Nej, Mexico, som har 75% av sin export till USA, kan inte bara skifta all denna export annorstädes. USA har dem i pungkulorna, om de bara väljer att klämma åt.
Varför importerar USA från Mexiko då? För att de är för dåliga på att arbeta antar jag. Men om de inte får tag i varor och tjänster från Mexiko så kommer folket i USA att få jobba på och frågan är då om varor och tjänster blir billigare?
Hur det egna landets infrastruktur ser ut har noll att göra med vilket maktövertag man har i förhandlingar i form av hur beroende man är av exporten till det landet.
Att påstå att USA inte har ett handelsövertag i förhandlingarna mot Mexiko är att dumförklara sig själv.
Det tror jag inte. Inte om man lyssnar till Trump i alla fall. Han säger ju klart och tydligt att USA är så nedgånget och slitet och att andra länder kör över dem totalt.
Så Trump är ju inställd på att de inte kan göra något sådant. Eller har han ljugit om läget i USA?
Det är inte konstigt. Trump har ljugit om i stort sett all men han vet att alla synder glöms bort av hans väljare om han bygger muren. Dessutom är den ett monument över honom själv.
Senast redigerad av climasol 2016-11-13 kl. 17:25.
Anledning: fel
Det har han ju verkligen inte sagt, sluta sprida dynga i tråden.
Både Clinton och Trump ansåg att det behövdes bli lättare och gå snabbare att bli legal invandrare.
Det enda som skiljde dem åt var att Trump ville ta i med hårdhanskar och kasta ut de illegala i landet för att de i efterhand skall få ansöka om att bli legala. Clinton ville istället premiera de illegala (brottsliga) och låta de stanna och få förtur in i systemet före de som faktiskt snällt ställt sig i kön och lytt lagarna.
Trump har ALDRIG sagt att han är emot legal invandring ifrån Mexiko! Däremot har han varit emot invandring ifrån terrorområden om man inte kan säkerställa att de kan vara potentiella IS-krigare som tar sig in i flyktingströmmarna (precis som man i flera fall dokumenterat in i Europa, bland annat många av dem som gjorde attentaten i Paris för exakt ett år sedan idag!).
Det finns inga latinos i Syrien eller grannländer till Syrien.
Detta är ju komiskt. Ser han latinos som ett större problem än muslimer?
Jag skulle kunna tänka mig att han svartlistar svenskar, eftersom det bor så många invandrare här. I annat fall måste han göra bakgrundscheck på alla som kommer härifrån. Man kan kanske gå på hår och ögonfärg och föräldrarnas födelseort.