Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-04-05, 14:48
Medlem
AkeTheSnakes avatar
Många vykort likt detta har skickats till representanthusets talesman Paul Ryan, alla med ett gemensamt meddelande: Blir inte Trump republikanernas kandidat, då röstar vi inte
https://pbs.twimg.com/media/CfNJa39WIAA9Syd.jpg

http://www.notrumpnovote.org/
2016-04-05, 14:53
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Tack för den fantastiska sammanställningen. Super!

Sen när det gäller regel 40b, så diskuterar vi redan det i en annan tråd. Men jag har en fråga plus en synpunkt här:

Aha, så det är de som står listade som 'slate' här: https://en.wikipedia.org/wiki/Republican_Party_presidential_primaries,_2016#Prim ary_schedule
T.ex. NH, Al, HI, CA, och ja WI.

Håller med, fast jag är långt ifrån lika säker på att de du kallar för Cruz' ninjadelegater verkligen är honom så trogna. Jag misstänker att en ansenlig del av dem stödjer Cruz som ett nödvändigt ont (mot Trump) och är beredda att vända honom ryggen i en handvändning. Men för att få en klarare bild så måste man ju grotta ner sig rejält i processer, regler och rävspel på konventen...
Ja, "kandidat" borde motsvaras ungefär vad wikipedia kallar Slate, inte kollat exakt hur de räknat och definierat - jag räknade in de delegater som antagits antingen (1) direkt genom en av Trump försedd "slate", (2) efter att självvalt kandiderat å Trumps vägnar eller (3) där Trumps organisation inte haft formellt slutgiltigt beslut över delegaterna men den ansvariga organet varit tillmötesgående och gått på Trumps föreslagna delegater.

Vad gäller Cruz' delegater får vi nog nöja oss med att konstatera att vi har olika uppfattningar om vart det lutar, genuin Cruz eller anti-trump. Jag tror absolut #NeverTrump försöker ta sin chans genom Cruz, men de lokala partistatsfolken och delstatsetablissemanget ser jag generellt både som för starka och framförallt för väsensskilda från GOPs washingtonfolk för att de senare ska kunna styra det hela till någon annan än Cruz. Vi får se helt enkelt.
2016-04-05, 16:17
Medlem
Y2Ws avatar
När är Republikanernas nästa kandidatval?
2016-04-05, 16:42
Medlem
Fris avatar
Måste vara särskilt svårt för outsider Cruz att mobilisera delegater på en andra omröstning på konventet. Många måste vända sina kappor för att förespråka Cruz. Och hur odugligt etablissemanget är, även för sitt eget bästa, illustreras tydligt av att Rubio blev deras frontkandidat ett tag. Han som myntade epitetet Lyin' Ted som Trump tacksamt anammat. Och när han sade att Trump har små händer "and you know what they say about men with small hands" så måste såna som Karl Rove ha tappat löständerna i cognacskupan och läspat tandlöst"What he f* is this little kid doing to MY party!? Get'em out, Out!?"

Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
När är Republikanernas nästa kandidatval?
Nu! Idag. Oftast på tisdagar. Googla gop primary schedule. Två veckor till nästa och då är det definitivt klart att Trump får egen majoritet. Till dess, mediacirkus om konventkonflikten som aldrig kommer att hända.
Senast redigerad av Fri 2016-04-05 kl. 16:54.
2016-04-05, 17:00
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Ja, "kandidat" borde motsvaras ungefär vad wikipedia kallar Slate, inte kollat exakt hur de räknat och definierat - jag räknade in de delegater som antagits antingen (1) direkt genom en av Trump försedd "slate", (2) efter att självvalt kandiderat å Trumps vägnar eller (3) där Trumps organisation inte haft formellt slutgiltigt beslut över delegaterna men den ansvariga organet varit tillmötesgående och gått på Trumps föreslagna delegater.

Det skulle vara intressant att få se vilka stater du har i respektive kategori (1,2 resp. 3).

Citat:
Vad gäller Cruz' delegater får vi nog nöja oss med att konstatera att vi har olika uppfattningar om vart det lutar, genuin Cruz eller anti-trump. Jag tror absolut #NeverTrump försöker ta sin chans genom Cruz, men de lokala partistatsfolken och delstatsetablissemanget ser jag generellt både som för starka och framförallt för väsensskilda från GOPs washingtonfolk för att de senare ska kunna styra det hela till någon annan än Cruz. Vi får se helt enkelt.

Alldeles för intressant diskussion för att jag ska nöja mig med agree to disagree.

Om det behövs så tar jag över din ståndpunkt för att driva diskussionen vidare.
2016-04-05, 17:31
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
GOP:s problem är inte att Trump kan förlora mot Hillary, nej. De kan leva med henne i 4 år, no big deal! Problemet är att Trump kan vinna
Haha. Intressant tanke. Har du något som understöder detta?
2016-04-05, 17:48
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

För etablissemanget spelar det mindre roll om det är demokraterna eller republikanerna som vinner. Visst de går miste om att kanske göra det roligaste inom sitt yrke vilket de självklart föredrar men ledarna i GOP föredrar hellre att demokraterna sitter kvar som de gör nu i huset och att de själva kan fortsätta mjölka folket på pengar med upptrissade löner för att i stort sett inte få NÅGONTING gjort!

Etablissemanget vill förbli etablissemanget, inget annat. Och dem e beredda att ge bort presidentkandidaturen för att sitta kvar på säkra platser med sina feta lönecheckar och skratta åt folket.
2016-04-05, 18:02
Medlem
Trump är fortfarande klar favorit enligt oddsen. Har svårt att tro att en religiös fundamentalist skulle vinna istället.
2016-04-05, 18:03
Medlem
ziracorns avatar
Kan "the Donald" möjligtvis komma nära Teddan inatt, i.o.m. att även independ./democr. får rösta i det republ. primärvalet i Wisconsin, så länge de har registrerat sig!? Ba´slänger ur mig en random fråga sådär, för det har ju varit en del snack om det. Samtidigt totalkrossar Kasisch Hillary "head to head" i en poll i samma delstat, så det talar väl snarare MOT Trumpen...

Källa: http://www.realclearpolitics.com/epolls/latest_polls/president/
Senast redigerad av ziracorn 2016-04-05 kl. 18:05.
2016-04-05, 18:04
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Det finns redan nu kandidater som börjar anamma Donald Trumps (egentligen Sessions/Buchanans) ställningar och utmanar etablissemangets republikaner. Om Trumps formel visar sig vara framgångsrik då kommer republikanerna vara tvungna att bli mer nationalistiska. Det kan också bli strider mot tex Ryan när Trump vill få igenom lagar och förändringar. Ryan ville inte ens ha Kate's law, som tom McCain stödde.

Rasligt sett är det dock kört i alla fall, eftersom de flesta nyfödda i USA redan är icke-vita.
Senast redigerad av checkthisout. 2016-04-05 kl. 18:18.
2016-04-05, 18:17
Medlem
bernad_laws avatar
Valet inatt diskuteras i därtill avsedd tråd. /Mod
2016-04-05, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ditt eget inlägg?
Trump kommer nog att landa på ca 1100-1300 delegater (snarare 1200+). Det är nog alla överens om. Kör man över honom i detta fall, blir det nog kört för R-kandidat i november.
Men att han skulle få dessa 1100-1300 delegater var nog ett faktum redan efter Super Tuesday för en månad sedan. Men ok, den absoluta deadline var Rubios eventuella mirakel i Florida för 2 veckor sedan.
Skulle GOP redan då (åtminstone efter Florida) enas kring Trump, skulle R ha en riktigt stark kandidat (åtminstone starkast möjligt).

Varför gjorde de inte det? Att de skulle ha hoppats på att Trump skulle göra något riktigt dumt och tappa luften, tror jag dessvärre inte ett dugg på.
Då finns det kvar bara en förklaring. Nämligen att GOP helst ser Hillary än Trump som USA:s nästa president.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in