Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Jag tror hela snacket om "anti-etablissemang" är väldigt överdrivet, åtminstone när det kommer till republikanerna. Att Bernie får så många röster beror på att Hillary helt enkelt ogillas av det amerikanska folket.
Trump skulle kanske ha en chans mot Hillary av just det skälet, de är båda mycket ogillade av befolkningen enligt senaste Quinnis, men de enda som generellt sett är gillade är Bernie och Rubio. Trump är den mest ogillade kandidaten med 59% som ogillar honom och 34% som gillar honom, och det är något som måste ändras om han skall ha någon chans.
Sedan skall man komma ihåg att Trump inte alls är speciellt stark bland varken tea-party eller evangeliska, hans stöd är där ungefär som i befolkningen i stort, så det är inte säkert att dessa grupper skulle stödja just Trump om Cruz gav upp. Däremot har han ett större stöd bland män och bland folk utan universitetsexamen. En annan viktig aspekt på detta är att Cruz har mycket starkare stöd hos kvinnor än hos män, något som skulle tala för att dessa inte skulle gå till Trump.
Frågan om establishment/anti-establishment är enligt de flesta den mest tongivande i GOP:s nomineringsval 2016. Enligt National review är det i princip allt valet handlar om. Kandidater som beskrivs som anti-establishment samlar ca 2/3 av republikanernas stöd. Så jag kan inte hålla med om att det skulle vara överdrivet.
http://www.nationalreview.com/article/429596/2016-presidential-race-all-about-anti-establishment-candidate
Jag ser inte att Trump har någon vidare god chans att vinna presidentvalet, varken mot Hillary eller Sanders faktiskt, men jag ser att han har en hyfsad chans att vinna nomineringsvalet just pga att han verkar i en tidsanda där utmanande av etablissemanget premieras.
Trump har höga unfavorables men också rätt höga favorables. Han lämnar få oberörda. Marco Rubio har t ex 37% favorables och Trump 39%. Ted Cruz har 38%. När det gäller unfavorables ligger Trump inte långt ifrån Hillary, hon har 52% mot Trumps 55% (viktade data, jag tror de data du använder är från enskilda undersökningar).
http://elections.huffingtonpost.com/pollster#favorability-ratings
I val där relativt få orkar rösta är det mer fördelaktigt att ha många unfavorables, om man får dem som en bieffekt av att ha många favorables. Man måste se på absoluta tal folk som verkligen känner sig manade att rösta.
Men ja du har rätt i att kvinnorna droppat av från Trumptåget, och det behöver han ändra på om han ska ha en chans. Han måste också undvika att hamna i saklig polemik med Rubio, för där står han sig slätt. Han behöver fortsätta få in cheap shots och dra ner lite skratt, och det har han en möjlighet att få till pga sin osämja med Cruz. Han ser fortfarande ut att ha 10% någonting på sina rivaler i NH, och om han kan hålla ut och vinna NH så är det match igen. South Carolina är en winner take all-stat, och den har han goda möjligheter att vinna om han tar NH.
Vinner han inte i NH är han däremot rökt.