Jag köpte min iMac 27" för några månader sedan och har installerat bootcamp + win xp för att kunna lira diverse spel. Problemet är att Apples instruktioner om att hålla inte Option (Alt) tangenten när man startar datorn bara fungerar ungefär en av tio gånger. Jag misstänker att det är på grund av att tangentbordet inte har hunnit få kontakt med datorn ännu plus att tidsfönstret för när man ska trycka ner Alt-tangenten är på tok för litet. Finns här någon som har en lösning på detta? Känns ju patetiskt att det ska va så stört jobbigt!
Det enda är nog att koppla in ett tangentbord med sladd. Jag läste om problemet på Apples supportsidor, men kom aldrig så långt att jag uppfattade någon lösning.
Du ska också kunna välja bootcamp-partitionen under "startskiva" i systeminställningarna i Mac OS och sedan klicka på knappen "starta om".
Då har du dessutom ändrat standardstartskivan, och datorn startar i Windows automatiskt i fortsättningen.
I Windows skall du kunna göra samma sak om du installerat alla drivrutiner från apples systemskiva. Då finns startskiveinställningarna i kontrollpanelen, under "BootCamp".
EDIT: Om du skall starta med Alt-tangenten så kan du trycka in tangenten omedelbart efter att du tryckt på startknappen på datorn. Du behöver inte vänta till någon speciell tidpunkt. Sedan håller du tangenten intryckt tills du får upp uppstartslistan. Sen kan det fortfarande bli problem med ett trådlöst tangentbord. Jag gillar personligen inte apples trådlösa tangentbord alls. Jag kör på ett trådbundet istället (använder mycket de numeriska tangenterna).
Senast redigerad av ei96byod 2010-10-06 kl. 20:41.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!