Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-02-05, 14:46
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
kristofferG skrev

Jag har läst runt på diverse amerikanska nyhetssidor och kan verkligen inte förstå att detta inte har blivit en större grej. Jag har knappt sett någonting om det. Helt ofattbart.

CNN tar upp det nu:

Cruz campaign voicemail said Carson was 'suspending campaigning'
http://edition.cnn.com/2016/02/04/politics/ted-cruz-ben-carson-iowa-voicemails/
2016-02-05, 14:49
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
seeeg321 skrev

Av vad jag förstått så sitter inte Trump längre i sitt plan och latar sig. Istället är han ute och träffar folk i New Hampshire vilket är bra. Han har dessutom slutat med att förolämpa folk på twitter alltid något.

Jo, han verkar arbeta stenhårt i New Hampshire. Han tog bara en avstickare till South Carolina för ett kampanjtal.
2016-02-05, 14:53
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
CNN tar upp det nu:

Cruz campaign voicemail said Carson was 'suspending campaigning'
http://edition.cnn.com/2016/02/04/politics/ted-cruz-ben-carson-iowa-voicemails/

Inte bra för Trump tror jag.
2016-02-05, 14:58
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Hogdal skrev

Jag ser Rubio som favorit också trots allt, men vi ska komma ihåg att det mest utmärkande för denna kampanj är anti-establishmentsentimentet. Och tar Trump NH trots allt är han tillbaka som "winner" och kan då ta SC och NV av bara farten.

Hur kommer valdeltagandet och intresset för presidentvalet att bli om man nominerar neocon Cubanen? Alla vill ha "change".

UMass Lowell/7 News har släppt sin dagliga poll nu för New Hampshire, 2/2-2/4, 1,417 Registered Voters
Margin of Error ±2.89 percentage points:

Donald Trump 34%

Marco Rubio 15%

Ted Cruz 14%

Alla förändringar inom felmarginalen.
Senast redigerad av E.Merckx 2016-02-05 kl. 15:17.
2016-02-05, 15:06
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Quinnis mätning kom precis, i vilken Rubio stiger med 7 procentenheter till 19% sedan mätningen i december, men stiger gör även Trump, från 28 till 31%. Väldigt värt att notera är att Cruz tappar 2 procentenheter i deras mätning, från 24% till 22%.

Det finns 11 procentenheter fördelade på de små moderata kandidaterna i Quinnis mätning, men sedan är det slut. Även om Rubio skulle sno åt sig varenda en av dem är han mindre än Trump. Till det kommer Carsons 6 som plötsligt blivit väldigt svårplacerade efter Cruz fulspel mot honom.

Jag ser Rubio som favorit också trots allt, men vi ska komma ihåg att det mest utmärkande för denna kampanj är anti-establishmentsentimentet. Och tar Trump NH trots allt är han tillbaka som "winner" och kan då ta SC och NV av bara farten.

Jag tror hela snacket om "anti-etablissemang" är väldigt överdrivet, åtminstone när det kommer till republikanerna. Att Bernie får så många röster beror på att Hillary helt enkelt ogillas av det amerikanska folket.

Trump skulle kanske ha en chans mot Hillary av just det skälet, de är båda mycket ogillade av befolkningen enligt senaste Quinnis, men de enda som generellt sett är gillade är Bernie och Rubio. Trump är den mest ogillade kandidaten med 59% som ogillar honom och 34% som gillar honom, och det är något som måste ändras om han skall ha någon chans.

Sedan skall man komma ihåg att Trump inte alls är speciellt stark bland varken tea-party eller evangeliska, hans stöd är där ungefär som i befolkningen i stort, så det är inte säkert att dessa grupper skulle stödja just Trump om Cruz gav upp. Däremot har han ett större stöd bland män och bland folk utan universitetsexamen. En annan viktig aspekt på detta är att Cruz har mycket starkare stöd hos kvinnor än hos män, något som skulle tala för att dessa inte skulle gå till Trump.
2016-02-05, 15:15
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Y2W skrev

Inte bra för Trump tror jag.

Donald Trump har ju tryckt på bara för att det skall få uppmärksamhet i media och inte sopas under mattan. Om det får mycket uppmärksamhet i media, så kan väljarna göra en egen bedömning.
2016-02-05, 15:35
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag tror hela snacket om "anti-etablissemang" är väldigt överdrivet, åtminstone när det kommer till republikanerna. Att Bernie får så många röster beror på att Hillary helt enkelt ogillas av det amerikanska folket.

Trump skulle kanske ha en chans mot Hillary av just det skälet, de är båda mycket ogillade av befolkningen enligt senaste Quinnis, men de enda som generellt sett är gillade är Bernie och Rubio. Trump är den mest ogillade kandidaten med 59% som ogillar honom och 34% som gillar honom, och det är något som måste ändras om han skall ha någon chans.

Sedan skall man komma ihåg att Trump inte alls är speciellt stark bland varken tea-party eller evangeliska, hans stöd är där ungefär som i befolkningen i stort, så det är inte säkert att dessa grupper skulle stödja just Trump om Cruz gav upp. Däremot har han ett större stöd bland män och bland folk utan universitetsexamen. En annan viktig aspekt på detta är att Cruz har mycket starkare stöd hos kvinnor än hos män, något som skulle tala för att dessa inte skulle gå till Trump.
Frågan om establishment/anti-establishment är enligt de flesta den mest tongivande i GOP:s nomineringsval 2016. Enligt National review är det i princip allt valet handlar om. Kandidater som beskrivs som anti-establishment samlar ca 2/3 av republikanernas stöd. Så jag kan inte hålla med om att det skulle vara överdrivet.

http://www.nationalreview.com/article/429596/2016-presidential-race-all-about-anti-establishment-candidate

Jag ser inte att Trump har någon vidare god chans att vinna presidentvalet, varken mot Hillary eller Sanders faktiskt, men jag ser att han har en hyfsad chans att vinna nomineringsvalet just pga att han verkar i en tidsanda där utmanande av etablissemanget premieras.

Trump har höga unfavorables men också rätt höga favorables. Han lämnar få oberörda. Marco Rubio har t ex 37% favorables och Trump 39%. Ted Cruz har 38%. När det gäller unfavorables ligger Trump inte långt ifrån Hillary, hon har 52% mot Trumps 55% (viktade data, jag tror de data du använder är från enskilda undersökningar).

http://elections.huffingtonpost.com/pollster#favorability-ratings

I val där relativt få orkar rösta är det mer fördelaktigt att ha många unfavorables, om man får dem som en bieffekt av att ha många favorables. Man måste se på absoluta tal folk som verkligen känner sig manade att rösta.

Men ja du har rätt i att kvinnorna droppat av från Trumptåget, och det behöver han ändra på om han ska ha en chans. Han måste också undvika att hamna i saklig polemik med Rubio, för där står han sig slätt. Han behöver fortsätta få in cheap shots och dra ner lite skratt, och det har han en möjlighet att få till pga sin osämja med Cruz. Han ser fortfarande ut att ha 10% någonting på sina rivaler i NH, och om han kan hålla ut och vinna NH så är det match igen. South Carolina är en winner take all-stat, och den har han goda möjligheter att vinna om han tar NH.

Vinner han inte i NH är han däremot rökt.
2016-02-05, 15:40
Medlem
freeriderXIIs avatar
Trumps tal i Exeter, New Hampshire, från igår den 4 Februari

Talet börjar 13 min och 11 sek in i videon.
2016-02-05, 15:46
Medlem
kristofferGs avatar
Vinner inte Trump i NH är det nog kört. Då går segern till Rubio vilket är tråkigt. Ser mycket hellre Cruz än Rubio.
2016-02-05, 15:52
Medlem
freeriderXIIs avatar
Om Cruz lämnar loppet så kommer nog de flesta av hans väljare gå till Trump.

Så vi får hoppas att han ger upp.

2016-02-05, 15:56
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Frågan om establishment/anti-establishment är enligt de flesta den mest tongivande i GOP:s nomineringsval 2016. Enligt National review är det i princip allt valet handlar om. Kandidater som beskrivs som anti-establishment samlar ca 2/3 av republikanernas stöd. Så jag kan inte hålla med om att det skulle vara överdrivet.

Vet inte om det nämnts i tråden, inte följt med så bra, men mitt intryck är att man är väldigt uppgiven och besviken på politikerna i Washington generellt i USA, på båda sidorna. Republikanerna skulle nog helst av allt vilja återuppväcka och klona Ronald Reagan och spanar efter någon som liknar honom i stilen och bryter mönster, därav Trumps popularitet.
Men någon Reagan kommer man inte hitta bland detta vals kandidater.
Demokraterna å sin sida känns demoraliserade efter att de alldeles för höga förväntningarna på Obama aldrig infriades, dessutom lär de ju knappast kunna vänta sig något av drottningen av dolda agendor eller en kandidat som förmodligen ligger närmare Chomsky&co än gemene demokratväljare.

Det intressanta med Trump är att han med lite mer hjärna och omdöme faktiskt hade kunnat bli en revolutionerande kandidat, men jag tror det är för mycket Bert Karlsson och Ny Demokrati över honom.
2016-02-05, 16:01
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Om Cruz lämnar loppet så kommer nog de flesta av hans väljare gå till Trump.

Så vi får hoppas att han ger upp.

Cruz lämnar nog inte på ett tag. Han kommer att fortsätta till super tuesday minst.

Däremot kommer Kasich, Bush, Fiorina och Christie lämna efter NH, och Rubio kommer att suga åt sig deras väljare. Det Trump kan hoppas på är ett överraskande starkt val av Bush eller Kasich, men jag skulle gisssa att de behöver en topp 3-placering för att fortsätta, och de 3 översta platserna känns rätt givna.

Tror Carson kan få lite feeling och fortsätta till SC trots att han inte kommer göra bra ifrån sig.

Annars har vi snart ett 3-vägs race, som kan bli ganska jämnt och spännande. Dock har ju partiet sett till att 3 delegater från varje stat bestäms av partiet, det kan avgöra till Rubios fördel till slut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in