Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-10-05, 17:14
Medlem
Hej!
Jag har fått i uppdrag att köpa en dator (stationär eller laptop) till en elöverkänsligperson. Är inte helt hundra vad sjukdomen(?) innebär för just den här personen, och därför undrar jag om ni har varit med något liknande, och kanske har några tips?

Har tänkt på att köpa energisnål dator+skärm och kanske även ha långa sladdar så själva datorn kan vara i något skåp. Vad tror ni om det?

Finns elallergi?
Citera
2010-10-05, 17:16
Medlem
Hildeberts avatar
Är väl inte bevisat att det verkligen existerar?
Citera
2010-10-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noirs
Hej!
Jag har fått i uppdrag att köpa en dator (stationär eller laptop) till en elöverkänsligperson. Är inte helt hundra vad sjukdomen(?) innebär för just den här personen, och därför undrar jag om ni har varit med något liknande, och kanske har några tips?

Har tänkt på att köpa energisnål dator+skärm och kanske även ha långa sladdar så själva datorn kan vara i något skåp. Vad tror ni om det?

Finns elallergi?

Äsch, ge honom en strömhungrig laptop med aluminium-skal och kör på ojordat eluttag så blir allt bra.

Nä men det känns ju som att den el-överkänslige vet mer vad som gäller än vi?
Led bakbelyst plattskärm är väl det jag kan komma på som skulle vara en bra idé. Sedan trådlöst tangentbord och mus och en energisnål dator i ett ventilerat skåp.
Citera
2010-10-05, 17:26
Medlem
Hemmabygges avatar
Intel Atom laptop.. Lätt och inget krångel
Citera
2010-10-05, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmabygge
Intel Atom laptop.. Lätt och inget krångel

Kommer antagligen inte vara så stor skillnad mot en vanlig laptop. Ska nog ner betydligt lägre än så. Bättre med trådlöst tangentbord och mus och en dator en bit ifrån.
Citera
2010-10-05, 17:38
Medlem
Citat:
Hej!

Finns elallergi?

Långa avskärmade kablar (som finns på flyg)
LCD skärm med nätaggregatet utanför på sladden inte i skärmen. (ska sitta i jordat uttag!, annars funkar inte den naturliga avskärmningen) Köp även ett jordat filter som minskar strålningen.
Trådlöst tangentbord med IR
Mus, trådlös/ röststyrning
Strömförsörjningsaggregat (UPS)
Citera
2010-10-05, 17:45
Medlem
crazzirs avatar
Köp valfri dator samt några förpackningar Aluminiumfolie.

Skämt åsido. Du får försöka sälja konceptet bara. Säg att datorn är jordad och extra bra skärmad så vederbörande känner sig trygg med den. The power of placebo...
Senast redigerad av crazzir 2010-10-05 kl. 17:50.
Citera
2010-10-05, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazzir

Skämt åsido. Du får försöka sälja konceptet bara. Säg att datorn är jordad och extra bra skärmad så vederbörande känner sig trygg med den. The power of placebo...

Precis. Elöverkänsliga har aldrig lyckats påvisa någon känslighet vid vetenskapliga dubbelblindtester. Tvärtom har de märkt av en avslagen mobiltelefon lika ofta som en påslagen.
Citera
2010-10-05, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazzir

Jo, det är väl detta som är nyckeln, hoppas inte personen får för sig något bara...

Vad tror ni om mac? Minimalt med sladdar och ser ut som en prydnadssak. Borde ju funka bättre än en skum låda med massor med sladdar och farliga fält!
Citera
2010-10-05, 19:40
Medlem
Citat:
Jo, det är väl detta som är nyckeln, hoppas inte personen får för sig något bara...

Vad tror ni om mac? Minimalt med sladdar och ser ut som en prydnadssak. Borde ju funka bättre än en skum låda med massor med sladdar och farliga fält!

Du kan ju inte köpa en vanlig dator till en person som är känslig mot att vara nära elektriska apparater när han specifikt har bett om en dator för elöverkänsliga.

Låt någon annan köpa in den om du inte klarar det själv. Bättre det än att h*n kastar pengarna i sjön.
Citera
2010-10-06, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Du kan ju inte köpa en vanlig dator till en person som är känslig mot att vara nära elektriska apparater när han specifikt har bett om en dator för elöverkänsliga.

Låt någon annan köpa in den om du inte klarar det själv. Bättre det än att h*n kastar pengarna i sjön.

Men vem märker någon skillnad?
Citera
2010-10-06, 14:42
Medlem
/bin/ladens avatar
Se bara till att det är metallchassie på datorn, skärmade kablar och att den är ordentligt jordad, sedan kan du be hypokondrikern att läsa på om faradaysburar. Eller skit i det och bara säg till patienten att den är invändigt skärmad och inte får pillas med, placeboeffekten är inte att förta.

Seriöst, elöverkänslighet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in