• 1
  • 2
2010-10-06, 02:41
Medlem
-Johan-s avatar
Tillsammans med sirap ringlat uppepå. Varför egentligen? Har aldrig förstått grejen med det hela.
Citera
2010-10-06, 02:41
Medlem
johanness avatar
för att det är gott.
Citera
2010-10-06, 03:04
Bannlyst
För att när pannkakor först introducerades i USA så gjorde dem första amerikanska pannkaksätarna exakt så eftersom man inte hade en aning om hur det egentligen skulle ätas. Pannkakshögen med ringlande sirap blev med tiden en tradition som gick från generation till generation och än idag så ser man alltså dessa fascinerade pannkakor runtom i hela USA. Om det är godare än våra pannkakor är förstås upp till var och en att bestämma men amerikanerna är naturligtvis vana att äta på sitt vis, så det är ju inte otänkbart att amerikanerna hade valt sina egna om de hade blivit tvungna att välja.
Citera
2010-10-06, 03:30
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
För att de ska få plats med alla pankakorna på en talrik.
Citera
2010-10-06, 03:40
Medlem
Dantias avatar
För att det är gott! Äkta Amerikansk frukost med ett par hyfsat tjocka pankakor staplade i en hög, sen tar du blåbärssylt samt sirap ovanpå och frossar. Riktigt smaskens.
Citera
2010-10-06, 04:11
Medlem
staplade? hur ska man annars lagga dom pa tallriken sa att det ryms mer an 1-2 pankakor? staplar man dom ryms det ju fler! skulle man lagga dem sida vid sida skulle det ju behovas en pizza tallrik!

sirap? ja, oftast. dock forekommer aven gradde, jordgubbar, och ibland (men inte ofta) sylt.

varfor ater man tunna pankakor med sylt + artsoppa i Sverige? jo, darfor att det ar gott! Av samma anledning ater man pankakor i USA. make sense?
Citera
2010-10-06, 04:13
Medlem
Neroxxs avatar
För att de inte orka ta 1 och 1...

Saxat från wiki.
Amerikanska pannkakor, även kallade pancakes (pannkakor på engelska) är en variant av pannkakor, som till största delen äts i USA, ofta med lönnsirap och/eller smör, och gärna till frukost. Skillnaden från vanliga pannkakor är att det ingår bakpulver i smeten, vilket gör att pannkakan jäser under gräddningen och blir tjockare. Dessutom görs de mindre än vanliga pannkakor, endast ca 12 centimeter i diameter. I USA serveras ibland små korvar eller ägg och bacon till pannkakorna.
Senast redigerad av Neroxx 2010-10-06 kl. 04:18.
Citera
2010-10-06, 04:58
Medlem
turdmunchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dantia
För att det är gott! Äkta Amerikansk frukost med ett par hyfsat tjocka pankakor staplade i en hög, sen tar du blåbärssylt samt sirap ovanpå och frossar. Riktigt smaskens.
Blåbärssylt har jag aldrig prövat, vi har dock så kallade "huckleberrys i smeten ibland, och det är ruskigt gott! Jag kör med det som vi alltid har gjort inom min famlij, det vill säga jordnötssmör och sirap, vet inte om det är så vanligt, enligt min uppfattning är det inte det, då när vi har polare över som inte har prövat det tidigare. Kan tillägga att halva min familj är americanare, och i mina yngre dar så åkte vi dit varje sommarlov. Ihop for life <3

Mitt svar på tråden lyder såhär, Det är helt enkelt godare, man har inte enbart sirap på toppen utav "the stack" utan man har det även imellan skivorna. I mitt fall så har jag även jordnötssmör och sirap imellan skivorna. Kan också tillägga att den sirapen de har i USA inte smakar likadant som den vi har i sverige.
Citera
2010-10-06, 04:59
Medlem
BadCops avatar
Jag måste erkänna att jag föredrar svenska pannkakor. Amris-pannkakor är för tjocka och för tunga, det är som en stor degklump i kistan. Sen får man ju oftast en rejäl laddning när man är ute och äter. Generellt sett tycker jag även pannkakorna här är på tok för söta. Oftast när det är frukost ute som gäller väljer jag bort pannkakorna och tar ett extra ägg eller två istället...

Frågade min amerikanska hustru och hon har inte en aning om det finns någon anledning till att man staplar. Hon håller med tidigare talare om att man får plats med fler pannkakor på tallriken på så sätt. och det får man väl hålla med om.
Citera
2010-10-06, 05:22
Medlem
Skitinamnets avatar
För att det är grymt gott och mättande! Amerikanska pannkakor (med smak av banan, jordgubbar eller blåbär) med sirap uppe på det, är det bästa. Att man staplar dom är nog bara för att man blir mätt på typ 2-3 st, så man staplar dom för att trycka i sig allt XD hehe skämt o sido, är nog bara en fix idé XD Precis som orginal Gino. Läggs alltid med banan i botten, sen kiwi, sen jordgubb och sist chocklad. Har nog med att göra hur den första av det slaget las upp. min vilda gissning.
Citera
2010-10-06, 06:17
Medlem
Carolus_Rexs avatar
Darfor att Amerikaner ar dumma i huvudet.

Riktiga pannkakor skola vara tunna och stora som svenska pannkakor eller crepes. Sedan ska de fyllas med valfri sylt + vaniljglass och sedan rullas upp. Det ar fy satans manga ganger battre an tjockispannkakorna i USA.
Citera
2010-10-06, 06:27
Medlem
Hispers avatar
OT raderat

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto