• 1
  • 2
2010-10-05, 22:09
Medlem
Jag fiskade upp en gädda på 3 kilo för några dagar sedan. Den har fått ligga i frysen tills nu pga risk för mask etc, men nu skall jag inhandla lite wasabi och soja och göra sashimi på den, och kanske lite sushi till.

Tror ni att det blir lyckat? Är det någon som har gjort något liknande innan? Jag har hört att sashimi på abborre är väldigt gott.
Citera
2010-10-05, 22:18
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Abborre är gott, gädda är inte gott.
Citera
2010-10-05, 22:21
Medlem
För mycket ben, och för lite fett för att den ska göra sig bra som sushi/sashimi.
Gör gäddkeneller (stavning?) istället =)
Citera
2010-10-05, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepestblue
För mycket ben, och för lite fett för att den ska göra sig bra som sushi/sashimi.
Gör gäddkeneller (stavning?) istället =)

Intressant. Fick just det förslaget av en kompis..
Citera
2010-10-05, 22:32
Medlem
Gäddor som fångas på hösten är oftast större än de som fångas på våren och inte lika smak rika, om jag förstått det rätt. Därför tror jag din gädda gör sig bäst som färs i keneller.

Lycka till.
Citera
2010-10-05, 22:35
Medlem
Citat:
Gäddor som fångas på hösten är oftast större än de som fångas på våren och inte lika smak rika, om jag förstått det rätt. Därför tror jag din gädda gör sig bäst som färs i keneller.

Lycka till.

Keneller.. jag jag får väl testa det, men jag är dock fortfarande sugen på sashimi, så jag provar det också, kan ju rapportera här hur det blev sedan...
Citera
2010-10-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonride
Keneller.. jag jag får väl testa det, men jag är dock fortfarande sugen på sashimi, så jag provar det också, kan ju rapportera här hur det blev sedan...

Haha, gör gärna det, ser fram emot en rapport! =)
Citera
2010-10-05, 22:39
Medlem
rayraviolis avatar
Kul idé. Givetvis ska vi göra sashimi på våra inhemska fiskar istället för att använda massa långt transporterade importfirrar. Här finns ju massa kul uppslag. Jag vill gärna höra hur det smakar. Är den fångad i bra vatten ser jag ingen anledning till att det skulle smaka särskilt illa. Benen är inga problem bara man tar från bakändan.
Citera
2010-10-05, 22:53
Medlem
Uhrovecs avatar
Känns lite tveksamt, men intressant. Även jag är nyfiken på rapport!
Citera
2010-10-10, 21:39
Medlem
Citat:
Gör gärna det, ser fram emot en rapport! =)

Japp! Då var det avklarat! Kan först säga att jag glöder av mättnad just nu..
Det blev inga keneller utan jag fileade hela fisken direkt, hade inte gjort detta förut så det blev till att pröva sig fram, men det gick riktigt smidigt efter ett tag.. ÄVEN att ta bort gäddans lagom stora ben som sitter "mitt i".. det enda negativa var att alla bitarna kanske inte var proportionella..
Kan tillägga att på en gädda som jag skulel upskatta vägde 3kilo fick jag en hel tallrik med sashimi, trots mycket svinn..
Var också rädd att jag hade lämnat den i frysen lite för länge (ca 5 dagar) men den var väldigt färsk.

Sedan kom förtäringen.. Hade köpt lite soja och wasabi till och kan säga att det var över förväntan. Det smakade ungefär som en blandning mellan lax- och "de vita"-bitarna man äter i sushirestaurangen.. plus lite lite gäddsmak..

Så med andra ord ger lemonride detta fem av fem citroner!
Senast redigerad av lemonride 2010-10-10 kl. 21:42.
Citera
2010-10-10, 23:54
Medlem
Vad kul att du gjorde det till slut, och rapporterade!

Blir nästen sugen på att testa själv, kanske blir lite fiske i veckan trots allt. Men var det inte mycket ben kvar i köttet eller fick du bort allt?
Citera
2010-10-16, 10:08
Medlem
Citat:
Vad kul att du gjorde det till slut, och rapporterade!

Blir nästen sugen på att testa själv, kanske blir lite fiske i veckan trots allt. Men var det inte mycket ben kvar i köttet eller fick du bort allt?

Alltså, du får bort alla ben, men då får du mer "restprodukter" dvs mindre kött du kan äta..

Det är egentligen bara att filea den där mittenbiten "en gång till", med förlust av halva..

Men det gjorde ju inget, för firren va stor.. men jag tog inte bort exakt alla ben, men skulle säga att 70% av bitarna var perfekta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in