Citat:
Ursprungligen postat av Marklyftet
1.
Bakgrund Var i sista årskullen men fel halva? Vi fick mönstra men ingen blev tilldelad pga att "lumpen" avskaffades. Ansöker ju nu för GMU 3 och 4.
Fråga:
Har sökt men hittar inte, tittar de på mönstringsresultaten man gjorde precis innan gmu?
2.
Bakgrund Blev påkörd på en MC för ett par år sedan, läkarna såg ingenting efteråt men efter ett tag såg man att jag fått en skada men som läkt bra, har knappt märkt av den. Blivit informerad att det var pga min träning som nacken tagit smällen bra och att jag fortsatt träna kontinuerligt sedan dess.
Fråga:
Bör jag skriva detta i hälsodeklarationen?
1. Din fråga och ditt svar finns på rekryteringsmyndighetens FAQ:
https://e.pliktverket.se/portal/Public/Faq/Default.aspx
Svaret till din fråga är NEJ, då testet skiljer sig lite måste man göra om det och jag tror inte de tar till hänsyn vilka resultat du hade innan då det inte är relevant. Om du däremot utfört mönstring inför GMU (alltså INTE vpl) så stannar vissa resultat kvar i ett år medan vissa prover måste göras om.
EDIT: Som någon sa ovanför har de tillgång till tidigare resultat och det kan ifrågasättas.
2. De frågar om skador för att försäkra sig att det inte kan bli en återkommande skada eller att du är skadad för närvarande. Om du inte känner någonting, du har inga symptom och inte tror att det kommer komma tillbaka är det upp till dig själv om du vill nämna den.
Dock varar ärlighet alltid längst. Jag har en vän som mörkade astma (under mönstring inför vpl), vilket kanske inte var så smart, men hon kom i alla fall in och klarade hela tjänsteåret. Ingenting jag rekommenderar dock.