• 3
  • 4
2012-05-18, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seadog
Kan man välja smak på köttet...fläsk, nöt, vilt osv? Vore ju schysst om man kunde "skörda" en schysst harstek när andan faller på...

mvh
seadog

Givetvis - vill du ha t.ex. tjädernjure är det bara att odla på, i en snar framtid. Det är ju bara att ha ett prov att djuret - kanske det räcker med ett blodprov. Sedan kan man odla vilket organ eller vilken muskel man vill.

Hur vore det att odla människa? Är det etiskt riktigt?
Tänk att kunna ta ett prov av sig själv och odla fram en saftig stek. Och sedan berätta för gästerna vad de äter.
Citera
2012-05-18, 19:05
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yojne
<klipp>
Men odla kött kan man göra hemma redan nu:
Köp valfri färsk köttbit, köttet lever fortfarande, men en muskel kan givetvis inte känna smärta och har inget medvetande.
Lägg köttbiten i näringslösning, och vänta - köttbiten växer.
Det berättade iallafall en lärare för mig. Vet dock inte vad näringslösning kostar eller hur man får tag i det.
Men det hade varit fräckt att köpa en liten köttbit och kunna odla upp den till en stor stek.

Hmm, tillåt mig tvivla. Visst kommer det att växa nånting, men inte är det köttbiten

Jäkligt fränt om man kan odla både kött och vad jag ser som mer akut: reservdelar till människor som hjärta, lever, njurar osv. Inte för att käka, utan för att rädda liv.
Citera
2012-05-18, 19:08
Medlem
Om det kan lösa (eller bidra till lösningen av) världssvälten så visst.
Citera
2012-05-18, 22:39
Medlem
Positiva saker med odlat kött:
  • Billigt kött
  • Går åt mindre näring och vatten
  • Tar mindre plats
  • Inga etiska frågor/mindre lidande för djuren - då kan man verkligen snacka om köttfabriker

Man kan ju också tänka sig att det blir en mer varierad köttkonsumsion - nöt ena dagen, giraff nästa. Hurvida det är bra eller inte går väl att diskutera dock.
Kanske man kan odla fram kött ifrån utdöda arter, fräckt med mammutkött.

Givetvis att det kan hjälpa till att lindra världssvälten, men det riktiga problemet är kanske att vi är för många. Hur många människor är nog? När vi blir fler behövs fler och större köttfabriker, som behöver mer näring. Också vips är vi tillbaka på ruta ett.

Negativa saker med odlat kött:
  • Ökad köttkonsumtion
  • Jordbruket börjar försvinna
  • Man blir ännu mer distanserad ifrån hur maten produceras
  • Djuren som förser oss med kött blir utrotningshotade (de skulle iochförsig inte funnits utan oss)

Man kan ju undra hur det kommer att ses på att äta kött som kommer ifrån ett djur man dödat.
Blir det barbariskt och primitivt? Eller är det bara de rika som har råd att äta kött som kommer ifrån uppföda djur?
Citera
2012-05-20, 18:59
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Odlar man kött så är det ju inga djur inblandade, mer än att man kanske måste döda ett djur som man sedan baserar köttet på. Sedan klonar man det och får identiska köttstycken. Men det lär ju gå utan att behöva döda djuret.

Odlat kött är helt klart framtiden, så säg farväl till alla kor/får/grisar/höns/ect. Iallafall i västvärlden.

Köp valfri färsk köttbit, köttet lever fortfarande, men en muskel kan givetvis inte känna smärta och har inget medvetande.
Det berättade iallafall en lärare för mig. Vet dock inte vad näringslösning kostar eller hur man får tag i det.
Men det hade varit fräckt att köpa en liten köttbit och kunna odla upp den till en stor stek.

Fast då är det ju ändå ett djur för mycket som kommer till skada. Det vore nice om det gick att ta en bit från sig själv och göra klonat kött av, haha.
Angående näringslösningen; Skulle det, tekniskt sätt, vara möjligt att hälla på det på sitt ben kontinuerligt och få benet att växa? För att sedan hugga av en bit? (Om vi bortser från smärtan och hälsoaspekterna.)
Citera
2012-05-20, 19:05
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intergalactic
Om det kan lösa (eller bidra till lösningen av) världssvälten så visst.
Citat:
Givetvis att det kan hjälpa till att lindra världssvälten, men det riktiga problemet är kanske att vi är för många. Hur många människor är nog? När vi blir fler behövs fler och större köttfabriker, som behöver mer näring. Också vips är vi tillbaka på ruta ett.

Fast grejen är att det finns tillräckligt med resurser för att göra hela världens befolkning mätta, bara att dessa resurser fördelas snett och skevt. T.ex. om alla vore vegetarianer skulle ingen behöva svälta. (På 1 kg kött går det 10-20 kg sojabönor - vilket kan mätta tjugo personer istället för bara en själv. Värt att tänka på.) Även ur miljösynpunkt är dagens köttindustrier och dess konsumtion orimlig och ohållbar.
Citera
2012-05-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Fast grejen är att det finns tillräckligt med resurser för att göra hela världens befolkning mätta, bara att dessa resurser fördelas snett och skevt. T.ex. om alla vore vegetarianer skulle ingen behöva svälta. (På 1 kg kött går det 10-20 kg sojabönor - vilket kan mätta tjugo personer istället för bara en själv. Värt att tänka på.) Även ur miljösynpunkt är dagens köttindustrier och dess konsumtion orimlig och ohållbar.

Jo, visst vore det bättre om alla var vegetarianer så sett. Men även då skulle vi ju bara bli fler och fler, och behöva mer och mer jordbruksmark. Vilket ger skövling av naturen, det skulle bara gå långsammare.

Either way, we're fuck'd.
Citera
2012-05-20, 20:24
Medlem
Citat:
Fast då är det ju ändå ett djur för mycket som kommer till skada. Det vore nice om det gick att ta en bit från sig själv och göra klonat kött av, haha.

Fast ett djur är kanske bättre än x antal miljoner årligen.

Citat:
Angående näringslösningen; Skulle det, tekniskt sätt, vara möjligt att hälla på det på sitt ben kontinuerligt och få benet att växa? För att sedan hugga av en bit? (Om vi bortser från smärtan och hälsoaspekterna.)

Jag är ju ingen forskare (och antar att du menar benen vi går på, och inte benen i skelettet), men jag tror inte det funkar att hålla näringslösning på sig och på så sätt få kroppen att växa. Kroppen får ju näring ändå.
Och menar du hugga av en bit, vid knät, t.ex, rakt av? Genom ben och allt?
Eller menar du hugga av t.ex. vadmuskeln?
Jag är ju som sagt ingen forskare, men hursomhelst så låter det som en dum idé, iallafall innan vi kan kopiera kräldjurens läkeförmågor.

Senast redigerad av Yojne 2012-05-20 kl. 20:27. Anledning: For the lulz - ursäkta mod.
Citera
2012-05-20, 21:01
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Fast ett djur är kanske bättre än x antal miljoner årligen.
Jag är fortfarande tveksam till huruvida det vore etiskt försvarbart.

Citat:
Jag är ju ingen forskare (och antar att du menar benen vi går på, och inte benen i skelettet), men jag tror inte det funkar att hålla näringslösning på sig och på så sätt få kroppen att växa. Kroppen får ju näring ändå.
Och menar du hugga av en bit, vid knät, t.ex, rakt av? Genom ben och allt?
Eller menar du hugga av t.ex. vadmuskeln?
Jag är ju som sagt ingen forskare, men hursomhelst så låter det som en dum idé, iallafall innan vi kan kopiera kräldjurens läkeförmågor.

Om vi tar muskler från förlamade personer då? Om det bara skulle behövas muskler från ett djur skulle förmodligen detsamma gälla för människor, inte sant? Eller ta ett aborterat foster och hälla näringslösning över. (Erm... ja...)
Citera
2012-05-20, 21:28
Medlem
Citat:
Jag är fortfarande tveksam till huruvida det vore etiskt försvarbart.

Vem behöver etik när vi har gengenetik?

Tror inte man behöver döda något djur för att kunna odla kött.
Men å andra sidan behöver vi då inte några levande djur heller...

Citat:
Om vi tar muskler från förlamade personer då? Om det bara skulle behövas muskler från ett djur skulle förmodligen detsamma gälla för människor, inte sant? Eller ta ett aborterat foster och hälla näringslösning över. (Erm... ja...)

Det går lika bra med människa som djur.
Och det aborterade fostret kan nog inte överleva, av andra orsaker.

Jag vet ju inte säkert om det funkar att få en större köttbit genom att lägga den i näringslösning, men det vore fräckt att kunna.
Senast redigerad av Yojne 2012-05-20 kl. 21:29. Anledning: Slarv
Citera
2012-05-21, 00:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Odlar man kött så är det ju inga djur inblandade, mer än att man kanske måste döda ett djur som man sedan baserar köttet på. Sedan klonar man det och får identiska köttstycken. Men det lär ju gå utan att behöva döda djuret.

Odlat kött är helt klart framtiden, så säg farväl till alla kor/får/grisar/höns/ect. Iallafall i västvärlden.

Otäcka bakterier och ev. mögel är det ända som kommer att växa i det läget. Lär bli en riktigt smarrig stek med stark lukt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in