2010-10-07, 12:21
Medlem
Denoms avatar
Funderade på scenariot, för hade jag förlorat mitt arbete (och vita lön) nu hade jag inte haft några problem att överleva, de svarta pengar jag har och tjänar räcker gott och väl till alla utgifter. Problemet lär väl vara att skatteverket undrar hur jag kan betala för min överlevnad utan någon inkomst. Vad svarar man då?

För det lär väl bli svårt att ta sig ur den jobbiga sitsen utan att skaffa sig en vit inkomst? Eller går det att skylla på att man lever på sparade pengar sedan tidigare?
Citera
2010-10-07, 12:22
Medlem
Fimparens avatar
Säg att dina föräldrar hjälper dig
Citera
2010-10-07, 12:26
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimparen
Säg att dina föräldrar hjälper dig

Eller att du lånar pengar av dina föräldrar, tryck riktigt mycket på att du verkligen måste betala tillbaka pengarna.
Citera
2010-10-07, 13:51
Medlem
Kasakis avatar
Det är väl bara säga att du hade pengar undansparat eller vad som ?
Citera
2010-10-13, 18:15
Medlem
Problemet är att det inte går att säga att man får pengar eller att dom var sparade tidigare eftersom det ska gå att spåra pengarna vilket det oftast gör om dom är vita. Har du fått dom av mamma/pappa/släkting och dom är vita får du dom digitalt, annars ska denne kunna svara på vart pengarna kommer från. Samma sak om du lever på sparade pengar, är dom vita visar du ju bara upp hur du fått dom men det kan du ju inte göra nu.

Det bästa i din/den situationen torde väl vara att ansöka om någon form av A-kassa eller annat bidrag, om du lever på 5k eller 50k per månad torde vara ganska svårt att bevisa så länge du inte spenderar pengarna på tex bilar.
Citera
2010-10-13, 18:28
Medlem
Säg att du prostituerar dig. Tänkte säga säljer knark men det är ju olagligt.
Citera
2010-10-13, 20:57
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Säg att du prostituerar dig. Tänkte säga säljer knark men det är ju olagligt.

Man måste betala skatt och sociala avgifter på alla inkomster från eget företagande, även som prostituerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in