Jag är inte speciellt insatt i amerikansk politik, inte mer än genomsnittet åtminstone.
De som är med i Republikanernas kandidater är efter att Jeb Bush lyssnade på sin mamma och lämnade valkampanjen för ca en vecka sedan följande:
Donald Trump (33.2% av rösterna)
Ted Cruz (20.3% av rösterna)
John Kasich (9.3% av rösterna)
Marco Rubio (16.7% av rösterna)
Ben Carsson (7.5% av rösterna)
Källa:
Real Clear Politics
Att Donald Trump ses som en slags... Mr. Trump är kontroversiell kanske man kan säga, även inom Republikanerna då han inte har politisk erfarenhet sen tidigare (dvs han är ingen politisk broiler som är fostrad av partiet, han är frispråkig och låter sig inte köpas av sionistiska multimiljonärer, eftersom han själv har $$$ så han klarar sig)
De här siffrorna som är vem som ska kandidera för Republikerna, är de medlemmar i partiet som får rösta eller fungerar det?
Om Mr. Trump är så kontroversiell och en kandidat som Republikanerna "egentligen inte vill ha" och allt man hör, hur kommer han då att klara ju mer det drar ihop sig och tex. Marco Rubio följer Jeb Bush exempel och lämnar kampanjen?
16% frigörs, och de som röstar på Rubio som Presidentkandidat borde då rimligen gå till Ted Cruz framför Donald Trump..?
Förstår ni min tankegång/frågeställning?
Har man kunnat se tendenser om vem som fått rösterna från tidigare avhopp?
Jag har antigit att Mr. Trumps för vissa opassande beteende skulle få honom bort från att bli republikernas presidentkandidat och att det skulle stå mellan Ted Cruz och Hillary Clinton i valet. Nu börjar det ändå drar ihop sig o bli mer intressant - och jag blir nyfiken på om Donald Trump har en chans och mina antaganden är helt felaktiga?
Ibland har det låtit som Mr. Trump redan flyttat in i Vita Huset.. Tex. utspelet om förbjuda inresa i Amerika för muslimer, lät nästan som det var så det var, The President has spoken, typ.
Sen hörde man mycket i början att "Donald Trump is soon out, don't take him serious" tills tonläget ändrades och Donald Trump skulle inte försvinna för man hoppades så osv.
Som sagt, så inne i den amerikanska politiken är jag inte men uppfattade så som ovan beskrivet i varjefall.
Nu pratas det om "Super Tuesday" (only in America) imorgon 1 mars. En viktig dag för presidentvalskampanjen har jag fattat, men är den det även för Donald Trump?
Kan nån enkelt förklara "Super Tuesday" vore det väldigt hyggligt av er.