Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-04-09, 13:20
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Men Trump borde ju förstå detta själv. Eller är han galen?

Han är absolut inte galen, tvärt om mycket smart. Hela kampanjen är ju ett enda stort PR-trick där han har ökat sitt värde mångdubbelt. Tror inte han vill bli president, det har spekulerats i att han själv är förvånad över att det gått så här långt.

"Politik" finns icke då det gäller Trump, därför vore det livsfarligt att han verkligen blev president (vilket dessbättre inte kommer att hända).
2016-04-09, 13:24
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Han är absolut inte galen, tvärt om mycket smart. Hela kampanjen är ju ett enda stort PR-trick där han har ökat sitt värde mångdubbelt. Tror inte han vill bli president, det har spekulerats i att han själv är förvånad över att det gått så här långt.

"Politik" finns icke då det gäller Trump, därför vore det livsfarligt att han verkligen blev president (vilket dessbättre inte kommer att hända).
Så du tror det. Intressant. Ja, jag börjar luta åt det. Verkar mest rimligt.
2016-04-09, 14:41
Bannlyst
Citat:
Det ni skriver stärker mig i min tro på en annan teori om Trump. Jag börjar allt mer tro på teorin att Trumps hela kampanj är ett PR-trick. Han kan bara inte tro att allt det vissa av er ser som bra idéer, kommer att fungera.
Det är nog klart? Det har alltid varit så här i USA:s val – att man inte gjort exakt vad man lovat under primaries. Alltid.
Citat:
Hans ekonomiska politik är uttänkt av en ha-galen 10-åring.Deportera alla mexicaner?
Ja, deportera alla illegala, döda alla terrorister och rent allmänt göra allt rätt är omöjligt. Tack, Einstein!
Citat:
Muren, som inte kommer att kosta 10 miljarder utan mycket, mycket mer. Den ska underhållas och vaktas. För alltid förstår jag. Mexico kommer att vägra betala. Varför skulle de?
Ryssland ska inte betala för Ukraina. Varför skulle de? Eller jo, man inför sanktioner (tullavgift, skatt på valutatransaktioner, fiffla med valutan i Kina-style eller göra något annat). Det är inte lätt, och jag tror inte, USA:s kommer att få hela muren betalat av Mexiko, men en betydande del. Sedan vinner man också på mindre droger. Väldigt mycket.
Citat:
Det skulle ju bli krig, åtminstone ett kallt, om Trump kom till makten. Glöm diplomati.
Jaha! Eller så blir det inte. Utan några belägg är det nog lika troligt.
Citat:
Edit: Och LilleStockholm. Jag försökte föra en mogen diskussion med dig.
Det gick inte.
Du förnekar att du tidigare angripit mig för att inte vara insatt.
Varsågod, och tro inte för en sekund att jag är dum i huvudet.
Jag jämförde dig med framstående experter inom politik från Times, Washington Post etc. I din värld borde det vara komplimang?
Skämt åsido, du påstod, att jag har gjort det många gånger. Definiera "många".
Hur som helst, tycker jag nu, att jag borde gjort det [många gånger].
2016-04-09, 14:56
Medlem
Fris avatar
Ha-galna Kina lyckas extremt bra med den taktik som Trump förslår att USA bör lära sig av.
Varför vore det fel av USA att svara med samma mynt? Vad är rasism om inte att förvägra bara dm det baserat bara på deras nationalitet?

Dagens politiska adel är lika chockad som pimpinellaadeln i Frankrike var för 250 år sedan. Deras debattartiklar om varför vi måste försörja alla anonyma banditer i hela världen med bakelser medan svenska arbetare lever på vatten och bröd är inte populära för de som har det svårast i samhället idag för att de sagts upp från en utflyttad industri i vad som numera är glesbygd, och som nu p.g.a. den inkompetenta massinvandringen förlorat sitt försörjningsstöd, sitt stödboende och sin köplats i vården, och dessutom blivit misshandlade utan att polisen ens brytt aig om att inleda någon förundersökning.
Senast redigerad av Fri 2016-04-09 kl. 14:59.
2016-04-09, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ska vi försöka bena ut, vad har egentligen Trump för politik?
Gärna! Källor och analys är alltid välkomna!
Citat:
Det duger inte att skräna om mur, mexikanare och muslimer. Jag håller med om allt, men det är ingen politik.
Det handlar också om ordning och redo (talar inte om ekonomi nu). Sverige är ett gott exempel. Skillnaderna i skattepolitik mellan M och S är inte så pass stora och är mycket mindre viktiga för Sverige än den vansinniga migrationspolitik som förs.
Citat:
Politik handlar om ekonomi, jobb och tillväxt. På dessa områden vill alltså Trump införa extrema handelstullar, och "bring back the job to US".
Kan du bli mer specifik? Hans hållning mot Kina/handel oroar mig, men jag har dock inte läst [missat?] om några så extrema åtgärder [som han inte backat senare].
Från hans webbsida om Kina
Är det verkligen så orimligt?

Citat:
Detta trots att USA idag går som tåget vad gäller innovation, och leder på detta område. Trumps "politik" på det ekonomiska planet är ungefär samma sak som att vi skulle ha värnat om vår ångloksproduktion på 1800-talet. Det hade inte gått så bra.
De tre första artiklarna i Google "innovation china vs us".
http://www.forbes.com/sites/garyshapiro/2012/07/11/can-china-eclipse-the-u-s-on-innovation/
http://thediplomat.com/2013/10/the-us-is-quietly-losing-its-innovation-edge-to-china/
http://thediplomat.com/2013/10/why-americas-innovation-edge-over-china-will-endure/
Det är klart att USA har ledning. Men den snarare minskar än ökar.

Läs på också https://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_China. Det är riktigt intressant.
2016-04-09, 15:18
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Ny poll från New York:
Trump 56
Cruz 22
Kashit 17

Emersons senaste? Oj då, där har Trump tappat åtta procent jämfört med deras tidigare mätning, vad beror det på? Vi får vänta på andra mätningar för att se om Trump sjunker även i dem.
2016-04-09, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Emersons senaste? Oj då, där har Trump tappat åtta procent jämfört med deras tidigare mätning, vad beror det på? Vi får vänta på andra mätningar för att se om Trump sjunker även i dem.
Men minskningen är ju inte statistiskt signifikant.

EDIT: jag skulle också vilja veta om, vad du tycker angående Sanders chanser att bli USA:s president, om han blir D:s kandidat?
I senaste OU från McClatchy/Marist får vi följande resultater:
Sanders - Trump +20
Sanders - Cruz +12
Sanders - Kasich +11

Bör D satsa på honom eller på Clinton?
Väldigt lik R frontrunner
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-04-09 kl. 16:00.
2016-04-09, 16:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Är det verkligen så orimligt?
Trumps förslag om Kina låter mest som en önskelista, ungefär som att Mexiko skulle betala för en mur. Hur skall han åstadkomma allt det där tänker han sig? Peka med hela handen och förvänta sig att Kina gör som han säger? Han kan mycket väl vara så narcissistisk att han tror att det fungerar så, men resultatet blir snarare handelskrig, och om han blir för militärt aggressiv i Sydkinesiska sjön möjligen även ett hett krig.
2016-04-09, 16:45
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Trumps förslag om Kina låter mest som en önskelista, ungefär som att Mexiko skulle betala för en mur. Hur skall han åstadkomma allt det där tänker han sig? Peka med hela handen och förvänta sig att Kina gör som han säger? Han kan mycket väl vara så narcissistisk att han tror att det fungerar så, men resultatet blir snarare handelskrig, och om han blir för militärt aggressiv i Sydkinesiska sjön möjligen även ett hett krig.
Varför upprepa samma fråga som Trump besvarar i alla sina tal och vars svar jag och andra här upprepar hela tiden? Det är som att du avsiktligen vill spela korkad.
2016-04-09, 16:48
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Sorry spoilertaggarna funkade inte på din text. Fick ta bort
Fo' realz?

Citat:
Det ni skriver stärker mig i min tro på en annan teori om Trump. Jag börjar allt mer tro på teorin att Trumps hela kampanj är ett PR-trick.
Då är den enda logiska slutsaten att du är korkad.

Citat:
Han kan bara inte tro att allt det vissa av er ser som bra idéer, kommer att fungera.
Varför inte? Vad Trump förespråkar i hans politik, är helt enkelt det politiker skall göra, och något de inte har gjort på väldigt länge: ta ansvar.

Förr i tiden när det fortfarande fanns ett visst ansvarstänk bland västerländska politiker, var det inga konstigheter att deportera miljontals mexikaner och andra "latinos". Eftersom man gjorde det regelbundet behövde man inte deportera upp till 30 miljoner latinos, utan det rörde sig om, give or take, någon miljon individer med jämna mellanrum. När amerikanska politiker inte har tagit ansvar sedan Eiseinhower, ja, då är det minst 11 miljoner illegala invandrare i USA i dagsläget som gangstershittar, och vissa siffror säger upp till 30 miljoner till och med.

Citat:
Hans ekonomiska politik är uttänkt av en ha-galen 10-åring.
Eller bara någon som förstår vikten av lojalitet och att hela konceptet med att ett företag som grundades i USA i första hand skall gynna USA. Hela poängen med liberalismen är bara att öka maktkoncentrationen på andra håll än i västerländska länder, alltså flytta ekonomin/makt/etc. till den muslimska världen, eller Kina osv.

Trump har för övrigt snackat mycket om lojalitet till och från. På ett av hans rallies som jag inte hittar just nu, nämnde han hur viktigt det är med lojalitet. Och det är det ju också.

Citat:
Deportera alla mexicaner?
Varför inte? National Geographic gjorde ju en dokumentär om MS-13 för ett tag sedan:

MS13 - America's Deadliest Gang (full):
https://www.youtube.com/watch?v=uFGvPnvhXUU

^^ Det är sådana här "illegal immigrants" som Trump snackar om, inte någon som Jorge Ramos (även om Jorge är mer eller mindre på samma sida som MS-13). Nu är visserligen MS-13 från El Salvador, inte primärt från Mexico (även om det säkerligen finns lite mexare bland dem också), men Trump har ju även påpekat att de inte bara kommer från Mexiko, utan även från resten av Sydamerika.

Om Trump lyckas slänga ut alla illegala invandrare kommer han gå ner i historien som en amerikansk folkhjälte. Och det med all rätt, då han satte lite självrespekt i USA, genom att helt enkelt säga: vi vägrar ta emot Latinamerikas överflödiga skräp.

Citat:
Muren, som inte kommer att kosta 10 miljarder utan mycket, mycket mer. Den ska underhållas och vaktas. För alltid förstår jag. Mexico kommer att vägra betala. Varför skulle de?
Det skulle ju bli krig, åtminstone ett kallt, om Trump kom till makten. Glöm diplomati.
Spelar ingen roll, låt den kosta 1 triljon dollar också, vad har Mexiko för val annat än att betala? Hade det blivit en militär konfrontation mellan USA och Mexiko, då hade Trump erövrat hela Mexiko på en vecka (apropå det, så tycker jag att vi bör kalla Trump, Donald the Great framöver ).

Du vet den scenen i Goodfellas, när Ray Liotta säger "fuck you, pay me"? Exakt så kommer det vara mellan Trump och Mexiko

Citat:
Men Trump borde ju förstå detta själv. Eller är han galen?
Vad Trump förstår är detta:

Donald Trump tells Rona Barrett in 1980 he won't run for President:
https://www.youtube.com/watch?v=O5VEjF1uhYo
^^ “And I also see it as somebody with strong views, and somebody with the kind of views that are maybe a little bit unpopular--which may be right, but maybe unpopular--wouldn't necessarily have a chance of getting elected against somebody with no great brain, but a big smile.” ― Donald Trump
Förstår du? "Strong views", är vad det handlar om. Frågan är bara om Trump kommer lyckas med att stampa sönder Hillary, som ju har ett stort leende, och inte direkt skarpaste kniven i lådan (hon är egentligen inte så korkad, men som en genuin career-girl så vänder hon kappan efter vinden helt efter om hon tror att hon kan vinna röster på det; hon har alltså inga principer). Personligen är jag helt övertygad om att Trump kommer att krossa Hillary rätt bra, och vi får tacka Bernie för att han hjälper Trump med den biten.
2016-04-09, 16:52
Medlem
Citat:

Förstår inte riktigt vad du menar, han är gammal och vill göra något för landet som han älskar, även om ni som avskyr era länder precis som många Svenskar gör så gör inte Trump det!

Eller du vill ha Hillary som president kanske? För Cruz kommer INTE att vinna över henne.
2016-04-09, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Men minskningen är ju inte statistiskt signifikant.

EDIT: jag skulle också vilja veta om, vad du tycker angående Sanders chanser att bli USA:s president, om han blir D:s kandidat?
I senaste OU från McClatchy/Marist får vi följande resultater:
Sanders - Trump +20
Sanders - Cruz +12
Sanders - Kasich +11

Bör D satsa på honom eller på Clinton?
Väldigt lik R frontrunner

Handlar inte om vem som kan slå vem. Trump och Sanders uppfyller inte de olika partiernas politik. Båda är en väldigt stor risk för USAs säkerhet den ena militärt den andra ekonomiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in