2010-10-06, 18:19
Medlem
TorkelGregows avatar
Har en Saab 900 årsmodell -94 som bromsarna blivit slitna på. Jag fick hjälp med att byta ena bromsskivan fram då jag var hemma senast men nu har jag varken tid eller ork att ta mig 50 mil ifrån Malmö för att få detta åtgärdat igen. Därför letar jag efter någon bra/billig verkstad/mek eller privatperson som kan tänka sig att byta skivan åt mig. Jag tänkte köpa tillbehören själv dvs bromsskiva + belägg. Har kollat runt lite och fick ett prisförslag på 900 :- om jag själv stod för bromsskivor & belägg vilket jag tycker verkar dyrt då själva arbetstiden troligtvis inte är längre än 15 minuter för en kompetent person. Så finns det någon här på FB som har tips/erfarenhet av en billig bilverkstad i Malmö som kan utföra detta?

(vet att det finns en gammal tråd om verkstäder i Malmö men den gav varken mig något bra tips eller svar på min fråga)
Citera
2010-10-06, 18:30
Medlem
vondodenburgs avatar
Hederlige Ali !
Citera
2010-10-06, 18:42
Medlem
TorkelGregows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vondodenburg
Hederlige Ali !
Vem av dem?
Citera
2010-10-06, 19:20
Medlem
vondodenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelGregow
Vem av dem?
det finns bara en hederlige ali. han ligger brevid hederlige mehmet. "är det inte svart får det vara"
Senast redigerad av vondodenburg 2010-10-06 kl. 19:28.
Citera
2010-12-04, 13:31
Medlem
Kan någon ge fler tips på bilverkstad i Malmö.
Citera
2010-12-04, 16:23
Medlem
PuncturedBladders avatar
Byte av bromsskiva är ju inte så märkvärdigt. Klarar alla av utan problem.
Ta första bästa och be dem att inte använda mutterknackaren när de sätter på hjulen igen.
Citera
2010-12-04, 18:55
Medlem
toby79s avatar
Eftersom du ändå ska köpa grejerna själv så är det ju inte mycket mer besvärligt att löpa linan ut och kasta på grejerna själv. Har du domkraft och ett spärrskaft med passande hylsa så är det gjort i ett nafs.
Annars kan du ju svänga in hos vilken verkstad som helst i din trakt och få det gjort. Jobbet är busenkelt
Citera
2010-12-04, 19:29
Medlem
Tar alla bilverkstad samma pris eller är visa billigare än andra?
Tar mekaniker som är arab billigare än andra?
Citera
2010-12-04, 19:56
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exaktor
Tar alla bilverkstad samma pris eller är visa billigare än andra?
Tar mekaniker som är arab billigare än andra?
En del är billigare än andra. Ibland kan en märkesverkstad vara billigare än den lokala turken. Det enda sättet är att ringa runt och fråga vad de ska ha. Sen är beror det så klart på jobbet. Vet man med sig exakt vad som ska göras och att inget kommer krångla så får man ett korrekt pris. Men många reparationer kan bestå av flera fel på samma gång, då kan det bli dyrare.

Sen ska man inte bara gå efter pris. Det är viktigt att man får tillbaka en bil som inte ser ut som ett slagfält, har nya fel tack vare verkstadsbesöket, eller krångel på andra sätt. Själv kollar jag hur verkstaden ser ut. Är det välstädat och personalen hel och ren samt trevlig så är det ett stort plus. Det är ett tecken på god ordning och risken för att man får tillbaka en bil med stora fettfläckar i klädseln är minimal.

Men som sagt, man får jämföra och lyssna med andra. Talesättet genvägar ger senvägar stämmer ofta, men inte alltid.
Citera
2010-12-07, 18:13
Medlem
Amanites avatar
E väl bara till att ringa runt lite till olika och få prisförslag??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in