Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeyNegroni
Putin är en sund och sansad nationalistisk ledare, precis som Trump, som står upp emot den krigshetsande internationalistiska galenskapen (Hillary, Soros, Bildt osv), precis som Trump.
Jag tycker din beskrivning stämmer bättre på Visigradgruppen. Orban och gänget anser jag har en balanserad approach; De inser problemen och vidtar åtgärder som är nödvändiga, men de försöker inte vrida klockan tillbaka.. om du förstår hur jag menar.
Med 'Putinismens mindervärdeskomplex' menar jag rätt och slätt den Ryska revanschismen. USA och väst
vann Kalla Kriget, tänk vad Ryssland och väst kunnat uppnå tillsammans om man bara lagat efter detta läge.
EDIT: Vidare så tror jag inte en sekund att Trump har för avsikt att inskränka demokratin på samma sätt som Putin. Jag tycker Trump säger i allt väsentligt rimliga saker och jag litar faktiskt någorlunda på att han menar just det han säger - men sedan tror jag inte han kommer att genomföra underverk heller, inte ens med två mandatperioder kommer han att kunna vända skutan helt och hållet (men han kan åstadkomma mycket, bland annat prata bättre klarspråk med Putin än vad Obama velat göra - och framförallt kan Trump bli en trendsättare för västerländsk politik i allmänhet, vilket vore väldigt välkommet!).