Citat:
Ursprungligen postat av GaletAnonym
Jag hade satt dina pedaler såhär:
1. Korg Pitchblack stämapparat
2. Ibanez WH-10 Wah wah
3. Boss FV-50L Volympedal
4. T-rex Alberta overdrive
5. Boss DS-2 Turbo Distortion
6. Electro Harmonix Big Muff Pi
7. Guyatone Rollybox PS-101 Phaser
8. Boss CE-5 Chorus Ensemble
9. Danelectro Dan-echo delay
Okej, grymt! Tack så mycket, jag ska ta och testa det här!
Citat:
Ursprungligen postat av GaletAnonym
Intressant, får man fråga varför? Det lär ju i och för sig inte ha någon större inverkan men de allra flesta(inkl jag, innan jag sålde den, överflödig jävla pedal för övrigt men det är väl att gå off topic) brukar som bekant ha den rätt tidigt i kedjan.
Sant, blir väl lite OT, men jag måste bara svara

Det är ju självklart väldigt individuellt beroende på vad man kör för musik, men som leadgitarrist i ett band som spelar en viss sorts rock så tycker jag det är väldigt, väldigt snyggt att ta hjälp av volympedalen för swells och dylikt. Men som sagt; en smaksak.
Citat:
Ursprungligen postat av enrique99
Det beror ju mycket på hur du använder pedalerna. En gyllene regel är dock att sätta stämpedalen först i kedjan, så att signalen är så ren som möjligt. Sen är mycket upp till smak osv.
Jag vet inget om wah-wah men borde inte de vara sist i kedjan? Såhär skulle jag rigga dina pedaler i alla fall (förutsatt att alla nödvändigtvis ska med).
2. Boss FV-50L Volympedal
3. Electro Harmonix Big Muff Pi
4. Guyatone Rollybox PS-101 Phaser
5. T-rex Alberta overdrive
6. Boss CE-5 Chorus Ensemble
7. Boss DS-2 Turbo Distortion
8. Danelectro Dan-echo delay
9. Ibanez WH-10 Wah wah
Med ovanstående setup kan du exprimentera med att ha igång de olika muff/dist/drive-pedalerna och låta de gå in i modulationspedalerna och delayet, till exempel låter ett korus väldigt olika om man har dist före eller efter pedalen i signalkedjan. Väldigt kul att exprimentera med, och kanske nyttigt.
Personligen skulle jag skippa en massa av pedalerna eftersom de mest tar plats och om du inte har tokigt bra kablar borde det vara en massa elektronikbrum (?). Du borde därför köpa en gate eller noise reducer om du ska ha kvar alla pedalerna. Min setup, om jag hade fått välja fritt:
2. Electro Harmonix Big Muff Pi
3. Boss CE-5 Chorus Ensemble
4. T-rex Alberta overdrive
5. Danelectro Dan-echo delay
Väldigt intressant. Jag vill väldigt gärna vilja veta varför några av er har satt Wah:n först och några har satt den sist? Men som sagt, att experimentera själv bör ju ge mig svaret på vilket som är bäst.
Problemet för mig är bara att jag inte riktigt FÖRSTÅR hur ljudet kan ändras. Det kan väl liknas som ett matematiskt problem. Om man inte FÖRSTÅR själva innebörden utav problemet så kan man inte lösa det. Men ni har alla varit till stor hjälp, så ett stort tack till er allihop!
/Andrei