2010-10-27, 18:14
Medlem
kommer bli mycket lättare att få den befattningen man vill ha om gör riktigt bra ifrån sig på GMUn så man slutar med bra vitsord + betyg. då det är det de går på när de anställer till förbanded, så som jag förstått det. men jag kan ha fel.

Citat:
Ursprungligen postat av nonpoint
Finns det någonstans man kan läsa om ALLA befattningar? Jag har letat runt på mil.se men utan några större resultat

Jobba här - Karriär
sen är det bara att välja och vraka och läsa om allt.

dock så hittar jag inte min befattning någonstans på Försvarets sida. GA917
2010-10-27, 18:16
Medlem
aNKones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankmeister
Ett tips är att läsa ett av mina tidigare inlägg

Angående jägare...
Ett tips är att kolla upp andra befattningar också. Ni anar inte hur jävla många det är som kommer dit och vill bli jägare (I'm one of them... :P). Denna gång så fick jag dock sätta det åt sidan då psykologen inte höll med mig riktigt, förbannade 6:a... Nåja, som jag har förstått det så kan man väl, när man skall söka anställning efter GMU:n, välja vilket förband man vill ansöka till. Man ska också få vitsord på GMU så visar man framfötterna där så ska nog inte en 6:a hos exempelvis psykologen göra så stor skillnad (särskilt inte när man redan fått sökt in som jägargruppbefäl vid första mönstringen )
Vad gäller betygen så har jag alltid trott att man ska ha minst 7 på allting för att få söka. Nu säger ju dock några att det räcker med 4:a på provet... Låter väldigt lågt måste jag säga.
Med prov 7, styrka 9, cykel 8, psykolog 6 och allt övrigt tipp topp så får man åtminstone inte söka jägarbefattning omgång 1, inte jag i alla fall.
Som sagt, kolla upp lite andra grejer också så ni inte enbart snöar in på jägarbefattningarna. Risken är då att ni (som vissa andra...) sitter som ett frågetecken hos yrkesvägledaren när han kommer med andra förslag.

Bommade att du skrivit innan, my bad!
Saken är den att jag enbart vill utbilda mig till jägare, och det ska jag lyckas med också.
Bara psykologen som kan sätta käppar i hjulet för mig känns det som, eftersom att dom oftast har en annan uppfattning angående dina värderingar om att bli något särskilt. (vad jag har hört)

Så om ingen jägartjänst erbjuds så avböjer jag vänligt och bestmt och åker hem och sörjer.
2010-10-27, 18:18
Medlem
Olvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thund
dock så hittar jag inte min befattning någonstans på Försvarets sida. GA917

Vadå, har du ingen aning om vad din befattning heter alls förutom GA917?
2010-10-27, 18:21
Medlem
Markstrid Soldat/Armèn GA917.

vad yrkesvägledaren sa så skulle det vara robotskytt.

tror jag hittat den på karriär fliken, men när jag kollade igenom en lista med alla befattningar så fanns inte GA917 med. dock är den från vpl tiden.
Senast redigerad av thund 2010-10-27 kl. 18:23.
2010-10-27, 18:25
Medlem
Olvards avatar
Citat:
Markstrid Soldat/Armèn GA917.

vad yrkesvägledaren sa så skulle det vara robotskytt.

tror jag hittat den på karriär fliken, men när jag kollade igenom en lista med alla befattningar så fanns inte GA917 med. dock är den från vpl tiden.

Det suger att den där gamla listan på luckan eller var det nu var är försvunnen. FMs hemsida är lite si och så ibland.
2010-10-27, 18:25
Medlem
Där fanns det lite ja, tack o bock
2010-10-27, 18:30
Medlem
jag kan då säga att jag är mer nervös nu än före man fick beskedet om man fick mönstra, och mer nervös än före jag var och mönstrade.

så sjukt jävla taggad nu när man är preliminärt intagen.
nästan så man klättrar på väggarna.
2010-10-27, 18:57
Medlem
sgtpepper1s avatar
Citat:
jag kan då säga att jag är mer nervös nu än före man fick beskedet om man fick mönstra, och mer nervös än före jag var och mönstrade.

så sjukt jävla taggad nu när man är preliminärt intagen.
nästan så man klättrar på väggarna.

Kan tänka mig det

Fick du något hum om när du får svar? Eller var det bara att åka hem och vänta??
2010-10-27, 18:59
Medlem
Foggans avatar
Han sa till mig yrkesvägledaren att svaret skulle komma vecka 48 så det är ju lite pissigt tycker jag
2010-10-27, 18:59
Medlem
vänta på svar. om man inte klarar säkerhetskontrollen så får man väll svar snart att man inte får göra någon tjänst alls. annars så stod det på pliktverket 17de dec till GMU start att man får besked.

antar att säkerhetskontrollen osv kommer gå bra för mig. då jag passerade säpos registerkontroll när man käkade lunch med stadsministern tidigare i år.

men det är den man oroar sig mest för.
Senast redigerad av thund 2010-10-27 kl. 19:01.
2010-10-27, 20:06
Medlem
Det är ju idiotiskt att dom inte gör säkerhetskontrollen inför mönstring istället
2010-10-27, 20:07
Medlem
Foggans avatar
då behöver dom ju kontrollera fler än nödvändigt så nej

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in