• 1
  • 2
2010-10-06, 18:49
Medlem
Här jobbar vi på att samla snaskigheter om denne gamle Sovjetkramare som på något mystiskt vis lyckats skaffa sig en professorstitel och tillfälle att uttala sig om både det ena och andra i media.

Hur kan en femtekolonnare som när det begav sig gladeligen skulle ha lämnat över Sverige till sovjetryssen mot ett paket papyrosser nu anses ha så hög trovärdighet?

Har någon här mött honom i verkligheten? Erfarenheter av honom? Svin eller trevlig? Gått över lik eller meritokrat? Sponsrad av KGB eller hederligt arbete? Ös på bara - ut med skeletten ur Ulf Bjerelds garderob!

För att få lite grundläggande kött på benen citerar jag artikeln om honom på Wikipedia här nedan:

Ulf Bjereld
Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök

Ulf Ingvar Bjereld, född 10 december 1957 i Båstad, är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet samt styrelseledamot i Sveriges kristna socialdemokraters förbund.

Bjereld tog examen vid Journalisthögskolan i Göteborg 1978. Han var under några år medlem av Kommunistiska partiet marxist-leninisterna (revolutionärerna) (KPML(r)), men återvände till socialdemokratin i mitten av 1980-talet. Han kombinerade journalistisk verksamhet vid bland annat Göteborgs-Tidningen (GT) med andra arbeten, bland annat inom och sjukvården (Kallebäcks sjukhem). Erfarenheterna från Kallebäcks sjukhem resulterade i romanen Anna, avdelning 13 (Göteborg: Författares bokmaskin, 1981).
Innehåll
[göm]

* 1 Forskargärning
* 2 Författargärning
* 3 Andra engagemang
* 4 Referenser
* 5 Externa länkar

Forskargärning [redigera]

Som forskare har Bjereld inriktat sig på svensk utrikes- och säkerhetspolitik, bland annat Sveriges roll i Israel-Palestina-konflikten, kön och politik, politisk opinionsbildning samt globaliseringsfrågor. Han har varit huvudansvarig för de mångvetenskapliga forskningsprogrammen Sverige under kalla kriget och Övervakningssverige. Han ingår i ledningsgruppen för det pågående forskningsprogrammet Makt, Identitet, Modernitet (MIM-programmet) med statsvetare, sociologer och medieforskare från de olika skandinaviska länderna. Han har publicerat sig i internationella tidskrifter som t ex International Studies Quarterly, Journal of Peace Research, Gender & Society, Scandinavian Political Studies och International Review of Sociology.

Han har handlett 15 doktorander fram till disputation. Sedan 2006 är han prefekt vid statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet.
Författargärning [redigera]

Bjereld har publicerat flera böcker, själv och tillsammans med andra. Tillsammans med sin hustru Marie Demker, som också är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, skriver han en trilogi om hur den snabba kommunikationsteknologiska utvecklingen påverkar politik och samhällsliv. Första delen heter I Vattumannens tid? En bok om 1968 års auktoritetsuppror och dess betydelse i dag (Stockholm: Hjalmarson & Högberg, 2005), den andra delen, Kampen om kunskapen. Informationssamhällets politiska skiljelinjer (Stockholm: Hjalmarson & Högberg, 2008). Den tredje och avslutande delen planeras utkomma 2011 under titeln Den nödvändiga politiken. Makt och motstånd i en individualiserad tid.

Bland Bjerelds många övriga böcker kan nämnas doktorsavhandlingen Svensk Mellanösternpolitik (Carlssons bokförlag, 1989), Utrikespolitiken som slagfält. De svenska partierna och utrikesfrågorna (Stockholm: Nerenius & Santérus Förlag, 1995) (tillsammans med Marie Demker), Hjalmarsonaffären. Ett politiskt drama i tre akter (Stockholm: Nerenius & Santérus Förlag, 1997), Kön och politiskt våld. Svenska attityder under efterkrigstiden (Hedemora: Gidlunds, 1998), Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen (Lund: Studentlitteratur, 1999) (tillsammans med Marie Demker och Jonas Hinnfors), Internationella relationer. Perspektiv på konflikt och samarbete i världspolitiken (Malmö: Liber, 2002) (tillsammans med Ann-Marie Ekengren), Politik och kristen tro. Två berättelser (Stockholm: Santérus Förlag, 2007) (tillsammans med Douglas Brommesson), Från igelkott till världssamvete? En bok om Sverige under kalla kriget (Stockholm: Santérus Förlag, 2008) (tillsammans med Alf W Johansson och Karl Molin) samt Israel och Palestina. 60 år i våra röda hjärtan (Stockholm: Hjalmarson & Högberg, 2008, Red., tillsammans med Ulf Carmesund).
Andra engagemang [redigera]

Bjereld har varit ordförande för det svenska Statsvetenskapliga förbundet, styrelseledamot av Nordic Political Science Association (NOPSA), ledamot av International Political Science Association's (IPSA) Council samt ledamot av Steering Committee för den europeiska samarbetsorganisationen för studier kring internationell politik European Consortium for Political Research's Standing Group on International Relations. Han är ledamot av Utrikespolitiska samfundet samt har varit medlem av Utrikespolitiska institutets säkerhetspolitiska råd. Bjereld var också knuten som expert till Säkerhetstjänstkommissionen.

Vid sidan av sin vetenskapliga gärning och sitt politiska och kyrkliga engagemang är Bjereld en ofta anlitad kommentator i radio, TV samt dags- och fackpress.

[/i]
Citera
2010-10-07, 12:02
Medlem
Verkligen ingen som har något på denne man som gladeligen skulle ha sett Israel gå upp i lågor för palestinska händer?

Kastar in denna kritiska artikel av PM Nilsson (ok Expressen, men iaf) för att få fart på det här: http://www.expressen.se/ledare/1.356107/pm-nilsson-vem-ar-ulf-bjereld
Citera
2010-10-07, 16:10
Medlem
"Ulf... vem?" är nog de flestas reaktion på din trådstart, en random professor i statsvetenskap är knappast än kändis ens i väldigt vid mening.
Citera
2010-10-07, 16:43
Medlem
Sunghirs avatar
Jag brukar läsa hans insändare i blekingska morgontidningar. Har alltid varit nyfiken på vem han är. Verkar som sagt extrem.
Citera
2010-10-07, 17:07
Medlem
Satan i gatans avatar
Hade några föreläsningar med honom när jag studerade statsvetenskap. Duktig föreläsare. Verkar vara en sympatisk farbror. Dessutom håller han på Blåvitt i fotboll, vilket givetvis är bra.
Citera
2010-10-07, 17:25
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojke
"Ulf... vem?" är nog de flestas reaktion på din trådstart, en random professor i statsvetenskap är knappast än kändis ens i väldigt vid mening.
+1

skvallerforumet har mer och mer kommit att bli ett smutskastningsplank där SD:s och muf:s anhängare försöker hänga ut och avreagera sig på okända tråkpersoner inom vänstern/sossarna. det är enformigt och enfaldigt.
Citera
2010-10-07, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojke

Beror väl på vad man tycker är intressant, han har visserligen inte varit med i Idol men för den som intresserar sig åtminstone lite för vårt samhälle och omvärld dyker han upp i många sammanhang.
Citera
2010-10-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunghir
Jag brukar läsa hans insändare i blekingska morgontidningar. Har alltid varit nyfiken på vem han är. Verkar som sagt extrem.

Precis, känner på samma sätt, vill veta mer om honom, för han har minst sagt extrema åsikter. Och vad som fascinerar mig mest är att han kommer undan med det - men det kanske är som vissa antyder här i tråden att vad en professor säger engagerar väldigt få, trots att det sker i riksmedier. Men jag förmodar att han inte citeras så mycket i Metro och Klick.
Citera
2010-10-07, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satan i gatan
Hade några föreläsningar med honom när jag studerade statsvetenskap. Duktig föreläsare. Verkar vara en sympatisk farbror. Dessutom håller han på Blåvitt i fotboll, vilket givetvis är bra.

Sympatisk farbror - alltså en trevlig prick, åtminstone i konstellationen föreläsare - student. Intressant att höra från någon som faktiskt har träffat honom, tack! Har du något mer?
Citera
2010-10-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
+1

skvallerforumet har mer och mer kommit att bli ett smutskastningsplank där SD:s och muf:s anhängare försöker hänga ut och avreagera sig på okända tråkpersoner inom vänstern/sossarna. det är enformigt och enfaldigt.

Bjereld är som sagt inte okänd. Och jag är inte anhängare av vare sig SD eller MUF. Det hindrar dock inte att jag finner Bjereld mycket suspekt - och jag förvånar mig mycket över att hans extremism passerar så oförmärkt (medan man hackar vanliga moderata sossar i småbitar (ja ordet moderata i betydelsen måttliga)).
Citera
2010-10-07, 19:43
Medlem
Satan i gatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koldstar
Sympatisk farbror - alltså en trevlig prick, åtminstone i konstellationen föreläsare - student. Intressant att höra från någon som faktiskt har träffat honom, tack! Har du något mer?

Har inget direkt mer, och det är enbart under föreläsningar jag stött på honom. Det är säkert möjligt att han bara "proffstrevlig" eller så, det vet jag inte, men han verkade vara genuint schysst. En pedagogisk typ som svarade vänligt på korkade frågor. Att vara sympatisk är inte direkt oförenligt med att ha märkliga åsikter.
Citera
2010-10-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koldstar
Beror väl på vad man tycker är intressant, han har visserligen inte varit med i Idol men för den som intresserar sig åtminstone lite för vårt samhälle och omvärld dyker han upp i många sammanhang.

Jag känner (faktiskt) väl till vem Ulf Bjereld är, jag undrade mest vad tråden gjorde i forumet för kändisskvaller.
Jag har liksom "Satan i gatan" haft Bjereld som föreläsare en gång i tiden och har samma intryck. Trevlig och ödmjuk snubbe. Dock är det ett bra tag sedan, så jag kan inte säga mer än så. Bland de jag då kände som doktorerade och dylikt gick diskussionen ofta varmt om de olika professorerna och docenterna på institutionen, men jag hörde aldrig något speciellt om just honom. Vetenskapligt och i vanlig personlig kontakt finns förmodligen inga skelett, men man kan ju ha "märkliga" åsikter trots det.
Skummade nu expressenartikeln där uppe, och måste få kommentera en sak. Bara för att man inte har forskat inom ett område betyder ju inte det att man inte kan vara väl påläst om den forskning som finns. Jämför gärna med alla de statsvetare som uttalat sig i media nu i samband med valet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in