Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-02-05, 16:03
Medlem
freeriderXIIs avatar
Absolut jag tror också att Cruz inte kommer ge upp före super tuesday han kan ju vinna Texas. Men sedan kanske han ger upp. Carsons väljare tror jag i stort kommer gå över till Trump och Cruz och när Cruz är ute i stort endast till Trump.

Rubios kampanj borde betala Cruz för att fortsätta i racet. Hoppas det inte sker dock.

Senast redigerad av freeriderXII 2016-02-05 kl. 16:09.
2016-02-05, 16:10
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Vet inte om det nämnts i tråden, inte följt med så bra, men mitt intryck är att man är väldigt uppgiven och besviken på politikerna i Washington generellt i USA, på båda sidorna. Republikanerna skulle nog helst av allt vilja återuppväcka och klona Ronald Reagan och spanar efter någon som liknar honom i stilen och bryter mönster, därav Trumps popularitet.
Men någon Reagan kommer man inte hitta bland detta vals kandidater.
Demokraterna å sin sida känns demoraliserade efter att de alldeles för höga förväntningarna på Obama aldrig infriades, dessutom lär de ju knappast kunna vänta sig något av drottningen av dolda agendor eller en kandidat som förmodligen ligger närmare Chomsky&co än gemene demokratväljare.

Det intressanta med Trump är att han med lite mer hjärna och omdöme faktiskt hade kunnat bli en revolutionerande kandidat, men jag tror det är för mycket Bert Karlsson och Ny Demokrati över honom.
Nu ser jag iofs Reagan som den mest överskattade av USA:s presidenter men det är en annan historia. Rubio har jag hela tiden sett som den mest kunniga och skärpta av kandidaterna, men jag trodde inte att det skulle fälla avgörandet vid valet (det gör sällan det). Däremot är han ju som kandidat dödstråkig, och skulle innebära mer av samma gamla neoconpolitik som varit förödande geopolitiskt.

Trump hade varit en mycket mer spännande kandidat pga att han hade kunnat se presidentämbetet med helt andra ögon än en politiker. Därmed inte sagt att jag hade röstat på honom om jag varit amerikan. Han är en loose cannon, och någon som man vill beundra på behörigt avstånd.

Clinton kommer att ha väldigt svårt att uppbåda någon entusiasm ja. Lika dödstråkig rent politiskt som Rubio. Vad vill hon egentligen genomföra? Ingenting. Hon vill bli president, punkt. Hon kommer inte att kunna mobilisera de svarta i alls samma utsträckning som Obamakampanjen, och därmed kommer hon gå miste om många "givna" röster.
2016-02-05, 16:17
Medlem
freeriderXIIs avatar
Roll Call: Rubio 'Favorite' of K Street Lobbyists
2016-02-05, 16:30
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Nu ser jag iofs Reagan som den mest överskattade av USA:s presidenter men det är en annan historia. Rubio har jag hela tiden sett som den mest kunniga och skärpta av kandidaterna, men jag trodde inte att det skulle fälla avgörandet vid valet (det gör sällan det). Däremot är han ju som kandidat dödstråkig, och skulle innebära mer av samma gamla neoconpolitik som varit förödande geopolitiskt.

Jag menade ju heller inte vad du eller vi tycker, men för de flesta amerikanska republikaner ligger han strax under Gud i hierarkin

Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Roll Call: Rubio 'Favorite' of K Street Lobbyists

Sammantaget med vad Hogdal skriver om Rubio kan man alltså konstatera att han är republikanernas Hillary. Stämmer även med vad jag länkade om Syrienomröstningen. Spännande med två kandidater som inte menar vad de säger och förmodligen tycker likadant, om de tycker något alls.
2016-02-05, 16:40
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Sammantaget med vad Hogdal skriver om Rubio kan man alltså konstatera att han är republikanernas Hillary. Stämmer även med vad jag länkade om Syrienomröstningen. Spännande med två kandidater som inte menar vad de säger och förmodligen tycker likadant, om de tycker något alls.

En kommentar på Amren:

Citat:
Rubio, like Jeb Bush, is a "conservative" who favors bombing lots of foreign countries while leaving our own borders wide open and granting amnesty to illegals. He fails my Nationalist litmus test and in that regard, is indistinguishable from Hillary
2016-02-05, 16:55
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Hogdal skrev

Jag ser inte att Trump har någon vidare god chans att vinna presidentvalet, varken mot Hillary eller Sanders faktiskt, men jag ser att han har en hyfsad chans att vinna nomineringsvalet just pga att han verkar i en tidsanda där utmanande av etablissemanget premieras.

Väldigt svårt att förutspå om den situationen skulle inträffa. Men skulle det bli Trump mot Clinton så skulle intresset bli explosionsartat, typ kändisarnas krig, en enda lång smutskastningskampanj från bägge sidor.
2016-02-05, 17:07
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Hogdal skrev

Däremot kommer Kasich, Bush, Fiorina och Christie lämna efter NH, och Rubio kommer att suga åt sig deras väljare. Det Trump kan hoppas på är ett överraskande starkt val av Bush eller Kasich, men jag skulle gisssa att de behöver en topp 3-placering för att fortsätta, och de 3 översta platserna känns rätt givna.

Jeb Bush kanske har en bra chans i New Hampshire. Hans Super PAC "Right to rise" har spenderat 4.4 miljoner $ där på TV-annonser + att dom lagt 227,685$ på annonser på FOX.

Hans mamma Barbara är ju med honom i New Hampshire och kampanjar också:

"I jokingly say that when we were growing up in Midland, in Houston, that mom was fortunate not to have a child-abuse hotline available," he said, as attendees laughed, explaining that "the discipline of learning right and wrong was her doing."
2016-02-05, 17:08
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Väldigt svårt att förutspå om den situationen skulle inträffa. Men skulle det bli Trump mot Clinton så skulle intresset bli explosionsartat, typ kändisarnas krig, en enda lång smutskastningskampanj från bägge sidor.

Cliton Demokraterna är LIVRÄDDA för Trump, vilken FEST det skulle bli om de möttes!!!
2016-02-05, 17:08
Medlem
Det hjälper inte om Trump vinner knappt i NH.
Grejen är att han måste vinna övertygande.
Allt handlar om momentum och skulle Rubio bara komma tillräckligt i närheten av Trump i NH så är Trump illa ute.
Så funkar nomineringsprocessen.Sällan är Pyrrhussegrar så lätta att skönja.
2016-02-05, 17:15
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Cruz lämnar nog inte på ett tag. Han kommer att fortsätta till super tuesday minst.

Däremot kommer Kasich, Bush, Fiorina och Christie lämna efter NH, och Rubio kommer att suga åt sig deras väljare. Det Trump kan hoppas på är ett överraskande starkt val av Bush eller Kasich, men jag skulle gisssa att de behöver en topp 3-placering för att fortsätta, och de 3 översta platserna känns rätt givna.

Tror Carson kan få lite feeling och fortsätta till SC trots att han inte kommer göra bra ifrån sig.

Annars har vi snart ett 3-vägs race, som kan bli ganska jämnt och spännande. Dock har ju partiet sett till att 3 delegater från varje stat bestäms av partiet, det kan avgöra till Rubios fördel till slut.
När Fiorina låg som högst verkade hon räknas till outsider kandidaterna, men alla verkar nu säga att hennes röster kommer att gå till etablissemanget.
2016-02-05, 17:41
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Allt handlar om momentum och skulle Rubio bara komma tillräckligt i närheten av Trump i NH så är Trump illa ute.
En vinst, om aldrig så knapp, tror jag räcker. Trump har redan tappat momentum, en vinst skulle vända det för honom igen. Det är Rubio och Cruz som kommer med momentum från Iowa, och vinner Trump så vänder han det.

Tror snarare att det är upp till bevis för Rubio. Blir han 3:a igen och utropar sig till segrare så kommer det att skojas friskt om det. Han måste göra ett bra val, bör bli tvåa. En "stark" tredjeplacering och skämten kommer börja hagla.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jeb Bush kanske har en bra chans i New Hampshire. Hans Super PAC "Right to rise" har spenderat 4.4 miljoner $ där på TV-annonser + att dom lagt 227,685$ på annonser på FOX.

Hans mamma Barbara är ju med honom i New Hampshire och kampanjar också:

"I jokingly say that when we were growing up in Midland, in Houston, that mom was fortunate not to have a child-abuse hotline available," he said, as attendees laughed, explaining that "the discipline of learning right and wrong was her doing."
Jo, men se hur mycket han spenderat i Iowa, och vad det gav honom. Nu passar iofs NH honom mer, eller borde iaf passa honom bättre, men kampanjkassors storlek har glädjande nog visat sig ha väldigt lite avgörande i denna kampanj hittills.

Så han drar in familjen nu trots allt? Hmm, vet inte hur lyckosamt det kommer att bli, men antar att han nu desperat vill stå ut på något sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
När Fiorina låg som högst verkade hon räknas till outsider kandidaterna, men alla verkar nu säga att hennes röster kommer att gå till etablissemanget.
Ja precis, alla vill kalla sig "anti-establishment", eftersom att få etablissemangsstämpeln på sig är en dödsstöt (fråga Jeb Bush om det). Men politiskt tillhör hon ju ingen extrem, och hon kommer säkert endorsa Rubio (om nu inte Bush eller Kasich skulle fortsätta).
Senast redigerad av Hogdal 2016-02-05 kl. 17:44.
2016-02-05, 19:34
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Sant, men leder Trump efter ST så är han nog home free.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in