• 1
  • 2
2010-10-07, 06:48
Medlem
Chikatilos avatar
Jag har aldrig förstått mig på hur man ska resonera när man bestämmer en ordning på sina effektpedaler. Jag har hur som helst nu införskaffat mig en del pedaler och ska sätta ihop ett pedalbord. Men i vilken ordning tycker ni att jag ska sätta dom?

Dessa pedaler har jag:
  • Electro Harmonix Big Muff Pi
  • Ibanez WH-10 Wah wah
  • Boss DS-2 Turbo Distortion
  • Danelectro Dan-echo delay
  • Guyatone Rollybox PS-101 Phaser
  • T-rex Alberta overdrive
  • Boss FV-50L Volympedal
  • Boss CE-5 Chorus Ensemble
  • Korg Pitchblack stämapparat

Tack på förhand
/Andrei
Citera
2010-10-07, 07:45
Medlem
Det beror ju mycket på hur du använder pedalerna. En gyllene regel är dock att sätta stämpedalen först i kedjan, så att signalen är så ren som möjligt. Sen är mycket upp till smak osv.

Jag vet inget om wah-wah men borde inte de vara sist i kedjan? Såhär skulle jag rigga dina pedaler i alla fall (förutsatt att alla nödvändigtvis ska med).

1. Korg Pitchblack stämapparat
2. Boss FV-50L Volympedal
3. Electro Harmonix Big Muff Pi
4. Guyatone Rollybox PS-101 Phaser
5. T-rex Alberta overdrive
6. Boss CE-5 Chorus Ensemble
7. Boss DS-2 Turbo Distortion
8. Danelectro Dan-echo delay
9. Ibanez WH-10 Wah wah

Med ovanstående setup kan du exprimentera med att ha igång de olika muff/dist/drive-pedalerna och låta de gå in i modulationspedalerna och delayet, till exempel låter ett korus väldigt olika om man har dist före eller efter pedalen i signalkedjan. Väldigt kul att exprimentera med, och kanske nyttigt.

Personligen skulle jag skippa en massa av pedalerna eftersom de mest tar plats och om du inte har tokigt bra kablar borde det vara en massa elektronikbrum (?). Du borde därför köpa en gate eller noise reducer om du ska ha kvar alla pedalerna. Min setup, om jag hade fått välja fritt:

2. Electro Harmonix Big Muff Pi
3. Boss CE-5 Chorus Ensemble
4. T-rex Alberta overdrive
5. Danelectro Dan-echo delay
Citera
2010-10-07, 16:29
Medlem
GaletAnonyms avatar
Som regel kör de flesta sina effekter såhär:
Stämmare - Wah/Vol - Comp(många sätter den direkt efter stämmaren så du kan testa det också och se vad du gillar bäst) - Dist(inkl overdrive, fuzz osv) - EQ(många menar dock att den bör ligga sist) - Tidsbaserade effekter(Reverb, delay, chorus, flanger och phaser etc)

Men sen går det alltid att blanda och få fram diverse obskyra ljud som ibland kan vara användbara - lyssna på Eddie Van Halen - Eruption så får du höra hur det låter när phasern kommer innan disten tex. Vänd på Wah-wahn och sätt förstärkaren i input och gitarren i output och få fram något sirenljud som jag har för mig använts av Jimmy Page. Möjligheterna är många, men den mest logiska och vanligaste pedalföljden är den jag beskrev först i inlägget.

Ordningen inom effektkategorierna:

Wah/Vol brukar oftast sitta i just den ordningen även om det egentligen inte spelar någon större roll.

Compressor

Dist, använder du fler än en pedal samtidigt? Om nej spelar det ingen roll. Om ja, hur blandar du? Personligen brukar jag ofta ha ett overdrivebaserat ljud med lite fuzz inblandat men när jag vill ha ett fuzzljud blandar jag sällan in något annat och då tycker jag det låter bäst att ha overdrivepedalen först och fuzzen sist, men som sagt - en smaksak!

EQ

Tidsbaserade effekter, jag använder bara två - delay & reverb - och jag sätter alltid delay före reverb, annat tycker jag låter konstigt. Generellt verkar de flesta ha just delay & reverb sist och typ phaser/flanger/chorus först men det är bara vad jag hört och läst, aldrig använt något av det sistnämnda.

Jag hade satt dina pedaler såhär:

2. Ibanez WH-10 Wah wah
3. Boss FV-50L Volympedal
5. Boss DS-2 Turbo Distortion
6. Electro Harmonix Big Muff Pi
7. Guyatone Rollybox PS-101 Phaser
8. Boss CE-5 Chorus Ensemble
9. Danelectro Dan-echo delay
Citera
2010-10-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaletAnonym

2. Ibanez WH-10 Wah wah

Hade satt pedalerna likadant men kanske wah wah mellan overdive- och tidseffekterna istället
Citera
2010-10-08, 15:12
Medlem
En del pedaler ska man sätta mellan gitarr och stärkare medans andra ska sitta i stärkarens effektloop.

En bra grundregel är:

Gitarr -> Stämmare -> Wahwah -> Comp -> Dist/Overdrive -> Stärkare.

I effektloopen blir det nog bäst att sätta modulerande effekter så som chorus, flanger mm först, sedan delay och sist reverb.

Eventuell EQ kan man nog flytta runt lite och sätta den där det känns bäst.

Det är iaf så jag hade gjort, men det finns säkert lika många sätt att göra detta som det finns gitarrister.
Citera
2010-10-08, 16:06
Medlem
risters avatar
Det finns en universallösning som alltid har funkat och alltid kommer att funka:

2. Koppla in resten i valfri ordning, LYSSNA, flytta runt, LYSSNA (låter det bra?), flytta lite till, LYSSNA
3. Volympedal sist, eller näst sist innan delay.

För att få bästa resultat: fokusera stenhårt på punkt 2.
Citera
2010-10-09, 06:57
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rister
Det finns en universallösning som alltid har funkat och alltid kommer att funka:

2. Koppla in resten i valfri ordning, LYSSNA, flytta runt, LYSSNA (låter det bra?), flytta lite till, LYSSNA
3. Volympedal sist, eller näst sist innan delay.

För att få bästa resultat: fokusera stenhårt på punkt 2.

Intressant, får man fråga varför? Det lär ju i och för sig inte ha någon större inverkan men de allra flesta(inkl jag, innan jag sålde den, överflödig jävla pedal för övrigt men det är väl att gå off topic) brukar som bekant ha den rätt tidigt i kedjan.

Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
En del pedaler ska man sätta mellan gitarr och stärkare medans andra ska sitta i stärkarens effektloop.

En bra grundregel är:

Gitarr -> Stämmare -> Wahwah -> Comp -> Dist/Overdrive -> Stärkare.

[b]I effektloopen blir det nog bäst att sätta modulerande effekter så som chorus, flanger mm först, sedan delay och sist reverb.[b]

Eventuell EQ kan man nog flytta runt lite och sätta den där det känns bäst.

Det är iaf så jag hade gjort, men det finns säkert lika många sätt att göra detta som det finns gitarrister.

Bra att du nämnde det, effektloopen tåls verkligen att experimentera med, det blir ett helt annat ljud om man har pedalerna(de tidsbaserade effekterna) där istället för framför, framförallt om man pressar förstärkaren till dist istället för att använda en box
Citera
2010-10-10, 22:23
Medlem
Chikatilos avatar
Citat:

2. Ibanez WH-10 Wah wah

Okej, grymt! Tack så mycket, jag ska ta och testa det här!

Citat:
Intressant, får man fråga varför? Det lär ju i och för sig inte ha någon större inverkan men de allra flesta(inkl jag, innan jag sålde den, överflödig jävla pedal för övrigt men det är väl att gå off topic) brukar som bekant ha den rätt tidigt i kedjan.

Sant, blir väl lite OT, men jag måste bara svara Det är ju självklart väldigt individuellt beroende på vad man kör för musik, men som leadgitarrist i ett band som spelar en viss sorts rock så tycker jag det är väldigt, väldigt snyggt att ta hjälp av volympedalen för swells och dylikt. Men som sagt; en smaksak.

Citat:
Ursprungligen postat av enrique99
Det beror ju mycket på hur du använder pedalerna. En gyllene regel är dock att sätta stämpedalen först i kedjan, så att signalen är så ren som möjligt. Sen är mycket upp till smak osv.

Jag vet inget om wah-wah men borde inte de vara sist i kedjan? Såhär skulle jag rigga dina pedaler i alla fall (förutsatt att alla nödvändigtvis ska med).

2. Boss FV-50L Volympedal
3. Electro Harmonix Big Muff Pi
5. T-rex Alberta overdrive
6. Boss CE-5 Chorus Ensemble
7. Boss DS-2 Turbo Distortion
8. Danelectro Dan-echo delay
9. Ibanez WH-10 Wah wah

Med ovanstående setup kan du exprimentera med att ha igång de olika muff/dist/drive-pedalerna och låta de gå in i modulationspedalerna och delayet, till exempel låter ett korus väldigt olika om man har dist före eller efter pedalen i signalkedjan. Väldigt kul att exprimentera med, och kanske nyttigt.

Personligen skulle jag skippa en massa av pedalerna eftersom de mest tar plats och om du inte har tokigt bra kablar borde det vara en massa elektronikbrum (?). Du borde därför köpa en gate eller noise reducer om du ska ha kvar alla pedalerna. Min setup, om jag hade fått välja fritt:

2. Electro Harmonix Big Muff Pi
3. Boss CE-5 Chorus Ensemble
5. Danelectro Dan-echo delay

Väldigt intressant. Jag vill väldigt gärna vilja veta varför några av er har satt Wah:n först och några har satt den sist? Men som sagt, att experimentera själv bör ju ge mig svaret på vilket som är bäst.

Problemet för mig är bara att jag inte riktigt FÖRSTÅR hur ljudet kan ändras. Det kan väl liknas som ett matematiskt problem. Om man inte FÖRSTÅR själva innebörden utav problemet så kan man inte lösa det. Men ni har alla varit till stor hjälp, så ett stort tack till er allihop!

/Andrei
Citera
2010-10-13, 19:02
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chikatilo
Sant, blir väl lite OT, men jag måste bara svara Det är ju självklart väldigt individuellt beroende på vad man kör för musik, men som leadgitarrist i ett band som spelar en viss sorts rock så tycker jag det är väldigt, väldigt snyggt att ta hjälp av volympedalen för swells och dylikt. Men som sagt; en smaksak.

Ja att den är totalt jävla onödigt var väl kanske att ta i, det jag menar är att i de allra flesta fall kan volympedalens funktion ersättas av gitarrens volymkontroll(i alla fall om gitarrens volymratt är kopplad till alla mikrofoner eller om man håller sig på en mick). Men så klart, ska man fladdra med volymen tillräckligt mycket samtidigt som man spelar ett snabbt solo som inte riktigt tillåter att lillfingret får jobba med volymratten så ja, då är det väl kanske inte helt fel med en volympedal.
Citera
2010-10-13, 22:54
Medlem
Gingers avatar
1 Ibanez WH-10 Wah wah Alltid Wah wah först. (Spektrumet av signalen är störst där)

2 Electro Harmonix Big Muff Pi Sen alltid "Distorsion av signalen efter Wha wha eller liknande"
Boss DS-2 Turbo Distortion
T-rex Alberta overdrive

3.Boss CE-5 Chorus Ensemble (Bra val av Chorus)

ALLTID delay sist! Om du nu inte vill ha Reverb sist.
Danelectro Dan-echo delay

Sist. Boss FV-50L Volympedal

Sen har du en omkopplare så du kan koppla om till din Korg Pitchblack stämapparat.
Att hela tiden köra den genom en Stämapparat snor massa med kraft av gitarren,
Citera
2010-10-13, 23:20
Medlem
Det är lite konstigt att ingen pratar om förstärkarens effektloop. Att sätta t.ex. en reverbpedal mellan gitarr och förstärkare är i min värld rätt märkligt. Reverb ska man ha i effektloopen. Det samma gäller enligt mig med modulerande effekter (chorus, phaser mm), och även delay även om den kan vara rätt kul att leka runt med och ha på andra ställen också.
Citera
2010-10-14, 21:04
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
Det är lite konstigt att ingen pratar om förstärkarens effektloop. Att sätta t.ex. en reverbpedal mellan gitarr och förstärkare är i min värld rätt märkligt. Reverb ska man ha i effektloopen. Det samma gäller enligt mig med modulerande effekter (chorus, phaser mm), och även delay även om den kan vara rätt kul att leka runt med och ha på andra ställen också.

Bra sagt...
Loopen är egentligen underskattad.
T.ex skall du ha en chorus pedal, och köra med stärkarens dist, så MÅSTE du sätta pedalen i loopen.

Annars får du bajs ljud
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in