2011-01-11, 00:01
Medlem
Calydonians avatar
Jag har läst runt lite angående ämnet, lite klokare blir man kanske men behöver ändå ställa några frågor.

Det snackas mycket om att fuzzen ska ligga så tidigt som möjligt efter guran, jag har en earthquaker hoof samt en boss dist - förlorar man mycket ton från fuzzen på att köra disten före fuzzen?

Är det viktigt att köra tunern via omkopplare eller är det skit samma så länge den är först i ledet? Om man bör koppla om, har någon tips på vart man ska kolla efter en bra switch?

Min slutliga och viktigaste fråga. Jag har en boss octave 3. Vart FAN ska man placera den?

Tack på förhand.
Citera
2011-01-11, 13:57
Medlem
risters avatar
Men shit, är det fortfarande ingen som tror på att ens egna öron funkar bäst?

Flytta runt pedalerna och prova er fram, det finns ingen regel som säger att fuzz ska vara före eller efter chorus eller reverb i effektloopen eller oktav först eller vafan. Prova er fram.

Tuners är, dock, i princip aldrig smart att ha efter en effekt. Ha stämpedalen först, i regel brukar de mutea utgången när man stämmer. Annars får man krångla med en loop.
Citera
2011-01-12, 16:51
Medlem
Calydonians avatar
...fast jag har en delaypedal men ingen effektloop. Då kanske det är bra att placera den sist i ledet?
Citera
2011-01-12, 16:53
Medlem
SarangHaes avatar
När det gäller distbaserade effekter har jag hört att de bör sitta i gitarrsignalen istället för loop, är detta också bara en smaksak?
Citera
2011-01-12, 20:08
Medlem
Protheuss avatar
Beror helt på musiken du ska köra, Kevin Shields från My Bloody Valentine har flera gånger haft dist efter reverben, det skapar ett väldigt speciellt ljud. Experimentera tills du hittar något du gillar.
Citera
2011-01-13, 23:32
Medlem
Greengrasss avatar
Har läst lite här och jag skulle gärna få lite råd av switchar eller "loopar" eller vad det heter , eftersom jag också börjar dra på mig en hel del pedaler

Gitarr--Vox wah wah--Boss Dyna Drive--Big Muff--Boss ch-1--Boss rv-5--Boss dd-7--MusicMan 410HD

Bör jag kanske koppla delay, reverb och chorusen i en loop eller, hur hade ni gjort?
Citera
2011-01-14, 12:52
Medlem
risters avatar
Det enda jag själv skulle ha i förstärkarens effektloop är reverb då reverbet inte påverkas av förstärkarens försteg (effektloopen sitter i 99% av fallen mellan för- och slutsteg i en förstärkare, samma sak med eventuellt inbyggt fjäderreverb eller annat reverb i en förstärkare). Jag gillar att ha delay innan försteget, dvs. inte i loopen, då det är rätt schysst att låta försteget kötta till alla ekon (speciellt om man har ett digitalt delay).

:Edit: Men vill man, som någon talare ovan sa, ha Kevin Shields sound så rätt reverb, dist, reverb, dist så är ni hemma.

Chorus får gärna vara var som helst i pedalkedjan framför förstärkaren, det brukar oftast finnas möjlighet att ändra mix/blend eller fx-level på choruspedaler så man inte drunkar helt.

Wah funkar väldigt olika beroende på om den är före eller efter dist/fuzz/smuts/skräp. En wah-wah är ju ett variabelt filter (med resonans), tänk på vad summan av pedalerna blir om du har den före eller efter dist.

(nu frångick jag mina "prova er fram själv, puckon"-principer... förlåt )
Citera
2011-01-14, 13:21
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greengrass
Har läst lite här och jag skulle gärna få lite råd av switchar eller "loopar" eller vad det heter , eftersom jag också börjar dra på mig en hel del pedaler

Gitarr--Vox wah wah--Boss Dyna Drive--Big Muff--Boss ch-1--Boss rv-5--Boss dd-7--MusicMan 410HD

Bör jag kanske koppla delay, reverb och chorusen i en loop eller, hur hade ni gjort?

Om du tänkt hålla dig till den mängden pedaler, så tipsar jag om Radial Bigshot. De är helt passiva, kräver därför ingen ström och påverkar inte din signal. Enda nackdelen är att den saknar dioder men har du öron så går det nog ändå.
Citera
2011-01-15, 18:41
Medlem
Greengrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarangHae
Om du tänkt hålla dig till den mängden pedaler, så tipsar jag om Radial Bigshot. De är helt passiva, kräver därför ingen ström och påverkar inte din signal. Enda nackdelen är att den saknar dioder men har du öron så går det nog ändå.

Okej till vilken fördel bör jag använda mig av en effektloop ?
Hur fungerar det osv?
Citera
2011-01-15, 18:46
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greengrass
Okej till vilken fördel bör jag använda mig av en effektloop ?
Hur fungerar det osv?

Du slipper stepdansa runt dina pedaler ifall det ljudet du vill nå erfordrar att du stänger av exempelvis tre pedaler och sätter igång tre nya.
Det finns ju såklart större switchar ifall du skulle vilja utöka din samling. En sån här ska bli min en dag: http://www.thomann.de/se/carl_martin_octaswitch.htm

Tänk ungefär hur en billig digitaliserad transistorsförstärkare fungerar: du väljer olika "presets", dvs olika kombinationer av förstegsljud och effekter. Med loopswitch gör du likadant fast med pedaler och troligtvis mer genuint resultat.
Senast redigerad av SarangHae 2011-01-15 kl. 18:55.
Citera
2011-01-15, 18:51
Medlem
Greengrasss avatar
Men för många pedaler kan det påverka ljudbilden något?
Citera
2011-01-15, 18:57
Medlem
SarangHaes avatar
Inte om du väljer pedaler varsamt, gärna med true bypass. Användaren GaletAnonym vet lite mer om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in