Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-05-03, 08:42
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Korrekt. Det är partiet som utser VP-kandidaten och inte Trump. Och det har hänt förr att partiet har utsett en VP-kandidat mot presidentkandidatens vilja. I och med att Trump struntar i att jaga delegater (som alltså är helt obundna m.a.p. VP-kandidaten) så avhänder han sig också makten över vem som blir VP-kandidaten. Partietablissemanget kan nu genomföra en manipulativ plan där man 1) sätter sin man på VP-posten, och 2) sparkar ut President Trump med en impeachment (man har ju sitt folk i senaten), och deras man är nu plötsligt president. Politikerklassen skäms inte för att vinna sina segrar på detta vis.
Det ger åtminstone #nevertrump en jeton att förhandla om, ifall de klarar av det, de verkar så känslostyrda och förvirrade och splittrade. Men det ändå 2474 delegater som ska utse VP, så frågan är vem de vill ha eller kan acceptera. Trump har sagt att han vill ha en VP som kan Washington DC, alltså en slags kompromisskandidat som inte borde vara kontroversiell. Konventets makt över VP-nomineringen borde göra det svårt att utse någon som inte är tillräckligt republikansk.

Ben Carsons lugna stil kompletterar Trumps och jag tror att Trump tar stor hänsyn till personliga egenskaper och uttryckssätt. Ben är också helt ny inom politiken och sitter inte fast i en massa politiska sandlådor. Men har därför ingen hjälp att ge i parlamentet. En kvinna skulle ses som en eftergift till identitetspolitiken så det tror jag inte på.
Senast redigerad av Fri 2016-05-03 kl. 09:03.
2016-05-03, 09:03
Medlem
AkeTheSnakes avatar
The Trump Family That I Know - Lynne Patton, a black female Trump executive speaks.
Lägger ut denna video här innan den hinner visas på SVT eller Aftonbladet
https://www.youtube.com/watch?v=lxaKUo5naoY
2016-05-03, 09:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Stora delar av det republikanska etablissemanget vill hellre att Hillary vinner valet än att Trump gör det. Kolla in t.ex. detta: Republikanska donatorer sponsrar Hillary Clinton för att stoppa Trump. Och du kan knappast ha missat den omfattande #NeverTrump-kampanjen. Här finns fullt med folk som skulle göra nästan vad som helst för att sabotera för Trump. Även om de skulle förlora valet på det. Även om det skulle spränga partiet i bitar! Så starkt är deras hat emot Trump, och hotet de känner ifrån honom. Det är en veritabel brända-jorden-taktik.

Och om de dessutom ser en möjlighet till en impeachement av Trump - eller för all del, som en del säger, presidentmord - så ökar bara anledningen för dem att bryta mot praxis och köra över honom m.a.p. VP-kandidaten. Så där har vi tre anledningar för #NeverTrump-folket att stjäla nomineringen för VP ifrån honom: 1) sabotera valvinsten, 2) impeachment, 3) mord.

Frågan är dock hur många av dem som faktiskt är beredda att gå så långt när det kommer till kritan. Hur många som har sagt Never Trump, menar verkligen never bokstavligen, och är beredda att spränga partiet i luften över det? Vi får se. Problemet är att Trump har lämnat över makten till utnämnandet av VP-kandidaten till dessa, och har därför lagt en del av sitt öde i deras händer.

Jag har funderat över vad Trump skulle kunna göra för schackdrag emot att partiet utser en VP-kandidat som är helt emot hans vilja och intresse, men har inte funnit någon lösning på detta.

Det enda vi kan vara säkra på är att dramatiken kring Trump kommer att fortsätta länge länge...

Ska man spinna vidare på temat osannolika men möjliga förlopp, så är det ju inte väljarna utan elektorsförsamlingen som utser både president och viceprsident. De kan mycket väl utse en helt annan vicepresident än den som presidenten vill ha. I USA:s tidiga historia hände det att de utsåg tvåan i presidentvalet till vicepresident, alltså den som förlorade presidentvalet.

Så en riktigt infernalisk gambit vore ju att utse Clinton till Trumps vicepresident.

Demokraterna skulle säkert stödja det förslaget, så det räcker nog om det finns ett mindre antal republikanska elektorer som är beredda att rösta så.
2016-05-03, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Klipper in det här från Ricky Vaughn på Twitter. Har inte dubbelkollat siffrorna själv men jag antar att de stämmer.

Allt handlar alltså om att stoppa invandringen av andra raser annars förlorar vi kontrollen över våra länder.

Det handlar alltså om Rasmussen undersökningen som diskuterats tidigare i tråden. Låt mig också säga det till de som blir upphetsade av den här undersökningen att Rasmussen har en extrem Republikansk bias. Alla andra opinionsundersökningsföretag är mer trovärdiga än Rasmussen.
Japp, även IBD/TIPP (som var bäst år 2012) som har Clinton +7 just nu visar samma sak.
Kod:
		Hillary	Trump	Diff
Totalt		47	40	-7
Män		43	45	+2
Kvinnor		51	36	-15
Vita		39	48	+9
Vita män	34	52	+18
Vita kvinnor	43	43	0
Hispanics	61	32	-29
Svarta		85	5	-80
Skrämmande läsning. Någon gång i framtid ska/kan/får även svarta/araber [och kvinnor] i EU/Sverige avgöra valet
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så en riktigt infernalisk gambit vore ju att utse Clinton till Trumps vicepresident.
2016-05-03, 10:00
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ska man spinna vidare på temat osannolika men möjliga förlopp, så är det ju inte väljarna utan elektorsförsamlingen som utser både president och viceprsident. De kan mycket väl utse en helt annan vicepresident än den som presidenten vill ha. I USA:s tidiga historia hände det att de utsåg tvåan i presidentvalet till vicepresident, alltså den som förlorade presidentvalet.

Demokraterna skulle säkert stödja det förslaget, så det räcker nog om det finns ett mindre antal republikanska elektorer som är beredda att rösta så.

Nu tycker jag att du är konspiratorisk i överkant. Från början var författningen utformad så att tvåan i presidentvalet blev vicepresident. Grundlagsfäderna räknade inte främst med ett partisystem, utan tänkte snarare på balansen mellan delstaterna när systemet konstruerades. Detta ändrades sedan i och med uppväxten av ett partisystem, som gjorde systemet med president och vicepresident från olika partier ohanterligt.
2016-05-03, 10:30
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Japp, även IBD/TIPP (som var bäst år 2012) som har Clinton +7 just nu visar samma sak.
Kod:
		Hillary	Trump	Diff
Totalt		47	40	-7
Män		43	45	+2
Kvinnor		51	36	-15
Vita		39	48	+9
Vita män	34	52	+18
Vita kvinnor	43	43	0
Hispanics	61	32	-29
Svarta		85	5	-80
Skrämmande läsning. Någon gång i framtid ska/kan/får även svarta/araber [och kvinnor] i EU/Sverige avgöra valet

Glöm inte bort att han även har dåliga siffror bland kvinnor cirka 50% av befolkningen är av det kvinnliga könet och om man är hatad av dem så är det svårt att komma någonstans inom politiken.

Sist jag läste så började även republikanska kvinnor vända honom ryggen så det är där han behöver få ordning först.
2016-05-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Från samma länk

Skulle Trump nu välja GOP-kandidat, är det nog bäst att välja Rubio för latinos skull

Gov. Susana Martinez.

https://www.youtube.com/watch?v=o5CiOOvhSpg
2016-05-03, 10:44
Medlem
ganglere2s avatar
Trump framstår alltmer som falsk opposition. En vanlig krigshetsare, en tjänare åt NWO och det militärindustriella komplexet. Ett efter ett kommer det uttalanden som pekar i den riktningen. Här är ytterligare ett:

https://www.rt.com/usa/341653-russian-warplanes-shoot-down/

Verkligen synd att Sanders nu tycks vara uträknad. Jag tror att han kunde ha blivit en bättre president.
2016-05-03, 11:18
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Trump framstår alltmer som falsk opposition. En vanlig krigshetsare, en tjänare åt NWO och det militärindustriella komplexet. Ett efter ett kommer det uttalanden som pekar i den riktningen. Här är ytterligare ett:

Verkligen synd att Sanders nu tycks vara uträknad. Jag tror att han kunde ha blivit en bättre president.
Alla länder akjuter alltid tillbaka och har alltid gjort. Uton självhatande självdestruktiva Väst som apelar feg och flyr. Denna visade svaghet och aktiva vilja att förlora, som hela Västs förrädarkår av politiker enhälligt uppvisar, har speidit kärnvapen till Nordkorea och snart till Iran och Saudi, samt startat otaliga krig i MENA. Totalt nederlag och misslyckande på precis alla tänkbara sätt.

Burnit Sönders har inte den minsta kännedom om vad en bank är för någonting, de som ska finansiera gratis X till alla. Och utan kännedom KAN han inte vidta någon åtgörd som president. Vad skulle han göra, gå in på ett bankkontor och kräva tio trillions cash? Han har ingen utbildning och har aldrig haft ett jobb. Han är för lågintelligent och oerfaren för att kunna fungera som en president.
2016-05-03, 11:21
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
De kan göra detta i teorin.
Men.. Om detta 'impeachment' inte uppfattas som rättrådigt av allmänheten så kommer 'de' att hängas i gatlyktorna.
När Trump väl är vald, och det blir han ju, så finns inget annat än att göra det bästa av läget.
Antingen det eller rätt och slätt (konspirera för att) mörda honom. Är vad jag tror i alla fall.

Det kan inte ens göras i teorin.

För att göra ett impeachment så måste presidenten gjort något dumt som bedöms som att Presidenten är inkapabel att göra rätt sak för landet. Att försöka få fram ett impeachment utan orsak strider mot konstitutionen därav går inte detta.

Det enda de hade kunnat göra är att mörda honom.
2016-05-03, 11:45
Medlem
Citat:
Putin är en sund och sansad nationalistisk ledare, precis som Trump, som står upp emot den krigshetsande internationalistiska galenskapen (Hillary, Soros, Bildt osv), precis som Trump.

Jag tycker din beskrivning stämmer bättre på Visigradgruppen. Orban och gänget anser jag har en balanserad approach; De inser problemen och vidtar åtgärder som är nödvändiga, men de försöker inte vrida klockan tillbaka.. om du förstår hur jag menar.

Med 'Putinismens mindervärdeskomplex' menar jag rätt och slätt den Ryska revanschismen. USA och väst vann Kalla Kriget, tänk vad Ryssland och väst kunnat uppnå tillsammans om man bara lagat efter detta läge.

EDIT: Vidare så tror jag inte en sekund att Trump har för avsikt att inskränka demokratin på samma sätt som Putin. Jag tycker Trump säger i allt väsentligt rimliga saker och jag litar faktiskt någorlunda på att han menar just det han säger - men sedan tror jag inte han kommer att genomföra underverk heller, inte ens med två mandatperioder kommer han att kunna vända skutan helt och hållet (men han kan åstadkomma mycket, bland annat prata bättre klarspråk med Putin än vad Obama velat göra - och framförallt kan Trump bli en trendsättare för västerländsk politik i allmänhet, vilket vore väldigt välkommet!).
Senast redigerad av D-Reign 2016-05-03 kl. 11:52.
2016-05-03, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2

RT har börjat bete sig ganska mycket som liberalmedia mot Trump, det är väldigt tragiskt för gillade verkligen RT. Dom verkar vara en propagandamaskin för Putin trots allt.....trodde dom var helt neutrala i början.

Trump och Putin hyllar varandra, RT borde vara på Trump sida om dom verkligen va den godtrogna median som dom kallar sig

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in