2010-10-05, 20:52
Medlem
Ettan^s avatar
Är det en bra idé? Är det genomförbart?

Jag kom att tänka på att det skulle vara bra om man fick ett automatisk genererat PM när inlägg eller trådar man skapat rapporteras, eventuellt utan motiveringen då det kanske ska vara sekretessbelagt(?). På så sätt kan man fort snappa upp om man håller på att gå OT, eller om rubriken är knasig, eller om man bryter mot någon annan regel utan att man visste om det.

Då har man också möjlighet att ändra sitt inlägg och bespara sig själv varningar eller tillsägelser. Vidare kan det också ge en förklaring om varför vissa av ens inlägg försvinner utan förvarning, något som de flesta säkert varit med om.

Jag vet inte om det skulle innebära att forumet blir "bättre", men det känns som att det skulle hjälpa framförallt nykomlingar samt minska behovet av rättelser, klagomål och förklaringar (OT) i trådar.
Senast redigerad av Ettan^ 2010-10-05 kl. 20:55.
Citera
2010-10-05, 20:57
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Jag tycker också att det verkar som en mycket bra ide. Men om det är genomförbart eller inte har jag ingen aning om.
Citera
2010-10-05, 21:04
Medlem
Det hade varit suveränt och det rör sig väl inte om fler automatiska ditt-inlägg-är-bortplockat-
ta-kontakt-med-berörd-moderator rapporter än att belastningen på servrarna inte blir för höga...!?

Vad kan det röra sig om, 500-600 raderade inlägg per dag ca?

Men du kan vara säker på att det inte kommer att hända. Det är ju en inskränkning på
moderatorernas makt och att de godtyckligt kan plocka bort inlägg. Om vi användare
fått reda på inläggen som plockats bort automatiskt, ja då hade jag i vart fall orkat
skicka en fråga till berörd moderator om anledningen i mycket större utsträckning.

Och hade vi användare haft den lilla makten att sätta emot moderatorerna, ja då hade de
inte kunnat leka domare/åklagare/bödel längre...

Så detta kommer givetvis inte att implementeras.
Citera
2010-10-05, 21:04
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Håller inte med om att det här vore en bra idé. En överflödig funktion, i mitt tycke. Det är väl ändå varje medlems skyldighet att ha läst reglerna innan man postar. Visst kan vissa saker vara svåra att bedöma, såsom OT, men man får helt enkelt tänka innan man postar istället för efteråt.
Citera
2010-10-05, 21:06
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Då har man också möjlighet att ändra sitt inlägg och bespara sig själv varningar eller tillsägelser. Vidare kan det också ge en förklaring om varför vissa av ens inlägg försvinner utan förvarning, något som de flesta säkert varit med om.
När ett RP skickas följer även inlägget med i oförändrad form, så även om du ändrar detta efteråt kvarstår risken att straffas för regelbrott.
Citera
2010-10-05, 21:10
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
När ett RP skickas följer även inlägget med i oförändrad form, så även om du ändrar detta efteråt kvarstår risken att straffas för regelbrott.

Det är ju sant. Anledningen att jag kom att tänka på det var att jag läste en tråd med en riktigt dålig rubrik, som sedan ändrades efter att jag RPat den (möjligtvis ett sammanträffande). Tanken är främst att underlätta moderatorernas arbete med dessa triviala uppgifter, inte att folk ska kunna bryta mot reglerna ostraffat!

Och, som sagt, att minska behovet folk känner att påpeka när man går OT eller gör något annat misstag, men det kanske inte försvinner ändå

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Håller inte med om att det här vore en bra idé. En överflödig funktion, i mitt tycke. Det är väl ändå varje medlems skyldighet att ha läst reglerna innan man postar. Visst kan vissa saker vara svåra att bedöma, såsom OT, men man får helt enkelt tänka innan man postar istället för efteråt.

Det kan jag hålla med om också, men återigen är tanken att få forumet att flyta på lite smidigare. Om användare börjar rätta sig själva minskar arbetsbördan och irritationen från moderatorer och andra användare. Jag tror inte att det är så många som läser reglerna heller, tyvärr. Bra feedback!
Citera
2010-10-05, 21:15
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Det kan jag hålla med om också, men återigen är tanken att få forumet att flyta på lite smidigare. Om användare börjar rätta sig själva minskar arbetsbördan och irritationen från moderatorer och andra användare. Jag tror inte att det är så många som läser reglerna heller, tyvärr. Bra feedback!

Det är just själva "förberedandet" som jag ogillar med idén. Ifall det däremot hade rört sig om en påpekelse över att ett av ens inlägg har tagits bort och vilken regel som anpassades på fallet så kan medlemmen lära sig det för framtiden. Dessvärre hade det troligtvis, som någon tidigare nämnde, inneburit en större belastning för modsen då folk hade kontaktat dem och frågat vad det gällde.
Citera
2010-10-05, 21:46
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Är det en bra idé? Är det genomförbart?

Jag kom att tänka på att det skulle vara bra om man fick ett automatisk genererat PM när inlägg eller trådar man skapat rapporteras, eventuellt utan motiveringen då det kanske ska vara sekretessbelagt(?). På så sätt kan man fort snappa upp om man håller på att gå OT, eller om rubriken är knasig, eller om man bryter mot någon annan regel utan att man visste om det.

Jag vet inte om det skulle innebära att forumet blir "bättre", men det känns som att det skulle hjälpa framförallt nykomlingar samt minska behovet av rättelser, klagomål och förklaringar (OT) i trådar.

Tanken är god, så länge rapportören är anonym, och endast rp:ar regelbrott.

Dock, rapporteras många inlägg av rättshaverister, dvs de som inte tycker "du" svarar på rätt sätt i trådar, så många RP's (rapporter) är inte rättvisa.

Däremot, som du beskriver det så är tanken god, dock så tror jag att det inte inte blir rätt, och framför allt, skulle ovan nämnda haverister veta att du blir "störd" av RP's så skulle folk RP'a saker bara för att visa "jag håller inte med dig".
Citera
2010-10-05, 21:53
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pytt-I-Pannan
Vad kan det röra sig om, 500-600 raderade inlägg per dag ca?
En dålig dag kommer jag ensam upp i de siffrorna så det handlar om betydligt fler.
Citera
2010-10-05, 22:06
Bannlyst
Jag tror att allt för många kommer att trollrpa och det gör folk än mer förvirrade. Annars är det ju en god tanke men jag tror att folk tokrpar för att bråkas då.
Citera
2010-10-05, 22:19
Medlem
Fina Gubbens avatar
Inte något vidare förslag, även om tanken är god. Jag skulle hellre vilja att man fick ett meddelande vid tillsägelse eller liknande istället för en notis om rapporterat inlägg då det alltid kan finnas någon som larvar sig med rapport-funktionen.

Påföljder vid missbruk av rapport-funktionen?
Citera
2010-10-05, 22:32
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Tanken är god, så länge rapportören är anonym, och endast rp:ar regelbrott.

Dock, rapporteras många inlägg av rättshaverister, dvs de som inte tycker "du" svarar på rätt sätt i trådar, så många RP's (rapporter) är inte rättvisa.

Däremot, som du beskriver det så är tanken god, dock så tror jag att det inte inte blir rätt, och framför allt, skulle ovan nämnda haverister veta att du blir "störd" av RP's så skulle folk RP'a saker bara för att visa "jag håller inte med dig".

Jag plusettar Eaz inlägg och lägger till att denna okynnesrapportering är tydligare i mer "känsliga" forum som politik, integration och liknande jämfört med snällare som litteratur och matlagning. Något som möjligtvis skulle kunna vara en idé är att bli automatiskt underrättad när vi mods raderar inlägg för exempelvis ot. Samtidigt skulle även detta kunna bli missvisande och jag tror att i slutändan så är nuvarande system väl tillfredsställande. Om det nu skulle hända att man får en tillsägelse så är det faktiskt inte hela världen om man faktiskt ser till att ta till sig den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in