämre" faktiskt har större bländare (lägre siffra) på den brännvidd du vill använda.

Sannolikt kommer du bli tvungen att dra upp ISOn rätt högt för att få skarpa bilder och därmed få en del brus.

För inställning borde det väl vara vettigt att sätta kameran på AV och rulla ner till lägsta möjliga värde, för att få så korta exponeringstider som möjligt. ISO så högt det går att sätta den utan att det blir allt för mycket brus, runt 600-800 kanske skulle funka.
Citera
2010-10-07, 21:08
Medlem
mmas avatar
Hur är lokalen? Bara ljus via lysrör eller är det stora fönster och mycket "riktigt" ljus som släpps in`?
Citera
2010-10-07, 22:49
Moderator
rotadents avatar
30-700 är en riktig monsterzoom Nej, men skämt åsido så är det ju två ljussvaga objektiv du har där och det är inte särskilt optimalt inomhus. Risken finns väl att autofokusen är slö på Sigmat i dåligt ljus också, då lär 18-55 vara något bättre. Jag antar att det är en hyfsat billig Sigma du har? Tyvärr brukar billigare telezoomar tappa fort när ljuset är dåligt.
Citera
2010-10-08, 12:44
Medlem
Chozos avatar
Inte för att låta negativ, men... inget av de där objektiven är ju särskilt ljusstarka och ridhus är inte direkt kända för att ha bra belysning. Blixt är uteslutet då du inte kommer kunna stå så pass nära att den faktiskt gör nytta (och om du hade kunnat göra det hade du troligen inte fått använda den).

Vet du hur nära du kommer kunna att stå? Jag hade nog satsat på 18-55 i första hand, men även tagit med 70-300'at för att kunna variera lite. Gällande inställningar så hade jag kört AV, ställt in största bländaren som objektivet kan ge samt iso 1600, tagit en testbild och sedan ljusterat ison beroende på vad man hade fått för slutartider. För sport där det förekommer snabba rörelser bör man väl i alla fall ha 1/250 i slutartid, och det är verkligen i minsta laget.

Lycka till!
Citera
2010-10-08, 17:54
Medlem
vetickes avatar
Tack för alla svar Har jag något att utgå efter imorgon.
Citera
2011-01-12, 22:08
Medlem
Beror lite på hur hög ISO du kan gå upp på utan att få för mycket brus. Du måste ju ha rätt snabb slutare för att inte få rörelseoskärpa. Stativ kan ju vara ett tips.
Citera
2011-01-13, 14:17
Medlem
Chozos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testar123
Beror lite på hur hög ISO du kan gå upp på utan att få för mycket brus. Du måste ju ha rätt snabb slutare för att inte få rörelseoskärpa. Stativ kan ju vara ett tips.
Finns ingen mening med stativ då man behöver ha snabba slutartider, skulle ju i så fall vara ett enbens-stativ för att få lite avlastning gällande vikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in