2010-10-07, 23:25
Medlem
rkfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodbrother
Intressant! Ska försöka hitta artikeln, har haft ett halvårs pren.

Det låter ju onekligen bra det du säger, men som du även säger, ska vi leka gud?

Är det inte city gross som kör utan GBO? Då måste dom handla utan bättre vetande då? Mer eller mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Jo det stämmer, det är City Gross som kör allt sitt färska kött utan GBO. Jag var där förra veckan och handlade och snappade åt mig en liten folder som fanns vid köttdisken. De förklarade att deras beslut att inte sälja GBO-kött grundar sig i att man inte vet hur människor kan påverkats på sikt av GBO-produkter.
Antar att ni syftar på GMO? Kampanjen är iaf emot GMO, men sen kan jag bara ha missat något om GBO
Intressant läsning i SvD för er!

Citat:
Ursprungligen postat av SvD
med tanke på att allt färskt fläskkött i Svenska livsmedelsbutiker är GMO-fritt hos City Gross likaväl som hos andra kedjor.
Citera
2010-10-08, 12:10
Medlem
ItWasGhostss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimp_offer
Jag läste en annan artikel/såg en dokumentär (kommer inte ihåg vilket) så ska även det odlade köttet kunna användas för att odla ex en njure eller ett hjärta till någon som behöver ett nytt organ.
Dem sa att man redan kan odla öron och näsor för folk som blivit av med dem.

Så på så sätt så slipper man gå i 1-4år i väntan på att någon ska dö och då kanske man får en ny njure.
Går ju snabbare att odla en som man vet kommer att passa till 100% kanske tom så bra att man slipper äta en massa mediciner för att inte det nya organet ska stötas bort.

Kanske är dyrt, men de rikare kommer säkert kunna leva betydligt längre pga det här. Tänker mig en sorts försäkring så man alltid har de vitala organen på is. Börjar något knaka lite för mycket så åker man in och byter ut. Tuff och småläskig tanke.

Odlat kött ser jag som en ganska naturlig framtid faktiskt. Nuvarande köttindustrin är inte hållbar, speciellt inte med, som så många andra sagt, en konstant växande befolkning världen över. Så länge inte proceduren för framställningen är alltför komplicerad och dyr så lär detta bli vardagsmat relativt snart.
Citera
2010-10-09, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Tycker det låter väldigt intressant, eftersom jag ibland tycker det känns fel att döda djur i industriell skala för att vi ska få mat, även fast jag inte är vegetarian.
Om odlat kött i framtiden smakar lika bra som "vanligt" skulle jag gärna äta det, med vetskapen om att inga djur dött/plågats i framställningen. Så mitt resonemang är nog helt motsatt TS.

För övrigt har jag för mig att PETA eller någon liknande organisation utlyst en belöning för den/de som kan framställa konstgjort kött som smakar likadant som vanligt. Någon som kan styrka detta?

Stämmer bra. PETA har utlyst en belöning på 1 miljard dollar till den som kan börja massproducera odlat kött innan 2012(tror jag, kan vara lite senare, men är helt säker på att det bara var något / några år framåt).
Citera
2010-10-17, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlavourRoshan
[/b]

Stämmer bra. PETA har utlyst en belöning på 1 miljard dollar till den som kan börja massproducera odlat kött innan 2012(tror jag, kan vara lite senare, men är helt säker på att det bara var något / några år framåt).

I såna fall, om det rör sig om såna belopp, kan det ju vara värt att forska i! Känns dock lite orealistiskt att man ska hinna göra undersökningar om hur det påverkar kroppen, se till att det smakar som vanligt kött osv. inom en så pass kort tidsrymd.
Citera
2010-10-24, 03:49
Medlem
Bumpar denna tråden lite med http://illvet.se/teknik/forskare-vil...ffar-utan-djur

Den artikeln jag skrev om längre upp, ladda ner pdf:n
Citera
2010-10-24, 12:27
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Bumpar denna tråden lite med http://illvet.se/teknik/forskare-vil...ffar-utan-djur

Den artikeln jag skrev om längre upp, ladda ner pdf:n

Det går inte om man inte har login-uppgifter.
Citera
2010-10-24, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det går inte om man inte har login-uppgifter.

såg det nu, fail på den
Citera
2010-10-24, 20:34
Moderator
rotadents avatar
Citat:
såg det nu, fail på den

Det var synd, jag hade gärna läst om det annars. Jag tycker att det är riktigt intressant, på sikt kan det nog rädda oss köttätare från att behöva bli vegetarianer. Lite som att el/gas/bränslecellsbilar kan rädda personbilen på sikt.
Citera
2011-02-09, 23:39
Medlem
Mitt projektarbete i 3:an på gymnasiet är faktiskt just detta.
Jag undersöker odling av kött på ett biologiskt och tekniskt plan och diskuterar ifall det kommer bli kommersiellt gångbart med hänsyn till följande punkter:
- ekonomisk aspekt
- etiskt
- miljöpåverkan
- hälsomässigt

Svara gärna på min enkät:
https://spreadsheets.google.com/embe...OURkQm1xZ3c6MQ

Tack på förhand
Citera
2012-05-16, 19:39
Medlem
imperatrixs avatar
Vad är grejen med att argumentera med att "det är fel för att det är fel"? Inte särskilt hållbart.

Om det var 100% säkert att inga djur kom till skada under produktionen skulle jag kunna tänka mig att äta odlat kött, just för det inte finns några etiska fel i det hela då. Nu har jag i och för sig ingen större koll på var cellerna de använder sig av kommer ifrån. Men min princip kvarstår: Om ingen individ kommer till skada av det (innefattar även att det är hälsosamt och bra för kroppen) är det heller inget fel i det.
Citera
2012-05-16, 22:17
Medlem
seadogs avatar
Kan man välja smak på köttet...fläsk, nöt, vilt osv? Vore ju schysst om man kunde "skörda" en schysst harstek när andan faller på...

mvh
seadog
Citera
2012-05-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Om det var 100% säkert att inga djur kom till skada under produktionen skulle jag kunna tänka mig att äta odlat kött, just för det inte finns några etiska fel i det hela då.

Odlar man kött så är det ju inga djur inblandade, mer än att man kanske måste döda ett djur som man sedan baserar köttet på. Sedan klonar man det och får identiska köttstycken. Men det lär ju gå utan att behöva döda djuret.

Odlat kött är helt klart framtiden, så säg farväl till alla kor/får/grisar/höns/ect. Iallafall i västvärlden.

Men odla kött kan man göra hemma redan nu:
Köp valfri färsk köttbit, köttet lever fortfarande, men en muskel kan givetvis inte känna smärta och har inget medvetande.
Lägg köttbiten i näringslösning, och vänta - köttbiten växer.
Det berättade iallafall en lärare för mig. Vet dock inte vad näringslösning kostar eller hur man får tag i det.
Men det hade varit fräckt att köpa en liten köttbit och kunna odla upp den till en stor stek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in